Sprawa wielkiej wagi
Transport wewnętrzny nietypowych gabarytów to zadanie, przy którym wybór odpowiedniego wózka widłowego jest priorytetowy. Wymaga bowiem zastosowania rozwiązań logistycznych, dostosowanych do niestandardowych wymiarów przewożonych towarów.
Podjęcie takich działań zapewni należyte bezpieczeństwo, gwarantując jednocześnie wydajną i efektywną pracę.
Właściwy wybór wózka widłowego podyktowany jest głównie specyfiką branży i zadaniami, do których pojazd będzie przeznaczony. Istotne są nie tylko warunki miejsca pracy, szerokość korytarzy roboczych, ważnych przy manewrowaniu wózkiem, ale również gabaryty przewożonych towarów. O nietypowości ładunków stanowią głównie niestandardowe wymiary i kształty oraz nierzadko duża waga. Pomimo innowacyjnych technologii charakteryzujących dostępne na rynku pojazdy, wiele z nich nie jest przystosowanych do transportu wewnętrznego większych gabarytów. Wózek widłowy przeznaczony do wyspecjalizowanych zadań, wyróżnia się przede wszystkim szeregiem dedykowanych rozwiązań logistycznych, pozostając jednocześnie pojazdem uniwersalnym.
Zwarty i gotowy
Odpowiednia struktura wózka ma decydujący wpływ na jego zwrotność i stabilność. Zwarta, kompaktowa konstrukcja o małym promieniu skrętu, zapewnia należytą zdolność manewrowania w ciasnych korytarzach roboczych. Jest to szczególnie ważne w przypadku nietypowych gabarytów, których transport wymaga ostrożności i precyzji. Przy niestandardowych kształtach ładunku łatwo bowiem o jego uszkodzenie. Równie istotną kwestią jest zapewnienie operatorowi pełnej widoczności podczas jazdy. - Dobrą obserwację ładunku na całej wysokości podnoszenia umożliwi przesuwny, nieprzesłaniający pola widzenia maszt panoramiczny - tłumaczy Tobiasz Jakubczak ekspert z firmy STILL Polska. - Należy również pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa stosowanych w branży logistycznej. W sytuacji, gdy towar ogranicza operatorowi widoczność trasy, wózek powinien poruszać się tyłem - dodaje. Pojazdy przeznaczone do transportu nietypowych gabarytów wymagają również wyposażenia w odpowiednie widły. Przy obsłudze takich ładunków wykorzystuje się hydrauliczne widły teleskopowe lub obrotowe chwytaki wideł. Wśród dostępnych rozwiązań warto wyróżnić przedłużki, stosowane do tymczasowego zwiększenia długości wideł. Są tańszą alternatywą dla zakupu nowego osprzętu wózka. Przy ich montowaniu należy pamiętać, aby długość wideł wynosiła minimum 60% długości przedłużki.
Waga ciężka
W przypadku niestandardowych gabarytów jedną z najistotniejszych kwestii jest określenie dopuszczalnej wagi przewożonych towarów. Rozpiętość oferty jest znaczna - na rynku można znaleźć pojazdy o maksymalnym udźwigu od kilkuset kilogramów do nawet kilku ton. Z dużym ciężarem najlepiej poradzą sobie wózki z silnikami wysokoprężnymi. Jednak ze względu na emisję spalin i hałas znajdują zastosowanie głównie w warunkach zewnętrznych i dużych, wentylowanych halach. Alternatywne dla nich wózki o napędzie elektrycznym są odpowiednim rozwiązaniem dla branż, gdzie specyfika transportowanego towaru nie pozwala na zanieczyszczone środowisko pracy. Zastosowany w nich mechanizm przeciwwagi zapewnia równowagę wózka podczas przewożenia towarów, w przypadku których istnieje możliwość przeciążenia. Znaczne ułatwienie transportu oraz odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni ładunkowej zapewni ułożenie ekwipunku na paletach. Decydując się na takie rozwiązanie należy upewnić się, że jego środek ciężkości znajduje się jak najbliżej centralnego punktu palety. Pozwoli to na zachowanie stabilności i równowagi pojazdu.
Skutecznie zaprogramowany
Zapewnienie bezpieczeństwa przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności pracy jest możliwe dzięki optymalizacji transportu wewnętrznego, opartym na skutecznym zarządzaniu. - Obecnie przedsiębiorstwa coraz częściej decydują się na wdrożenie rozwiązań informatycznych, obejmujących całość prowadzonych działań - tłumaczy ekspert Tobiasz Jakubczak. z firmy STILL Polska. - Stała zewnętrzna kontrola pozwala na redukcję liczby błędów i kolizji, co w przypadku transportu niestandardowych ładunków jest jednym z najczęstszych problemów - dodaje. Dostępne systemy na bieżąco monitorują stan techniczny oraz analizują stopień obciążenia wózka. Stanowią również ułatwienie dla operatora podczas manewrowania w wąskich korytarzach roboczych. Wyposażony w czujnik zderzeń pojazd, natychmiastowo przesyła informacje na temat kolizji do zewnętrznych ośrodków kontroli. Wdrożenie systemów informatycznych przyczynia się do obniżenia liczby wypadków i zmniejszenia kosztów napraw wyrządzonych szkód nawet o kilkadziesiąt procent.
Nadesłał:
inpluspr
|