Sukces pierwszego wdrożenia beaconów w centrum handlowym w Polsce
W drugiej połowie kwietnia, centrum outlet FACTORY Poznań, jako pierwszy obiekt handlowy w Polsce, wykorzystał cyfrową technologię beaconów do promocji swoich salonów modowych. Przedsięwzięcie było prowadzone wspólnie z aplikacją mobilną Qpony.
Efekty przerosły oczekiwania - Qpony case ctudy
Od dwóch lat branża marketingowa z wielkim zainteresowaniem śledzi doniesienia, dotyczące beaconów. Po międzynarodowych sukcesach polskich startupów: Estimote, Kontakt.io oraz Ifinity, które oprócz produkcji hardware’u udostępniają również platformy do zarządzania flotą beaconów, a także SDK i biblioteki, pomagające rozwijać aplikacje wykorzystujące technologię BLE (ang. Bluetooth Low Energy).
Beacony na świecie i w kraju
Na londyńskim Heathrow beacony wspomagają proces odprawy pasażerów oraz poruszanie się po terenie lotniska. Mayor League Baseball zaimplementowało beacony na stadionach i dzięki integracji z aplikacją, wysyłają kibicom ekskluzywne oferty. Beacony znalazły zastosowanie również w bibliotekach oraz muzeach - obszarach, które na co dzień nie kojarzą się z innowacyjnością. Oprócz Guggenheima na liście instytucji kultury warto wymienić też krakowskie muzeum MOCAK, które we współpracy zHG Inteligence na bazie hardware’u, dostarczonego przez kontak.io, umożliwia turystom pełniejsze doświadczenie swoich wystaw.
Z zapartym tchem śledzimy doniesienia o kolejnych projektach, czekając na rozwiązanie, które zrewolucjonizuje segment handlu. Oczekiwania są ogromne - beacon ma połączyć rzeczywistość wirtualną z realną, ma być narzędziem do kształtowania zupełnie nowego rodzaju doświadczenia zakupowego. Dlaczego jest to takie ważne? W sytuacji, gdy klient może cenę każdej rzeczy sprawdzić w internecie i często taniej zamówić towar do domu, sklepy szukają rozwiązań, które uatrakcyjnią proces samych zakupów.
Wątpliwości
Obserwując podejście do technologii BLE w polskim handlu, nasuwa się kilka pytań. Po pierwsze, jak sprawić, by klient chciał zainstalować aplikację danego sklepu? Jakie korzyści można mu zaoferować? Po drugie, czy rzeczywiście chciałby mieć 15 lub więcej oddzielnych aplikacji związanych ze swoimi ulubionymi markami? Jeśli nie, to czy markom opłaca się być obok siebie w jednej aplikacji? I czy warto inwestować w rozwój infrastruktury, jeśli ROI jest trudne do obliczenia?
Doskonale rozumiejąc rozterki związane z adaptacją technologicznych nowinek na rynku, postanowiliśmy dowiedzieć się, czy na tym etapie beacony rzeczywiście można wykorzystać w celu skuteczniejszej komunikacji z klientem, na ile komunikacja wykorzystująca BLE zwiększy liczbę odwiedzin sklepu oraz czy oferty przesyłane z wykorzystaniem beaconów cieszą się większym zużyciem, niż dostarczane innymi kanałami (aplikacja mobilna, katalog papierowy).
Nadesłał:
openmediagroup
|