Strona internetowa jako portfolio
Strona internetowa w formie portfolio, to nie tylko rozwiązanie dla fotografów lub grafików. W poniższym artykule opowiemy o plusach strony internetowej, jako portfolio i dla kogo takie rozwiązanie ma sens.
Graficy, fotografowie, ale także kamerzyści, animatorzy, architekci, malarze, projektanci wnętrz, stolarze, firmy remontowo-budowlane, krawcowa, firmy z ręcznie robionymi prezentami, mechanicy samochodowi, fryzjerzy, kosmetyczki… w zasadzie każda firma, która może pokazać efekt końcowy swojej pracy może spokojnie pomyśleć o portfolio, jako głównym elemencie swojej strony internetowej. Najważniejszym kryterium wyboru naszych potencjalnych klientów jest właśnie efekt naszej pracy, więc dlaczego nie wyeksponować najbardziej właśnie portfolio.
Dobra, dobra! Ale czym tak naprawdę jest to portfolio? Wedle słownika języka polskiego portfolio, to zbiór zdjęć lub innych materiałów graficznych, który dostarczać ma informacji o wyglądzie kogoś lub czegoś albo wykonanych pracach. Na stronach internetowych możemy zdefiniować portfolio tak samo, jako zbiór przykładowych prac artysty, danej osoby lub firmy zawierający próbki, przykłady i wizerunki wykonanych, kompletnych prac, mogących być podstawą do oceny jej umiejętności, zdolności do pracy na danym stanowisku lub wykonania danego zadania.
Formy portfolio – w jaki sposób najlepiej przedstawić nasze portfolio?
Zdjęcia – najpopularniejsza forma, chociaż nie jedyna! Najprostsza w wykonaniu, wystarczy zrobić zdjęcie naszej realizacji. W takim przypadku pamiętajmy o poprawnej optymalizacji obrazków, aby nie tracić jakości, ale też nie obciążyć strony www i nie stracić cennych milisekund naszych potencjalnych klientów.
Przykładem strony z portfolio ze zdjęciami może być strona fotografa - https://lodzianki.atlas-piekna.pl/portfolio. Jest to strona www z przedstawieniem portretów kobiet – na życzenie fotografa na pierwszy rzut oka nie mamy pokazanych żadnych informacji, oprócz zdjęć. Po najechaniu widać imię i nazwisko modelki oraz miejsce sesji zdjęciowej. Dopiero po kliknięciu widzimy opis sesji.
Nie zawsze portfolio, to same zdjęcia. Tutaj https://2x3studio.com/ strona główna to portfolio wybranych projektów studia kreatywnego. Widzimy różnego rodzaju zdjęcia wystaw, projekty graficzne, animacje, plakaty, druki, rzeźby i inne wspaniałości! Zróżnicowana forma realizacji zleceń wymaga też zróżnicowanego portfolio, by pokazać jak najwięcej naszym potencjalnym klientom.
Portfolio wcale nie musi być jedynie obrazkowe, tak jak w powyższych przykładach. Jeśli jesteśmy tłumaczem, lektorem, aktorem, muzykiem w naszym portfolio mamy możliwość przedstawienia naszych realizacji w formie audio lub video. W tym przypadku musimy się trochę bardziej zdać na koncepcję graficzną, aby w ciekawy sposób przedstawić np. przykładowe realizacje nagrań, jako lektor, nie mając do dyspozycji żadnych zdjęć. Grafik projektujący stronę nie powinien mieć z tym najmniejszego problemu - na pewno zaproponuje coś ciekawego! ????
Na naszej stronie Hokito Strony Internetowe https://hokito.pl/ pierwsze co się pojawia to właśnie portfolio, jest to dla nas najistotniejszy element strony. Tutaj chwalimy się wszystkimi ważnymi realizacjami, które są naszą wizytówką. Staramy się, aby nasze portfolio było zróżnicowane, warto o tym pamiętać. Wykonujemy strony dla instytucji miejskich, radców prawnych, adwokatów, dentystów, ale także masażystów, firm logistycznych czy przychodni sportowych. Chcielibyśmy pokazać nasze różnorodne podejście do projektowania stron internetowych, więc pokazujemy różne projekty.
Jak powinno być zbudowane dobre portfolio?
Przy tworzeniu portfolio pamiętaj o kilku sprawach. Portfolio powinno przedstawiać nasze prace czy dokonania w sposób jednolity. Dla użytkownika będzie ono czytelniejsze, gdy forma ukazania portfolio będzie zachowywała te same formy w kolejnych projektach.
Zgromadź tylko te najlepsze prace. Wyobraź sobie, że Twoja strona internetowa jest fizyczną teczką z portfolio, które chcesz zanieść swojemu potencjalnemu klientowi. Oczywiste jest to, że masz ograniczoną ilość kilogramów, które możesz unieść, więc musisz ograniczyć się do kilku lub kilkunastu projektów. Tak samo jest z elektronicznym portfolio w formie strony www. Ważną kwestią jest też czas potencjalnych klientów, niestety nie spędzą na Twojej stronie godziny, aby przejrzeć każdy projekt. Masz maksymalnie kilka minut – to znacząco ogranicza ilość projektów, dlatego warto wybrać naprawdę te najlepsze!
Portfolio powinno być aktualne. O wiele lepiej ogląda się zaktualizowane portfolio, które jest regularnie uzupełniane. Dajemy wtedy odczuć naszym potencjalnym klientom, że nasza firma żyje, działa prężnie i pracuje na wysokich obrotach. Pamiętaj też o starych projektach, którymi warto się pochwalić, ale dobrze, żeby nie były to jedyne pozycje w Twoim portfolio.
Sprawa oczywista - umieszczaj tylko swoje autorskie projekty. Nie chwal się projektami „pożyczonymi” od innych. W momencie, gdy wyjdzie na jaw Twoje oszustwo, ciężko będzie odbudować zaufanie klientów lub obserwujących Cię użytkowników.
Zadbaj o dobą jakość plików w portfolio, zoptymalizowanych! Istotną sprawą jest szybkość ładowania strony www z Twoimi pracami, ale równie ważną sprawą jest jakość prezentowanych projektów. Sprawdź jakość plików na różnych ekranach i monitorach, upewnij się, że wszystko wygląda profesjonalnie i nie jest rozmazane lub niewyraźne!
Projekty powinny być różnorodne. Nie wiemy tak naprawdę, kto siedzi po drugiej stronie monitora. Postaraj się tak dobrać prezentowane projekty, aby mogłyby zainteresować różne osoby – z rozmachem, klasycznie, nowocześnie, krzykliwie, intrygująco, spokojnie, elegancko. Na pewno w swoim dorobku masz przeróżne prace – nie stawiaj tylko na jeden styl, pokaż się z każdej strony.
Mamy nadzieję, że te wskazówki pomogą Wam przygotować dobrą stronę internetową w formie portfolio. Przy każdym naszym kliencie staramy się przeanalizować dotychczasową działalność klienta, aby dobrać najlepszą formę prezentacji oferty – na przykład w formie portfolio. Jeśli potrzebujesz pomocy – zadzwoń!