Startuje ogólnopolski konkurs na Książkę Audio Roku 2008
W drugiej połowie lutego 2009 ruszy pierwsza edycja ogólnopolskiego konkursu na Książkę Audio Roku 2008. Konkurs jest organizowany przez Nexto.pl, największego w Polsce dystrybutora książek do słuchania w formacie mp3 oraz Bibliotekę Analiz, firmę badającą rynek wydawniczy.
Będzie to pierwsze tego rodzaju wydarzenie w Polsce, które odpowiada na dynamiczny wzrost popularności książek audio oraz promuje i wyróżnia najbardziej wartościowe nagrania słowa mówionego wydawane przez rodzimych wydawców. Akcja ma charakter non-profit. Akcji patronują m.in.: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polska Izba Książki oraz Program 2 Polskiego Radia.
Prezes NetPress Digital, Bartłomiej Roszkowski: „To precedensowe wydarzenie na polskim rynku wydawniczym. Organizujemy je, aby corocznie wyróżniać najbardziej wartościowe nagrania słowa mówionego. Rodzimy rynek książek audio choć jest jeszcze młody, rozwija się dynamicznie. Brakowało więc akcji, która doceni dokonania polskich wydawców w tym obszarze. Jestem przekonany, że nagroda Książka Audio Roku nie tylko wpisze się na dobre w krajobraz wyróżnień wydawniczych w Polsce, ale również zwiększy popularność tego właśnie formatu".
Słuchacze i wydawcy książek audio już od dłuższego czasu potrzebowali swoistego wzorca i to nie w postaci najlepszych tytułów zagranicznych, ale naszych polskich. Wiele osób pamięta doskonałe nagrania Polskiego Radia: słuchowiska, teatr Polskiego Radia, liczne kabarety, jednak obecnie nie kojarzy książek audio stojących na półkach w księgarni, czy w sklepie internetowym z tymi starymi najlepszymi wydaniami.
Według Łukasza Gołębiewskiego, - dziennikarza przez wiele lat związanego z dziennikiem Rzeczpospolita, analityka rynku książki oraz prezesa Biblioteki Analiz: „Rynek wydań audio rozwija się niezwykle dynamicznie - tylko 2008 rok przyniósł blisko trzykrotny wzrost liczby oferowanych tytułów. Dalszy rozwój zmierzać będzie w kierunku udostępniania plików MP3 bezpośrednio ze stron WWW. Fascynujące jest śledzić powstawanie nowego rynku w obszarze kultury. Jako firma analizująca rynek wydawniczy chętnie zdecydowaliśmy się wesprzeć ideę szerszego promowania wydań audio. Prywatnie zaś, jako czytelnik, robię to tym chętniej, że od dawna już książka audio towarzyszy mi na co dzień - w samochodzie, podczas robienie zakupów i w kolejce do kasy. Pozwala uczyć się nowych języków obcych i nadrabiać literackie zaległości. Jako konsument chciałbym móc w jakiś sposób wspierać najlepsze produkty, tym chętniej zatem zgodziłem się wesprzeć ideę nagradzania Książek Audio Roku".
W ramach pierwszej edycji Konkursu zostaną wręczone nagrody jury przyznane w kilku kategoriach tematycznych. Kategorie koncentrują się na: jakości nagrania, doskonałości narracji, interpretacji adaptacji słowa pisanego dokonanej przez lektora czytającego książkę audio. Kategoria oprawa graficzna koncentruje się na jakości i atrakcyjności oprawy graficznej wydania.
O nagrodę Książka Audio 2008 walczyć będzie kilkadziesiąt produkcji nominowanych w kategoriach: Literatura faktu i reportaże, Literatura piękna, Kryminał i sensacja, Dla dzieci i młodzieży, Poradniki, Oprawa graficzna. W ramach każdej z kategorii nominowanych będzie do 8 tytułów spośród wszystkich zgłoszeń Wydawców.
O Nagrodach zadecyduje Jury składające się z przedstawicieli świata kultury i sztuki, lektorów, spikerów, dziennikarzy i reprezentantów Organizatora i Współorganizatora Konkursu. W wyniku głosowania Jury przyznane będą nagrody Książka Audio 2008 po jednej w każdej kategorii. W swojej ocenie jury skoncentruje się na jakości nagrań, doskonałości narracji oraz adaptacji słowa pisanego do książki audio.
Każda nominowana pozycja będzie udostępniona na stronie internetowej konkursu www.ksiazkaaudioroku.pl wraz z pełnym opisem oraz fragmentem do odsłuchania w formacie MP3. W przyszłych latach organizatorzy planują rozszerzenie idei konkursu o udział w głosowaniu publiczności.
Coraz więcej polskich wydawnictw poszerza swoją ofertę o formaty audio. Szczególnie w ostatnich kilku latach mieliśmy znaczny przyrost tytułów do słuchania. I nie jest to tylko przyrost w sztukach. Rośnie też jakość wykonania, atrakcyjność wydania oraz nakłady na promocję formatu.
Zwycięskie tytuły będą ujawnione i nagrodzone na specjalnej uroczystości, która odbędzie się w maju 2009 roku.
Zapraszamy na: www.ksiazkaaudioroku.pl już od 23 lutego 2009!
Informacje o organizatorach konkursu:
NetPress Digital Sp. z o.o. jest w Polsce liderem w zakresie sprzedaży czasopism, książek oraz książek audio w wersji elektronicznej. Każdy z produktów znajdujących się na www.nexto.pl można nabyć taniej, bezpiecznie, w najnowocześniejszej dostępnej technologii oraz bez konieczności czekania na fizyczną przesyłkę pocztową. NetPress prowadzi także www.nextranet.pl, serwis pozwalający dosłownie każdemu na założenie swojego sklepu z gotowym asortymentem i zupełnie za darmo w ciągu 5 minut. Nextranet jest w głównej mierze dedykowany portalom, blogom, vortalom, które chciałby w szybki sposób wzbogacić swoją ofertę, o sklep z ofertą ściśle powiązaną z wybraną przez siebie specjalizacją. W ramach sieci Nextranet od stycznia 2008 powstało już ponad 10000 dedykowanych sklepów, zarabiających realne pieniądze na sprzedaży produktów elektronicznych.
NetPress współpracuje obecnie z ponad 100 wydawnictw z Polski i zagranicy. Głównym inwestorem w NetPress jest fundusz inwestycyjny MCI Management. Firma NetPress znalazła się także w gronie najlepszych firm technologicznych w Europie w ramach konkursu RED HERRING 100.
Biblioteka Analiz Sp. z o.o. jest firmą wydawniczą specjalizującą się w badaniach rynku wydawniczo-księgarskiego. W ofercie wydawnictwa znajdują się trzy branżowe czasopisma o rynku książki: dwutygodnik "Biblioteka Analiz", miesięcznik "Magazyn Literacki KSIĄŻKI", kwartalnik "Wiadomości Księgarskie". Biblioteka Analiz jest również wydawcą książek fachowych, w tym serii „Raporty" poświęconej analizom różnych sektorów rynku (m.in. książka katolicka, książka szkolna). Sztandarową publikacją serii jest jednak rocznik „Rynek książki w Polsce", w dwóch tomach („Wydawnictwa" i „Dystrybucja") opisujący aktualny stan branży wydawniczej w naszym kraju. Autorem i pomysłodawcą cyklu jest Łukasz Gołębiewski. W tym roku ukazała się już ósma edycja „Rynku książki w Polsce". O publikacjach Biblioteki Analiz obszerniej piszemy na stronach naszego sklepu.
W ramach firmy działa Centrum Badań nad Rynkiem Książki realizujące projekty związane z tworzeniem elektronicznych baz danych. Biblioteka Analiz świadczy również usługi doradztwa inwestycyjnego, dysponuje najobszerniejszą bazą informacji o polskim rynku wydawniczo-księgarskim, w tym kilkuset sprawozdaniami finansowymi wiodących podmiotów z tej branży.
Nadesłał:
ap
|