Startuje YEP. Jak pomóc młodym, aby zyskała gospodarka?
18 proc. mieszkańców Polski to osoby w wieku 15-29 lat. To oznacza, że te 6,9 mln osób znajduje się w okresie podejmowania najważniejszych decyzji zawodowych. Ich skutki będą ważne dla rozwoju polskiej gospodarki
Czy zamiast studiować prawo zostać kontrolerem lotów? Czy wybrany zawód będzie istniał w przyszłości? Czy wymarzona praca pozwoli utrzymać rodzinę i podróżować? Startująca właśnie platforma edukacyjna YEP pomoże młodym świadomie wybrać ścieżkę kariery. To tu zrobią testy, wyliczą pensję, zaplanują przyszłość. - Chcemy być pierwszym i automatycznym wyborem ludzi, kiedy pomyślą o pracy zawodowej. Myślisz praca, klikasz YEP.
Co 10. mieszkaniec Polski to osoba w wieku 18-26 lat. Według Eurostatu aż 900 tys. Polaków z grupy wiekowej 18-29 lat nie pracuje, nie uczy się i nie szkoli(to tzw. NEET - Not in Employment, Education or Training). - Większość młodych jednak stawia na edukację, chce łączyć ją z pracą i mieć dobry zawód w przyszłości, ale nie wie jak to zrobić, gdzie szukać wiedzy - wynika z badań przeprowadzonych przez Deloitte, na zlecenie Coca-Cola (Raport „#MłodziPrzyGłosie. Co wpływa na decyzje zawodowe młodych ludzi?”).
Właśnie startuje pierwsza w Polsce tak kompleksowa edukacyjna platforma internetowa YEP (od nazwy programu - Youth Empowered Program). Umieszczone na niej innowacyjne narzędzia i treści mają pomóc młodym ludziom w planowaniu drogi zawodowej. Design i funkcjonalności, wzorowane na doświadczeniach amerykańskich, odróżniają ją od większości serwisów edukacyjnych i stron urzędowych. Na platformie YEP znajdują się m.in. testy kompetencji i zdolności, po których wypełnieniu młoda osoba otrzyma listę odpowiadającym im zawodów i ich pełne opisy wraz ze ścieżką kariery. Dostęp do bazy zawodów dostępny jest także bez wypełniania testów.
Nowoczesnym i unikatowym narzędziem jest kalkulator wynagrodzeń pokazujący zarobki w danym zawodzie w wieku 35-40 lat - ich wysokość zależy tu od indywidualnych odpowiedzi na pytania m.in. o poziom i styl życia, miejsce i rodzaj zamieszkania, planowane życie rodzinne. W serwisie YEP zamieszczona jest również obszerna baza ofert pracy.
YEP to także platforma edukacyjna oferujące pełen dostęp do wiedzy, czyli bazy publikacji i artykułów o szeroko rozumianym rynku pracy oraz bazy porad z zakresu rozmów kwalifikacyjnych czy tworzenia CV. Na bieżąco będą dostępne informacje o najważniejszych wydarzeniach studenckich, konferencjach i spotkaniach w całej Polsce, o których młodzi ludzie będą mogli się nie tylko się dowiedzieć, ale także sami o nich informować.
- Pracujemy nad treściami, które przybliżą ludziom poszczególne zawody od hydraulika po kontrolera lotów i te treści będziemy chcieli rozwijać w przyszłości. Na tej platformie znajdą się wywiady z ludźmi, którzy już na rynku działają, którzy opowiedzą, jak się rozwijali i jakie pierwsze kroki podejmowali, dlaczego dany zawód jest fajny i jakie są jego ciemne strony. Z czasem chcielibyśmy, by platforma stała się również przestrzenią do budowania społeczności, która wymienia się wiedzą o rynku o pracodawcach, zarobkach, zawodach i pomaga młodym ludziom budować swoją sieć kontaktów - zaistnieć w branży, spotkać mentora - wyjaśnia Olga Legosz, współożycielka Fundacji Sukces Pisany Szminką*, która wspólnie z firmą Coca-Cola stworzyła platformę YEP.
Dodatkowym narzędziem na platformie są bezpłatne szkolenia on-line, które mają pomóc młodym w rozwinięciu umiejętności niezbędnych na rynku pracy.
- Wszystkie materiały zostały przygotowane przez ekspertów i trenerów zajmujących się na co dzień rynkiem pracy i doradztwem zawodowym. Dodatkowym atutem platformy jest program mentoringowy przygotowany przez naszą firmę, dzięki któremu użytkownicy platformy uzyskują dostęp do mentorów: pracowników naszej firmy, a docelowo także organizacji i firm współpracujących - mówi Anna Solarek, dyrektor ds. komunikacji i kontaktów zewnętrznych w Coca-Cola Poland Services.
Aby poznać przyszłych użytkowników platformy firma Deloitte, na zlecenie Coca-Cola przeprowadziła badanie na grupie osób w wieku 18-26 lat. Z opracowanego na ich podstawie raportu „#MłodziPrzyGłosie. Co wpływa na decyzje zawodowe młodych ludzi?” wynika, że młodzi ludzie już na etapie wyboru studiów czują się zagubieni i niepewni swoich wyborów. Aż 46 proc. ankietowanych osób w wieku 18-19 lat planuje zdobyć tytuł magistra, a ponad 60 proc, młodych w wieku 18-26 chce się uczyć. Niepokoi fakt, że tylko 25 proc. młodych osób z miejscowości do 100 tys. mieszkańców wskazuje, że ma łatwy dostęp do szkolnictwa wyższego o odpowiedniej jakości. Prawie tyle samo wskazuje na problem z dostępem do szkoleń zawodowych i praktyk.
- Chcemy zaopiekować się pełnym cyklem budowania ścieżki zawodowej młodych mieszkańców Polski: od momentu nieświadomej niekompetencji, po świadome budowanie swojej pozycji i profesjonalizmu. Komunikat, który będzie przenikać przez każdy post na platformie to zachęcenie odbiorców do proaktywności, pozostawania ciekawym i wykazywania inicjatywy - mówią twórcy YEP.
Z przeprowadzonych badań wynika bowiem, że młodzi ludzie w Polsce, zwłaszcza z mniejszych miejscowości, czują się zagubieni, nie wiedzą, gdzie i jak szukać informacji na temat rynku pracy. Nie umieją znaleźć odpowiedzi na pytanie „co chcę robić w życiu” i nie mają pomysłu na siebie. Dopiero 22-23 latkowie - jak wynika z ankiet - zaczynają precyzować swoje ścieżki kariery i oczekiwane zarobki. Co 4. oczekuje, że w przyszłości będzie zarabiać średnią krajową tj. ok 3200 zł na rękę, ale większość z nich chce zarabiać dwukrotność tego wynagrodzenia. Co ciekawe nawet osoby powyżej 24 roku życia nie są w stanie określić planów zawodowych.
Według raportu “#MłodziPrzyGłosie” sytuacja młodych ludzi na rynku pracy w całej Europie nigdy nie była tak skomplikowana jak dotychczas. Zmieniające się trendy na rynku pracy, wzrost oczekiwań pracodawców co do kwalifikacji, automatyzacja pracy i wzrost elastyczności zatrudnienia budzą obawy, co do podejmowanych przez nich decyzji.
Zmiany w ustawach o szkolnictwie wyższym spowodowały, że liczba studentów od początku lat 90. do szczytowego 2006 roku wzrosła z 400 tys. do 1,9 mln.! W ciągu następnej dekady, kiedy studiować zaczęły roczniki spoza boomu demograficznego, liczba ta spadła o 30 proc. do 1,35 mln w 2016 roku. Mimo wielu reform system edukacji, zwłaszcza w województwach wschodnich - zdaniem ekspertów - nie nadąża za wymaganiami całego rynku pracy. Młodzi ludzie w 10 z 16 województw, badani przez Deloitte, decydują się na pracę ze względu na bliskość zamieszkania i łatwy dostęp do pracy, reszta wybiera pracę zgodnie z preferencjami dotyczącymi wynagrodzenia. Tymczasem pracodawcy oczekują od nich gotowości do migracji czy zmiany kwalifikacji.
Dlatego już na starcie wielu młodych ludzi popełnia błędy, które negatywnie mogą wpłynąć na ich karierę zawodową - decydują się na pracę poniżej swoich kwalifikacji, za niskie wynagrodzenie, w branżach i zawodach, których przyszłość jest niepewna lub na które nie ma popytu. A jak się okazuje co drugi młody w wieku 18-26 lat już pracuje, bo musi się utrzymać z własnych dochodów. Średnio w Polsce 44 proc. studiujących i absolwentów pracuje dla własnej satysfakcji, a co trzeci zaczyna pracować, bo chce sobie dorobić. Młodzi pomiędzy 24 a 26. rokiem życia postrzegają jednak coraz częściej staże i praktyki jako szansę, aby nabyć umiejętności przydatne w wymarzonej pracy.
Od czego zależy dobry start na rynku pracy? Młodzi mówią często, że od szczęścia i znajomości, ale pracodawcy i eksperci YEP są zgodni - najważniejszy jest wybór właściwej ścieżki edukacji i rozwoju kariery zawodowej. W tym właśnie pomoże Platforma YEP.
*Sukces Pisany Szminką - Misją Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką jest kompleksowe wspieranie kobiet oraz młodzieży, dostarczanie im fachowej wiedzy niezbędnej do rozwoju osobistego i zawodowego oraz motywowanie ich do podejmowania odważnych działań i spełniania marzeń. Fundacja prowadzi obecnie największy ogólnopolskim program aktywizacji zawodowej kobiet „Sukces TO JA”. Na warsztatach przeszkolono bezpośrednio ponad 2400 kobiet. Sieć regionalnych Ambasadorek programu “Sukces TO JA” obecnie rozwija się w 29 miastach w całej Polsce. Fundacja jest także organizatorem X edycji konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku, w którym nagradzane są sukcesy kobiet w biznesie, nauce i kulturze, a ich osiągnięcia nagłaśniane na skalę ogólnopolską. W ubiegłorocznej edycji konkursu zostało nominowanych ponad 300 kobiet.
https://yepacademy.pl/
www.sukcespisanyszminka.pl
www.sukcestoja.pl
Nadesłał:
RocketScience
|