Stena Line - podsumowanie 2012 roku
Ożywienie w promowym transporcie pasażerskim, samochodowym i frachtowym trwa. Cała branża, w tym przewoźnik Stena Line, kursujący na linii Gdynia-Karlskrona, w 2012 roku zanotowała wzrosty w stosunku do lat poprzednich. Należy nadmienić, że dla linii Gdynia-Karlskrona i armatora Stena Line rok 2012 był pierwszym, w którym przez całe 12 miesięcy linia była obsługiwana przez dwa bliźniacze statki: Stena Vision oraz Stena Spirit.
Według danych Cruise and Ferry Info Stena Line w 2012 roku przewiozła 469 516 pasażerów, 86 256 samochodów osobowych i 86 866 jednostek frachtowych. Co oznacza wzrost w stosunku do 2011 roku o 8 proc., 9,3 proc. i 7,3 proc. w każdej z kategorii.
Nowe jednostki przyczyniły się do plusowych wyników
Dla linii Gdynia-Karlskrona i armatora Stena Line rok 2012 był pierwszym, w którym przez całe 12 miesięcy linia była obsługiwana przez dwa bliźniacze statki: Stena Vision oraz Stena Spirit. "Posiadanie dwóch identycznych statków o dobrej ofercie dla pasażerów pozwala nam na rozwijanie usług związanych z turystyką - od wyjazdów indywidualnych po wycieczki grupowe" - informuje Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska Sp. z o. o. Liczba pasażerów wzrosła o aż 8% w stosunku do roku 2011 i wynosi rekordową, w całej historii linii, liczbę 469 516 osób, które przeprawiły się przez Bałtyk w jednym roku.
"Jak widać po wynikach roku 2012, Stena Line jest po raz kolejny niekwestionowanym liderem przewozów pasażerskich, a nasz udział w tym segmencie wzrósł do 42,6%. Zrealizowaliśmy zapowiadane w 2011 roku plany - czyli wprowadzenie drugiego nowego promu oraz dalszy rozwój oferty turystycznej. Rozwój współpracy gospodarczej ze Skandynawią daje perspektywę dalszych wzrostów. Będziemy starali się podtrzymywać ten rozwój również w kolejnych latach" - informuje Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska Sp. z o. o.
Również w przewozach ładunków można zaobserwować wzrosty - zarówno jeżeli chodzi o fracht (ciężarówki), jak i samochody osobowe. Liczba przewiezionych na linii Gdynia-Karlskrona samochodów osobowych osiągnęła rekordową wysokość 86 256 jednostek, co stanowi wzrost o ponad 9% w stosunku do roku poprzedniego. Podobnie w przypadku frachtu - tu wzrost wynosi ok. 7%.
Trend wzrostowy
Na podstawie danych możemy stwierdzić, że rynek przewozów promowych do Szwecji jest na linii wznoszącej. Wzrosty przewozów pokazują, że rynek przewozów powoli wraca do stanu sprzed kryzysowego roku 2008. W roku 2011 liczba pasażerów na wszystkich liniach łączących Polskę ze Szwecją po raz pierwszy w historii przekroczyła milion. Ten wynik w roku 2012 został jeszcze przekroczony - cały rynek przewozów pasażerskich wzrósł o prawie 4%!
Plany rozwoju
Stena Line zamierza konsekwentnie rozwijać linię Gdynia-Karlskrona. Barierą tego rozwoju jest infrastruktura w porcie Gdynia. Obecne usytuowanie terminalu promowego - przy nabrzeżu Helskim II - już od kilku lat jest niedopasowane do możliwości, jakie daje regularne połączenie do Karlskrony. Dlatego 31.12.2012 Stena Line podpisała z Zarządem Morskiego Portu Gdynia umowę o wspólnym finansowaniu przygotowań do budowy nowego terminala, przy Nabrzeżu Polskim. Planowana data otwarcia nowego terminalu to połowa 2016 roku.
Parę ciekawostek na 2013:
Euro.vision
Ostatnio w Szwecji głośno było o zmianie nazwy jednego z dwóch nowych statków Stena Line kursujących na linii Gdynia-Karlskrona. Prom Stena Vision miał zmienić nazwę na. Stena Eurovision. Ten żart armatora ma to związek z odbywającym się w Malmö finałem konkursu Eurowizji - imprezą w Skandynawii bardzo popularną!
Grupa Stena rozwija regularną żeglugę również poza Europą
Stena International Freight, firma z Grupy Stena, 19 marca 2013 uruchomiła nową trasę między Rosją a Koreą Południową, co jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie zarówno ze strony frachtu, jak i pasażerów. Linia będzie obsługiwana przez prom RoPax M/V New Blue Ocean, który może zabrać 750 pasażerów oraz 1400 metry frachtu. Będzie kursować dwa razy w tygodniu między Sokcho w Korei Południowej a rosyjskim Zarubino, oraz raz w tygodniu pomiędzy Sokcho i Władywostokiem. Dostęp do Kolei Transsyberyjskiej znacząco usprawni komunikację między Koreą Południową a Europą, jak i umożliwi dostęp do rynku koreańskiego. Głównym zadaniem nowej linii jest przewóz frachtu, ale szacuje się, że na nowej linii rocznie będzie przewożonych nawet 100 000 pasażerów. Nowa linia będzie operowana przez firmę Stena Daea Line http://stenadaea.com/
Poniższe liczby podsumowują cały rynek przewozów. Stena Line zyskała udziały w każdym segmencie rynku:
zmiana % w stosunku do roku 2011
pasażerowie: Stena Line +8,0% / cały rynek +3,8%
sam.os.: Stena Line +9,3% / cały rynek +5,3%
jednostki frachtowe: Stena Line +7,3% / cały rynek +3,1%
udział % w rynku w roku 2012
pasażerowie: Stena Line 42,6% (+1,7%)
sam.os.: Stena Line 26,1% (+1,0%)
jednostki frachtowe: Stena Line 21,8% (+0,9%)
Nadesłał:
konkretpr
|