Świadome planowanie czasu wolnego kluczem do sukcesu.
Jak nowe technologie mogą nam pomóc w zarządzaniu czasem? Wyniki badania UPC Polska na temat efektywnego wykorzystania czasu w domu
Aby twórczo działać, pracować oraz rozwijać się, trzeba pamiętać szczególnie o czasie wolnym i to właśnie z niego czerpać energię. Uczestnicy badania panelowego UPC wskazują, że dzięki umiejętnemu wykorzystaniu nowoczesnych technologii, takich jak Internet, czy nowoczesna telewizja mogą efektywniej wykorzystywać swój wolny czas, rozwijać pasje i zainteresowania. 70% ankietowanych za narzędzie pozwalające zaoszczędzić czas w domu uważa Internet, a prawie 40% za efektywne uznaje oglądanie telewizji. Zadbajmy o jakość naszego życia i mądrze inwestujmy swój czas tak, by starczyło go na wszystkie najważniejsze aspekty życia.
Najczęściej nasze postanowienia i cele mają służyć rozwojowi i lepszej jakości życia. Z badania przeprowadzonego przez UPC wynika, że swoje postanowienia noworoczne w pełni realizuje niespełna 11% osób[1]. Badanie potwierdza, że przeszkodą, która stoi na drodze ku ich realizacji jest brak czasu. Badani jednak wskazują na to, że w dążeniu do realizacji postawionych celów i zamierzeń wspierają ich nowoczesne technologie, w tym Internet i interaktywna telewizja. Ich wykorzystanie pomaga nie tylko w efektywnym wykorzystaniu czasu w domu, ale także i oszczędzaniu pieniędzy.
„Jeżeli szanujesz swoje zdrowie psychiczne, musisz nauczyć się planować własny czas wolny. Jedna trzecia pytanych w badaniu UPC stwierdziła, że czas spędzony przez nich w domu jest ani efektywny ani nieefektywny lub też nieefektywny. Tymczasem powinien on być czasem ładowania baterii – powinien być tak samo efektywny, jak praca. Jeśli jesteś facetem i chcesz lepiej poznać kobietę, która cię oczarowała, to przyjrzyj się dobrze jednej kwestii: jak spędza czas wolny i… jak się wtedy nosi.” – twierdzi Robert Krool, autor książek, ekspert ds. przedsiębiorczości i przywództwa.
Jak wykorzystywać telewizję i internet, by efektywnie i przyjemnie spędzić czas?
Innowacyjne rozwiązania technologiczne pozwalają nam się rozwijać i edukować, bez konieczności wychodzenia z domu. Szeroki wachlarz telewizyjnych kanałów tematycznych zapewnia stały dostęp do ciekawej i wartościowej informacji w każdej dziedzinie i w wybranym języku. Aż 37% badanych przyznawało, że uznaje oglądanie telewizji za efektywne, ponieważ umożliwia ona dobór interesujących programów i kanałów. Co ciekawe, telewizja była w badaniach UPC wskazywana jako źródło wiedzy częściej, niż Internet.
„W naszym badaniu 36% ankietowanych przyznało, że wyznaczyło sobie noworoczne postanowienia, jednak aż 42% z nich nie realizuje założonych celów ze względu na brak czasu. Najczęściej dotyczy to rozwijania pasji, poznawania świata, czy nauki języka obcego, na co wskazywała aż 1/3 ankietowanych. Warto pamiętać, że w realizacji postanowień pomocne są nowe technologie. Wystarczy ich używać i świadomie planować czas wolny, aby móc rozwijać swoje pasje i zainteresowania. Dzięki interaktywnej telewizji możemy mieć pełną kontrolę nad telewizyjną ramówką, oglądać programy w oryginalnych wersjach językowych, nagrywać zdalnie z dowolnego miejsca na świecie za pomocą telefonu komórkowego lub Internetu i wybierać tylko to, co nas interesuje.” - twierdzi Patrycja Gołos, dyrektor komunikacji i public affairs, UPC Polska.
Zorganizowany styl życia kobiet
Kobiety częściej niż mężczyźni uznają czas spędzony w domu za efektywny (71% kobiet, 60% mężczyzn). Częściej planują swój czas i chcą go wykorzystywać produktywnie. Płeć piękna także w większym stopniu niż mężczyźni, deklaruje, że w sposób efektywny korzysta z telewizji, Internetu i telefonu. Kobiety częściej uznawały sposoby na efektywne wykorzystanie czasu w domu, takie jak używanie szybkiego Internetu, bankowość elektroniczna, załatwianie spraw telefonicznie, bez wychodzenia z domu, za przydatne. O świadomym planowaniu czasu spędzanego w domu świadczy fakt, że zdecydowanie bardziej, doceniają one przewodnik po programach TV (59% kobiet, 49% mężczyzn) i nagrywanie programów telewizyjnych. Korzystając z przewodnika oglądają w telewizji to, co je interesuję, unikając bezmyślnego skakania po kanałach. Świadome planowanie oglądania telewizji i wybór tylko interesujących dla nas treści, bez bezmyślnego klikania po kanałach, pozwala zaoszczędzić wiele czasu – tak twierdzi prawie 50% ankietowanych. Nagrywanie programów z kolei, od czasu wprowadzenia tej funkcjonalności do oferty Telewizji Cyfrowej UPC, cieszy się niezmienną popularnością (40% ankietowanych wskazało na nagrywanie jako pomocne w oszczędzaniu czasu).
„Zaskakujące jest, że aż 36% osób, które stwierdziły, że korzystają z telewizji nieefektywnie, wskazały na czasochłonność tego zajęcia. Tak naprawdę bowiem, wszystko zależy od naszego nastawienia względem telewizji. Na pewno czasochłonne nie jest obejrzenie jednego programu, który konkretnie nas interesuje. Kluczem do sukcesu, jest świadome planowanie, czyli dokonywanie wyborów zgodnych z naszym interesem. Zaskakuje mnie więc fakt, że 11% osób, które uważają za nieprzydatne korzystanie z przewodników po kanałach TV”. – twierdzi Robert Krool, ekspert komentujący badanie.
Jak i które czynności można wykonać efektywnie, nie ruszając się z domu?
70% ankietowanych za narzędzie pozwalające zaoszczędzić czas w domu uważa Internet. Tutaj efektywnie wykorzystać czas pomaga bankowość internetowa (za pomocną w oszczędzaniu czasu uważa ją aż 92% ankietowanych) i zakupy w sieci (59% badanych). O ile tę pierwszą kobiety i mężczyźni doceniają w takim samym stopniu, tak e-zakupy cenione są bardziej przez mężczyzn. Wśród zalet zakupów robionych w sieci najczęściej cenione są: wygoda, dostawa do domu, oszczędność czasu, możliwość porównania cen i wyboru najlepszej oferty.[2] Ankietowani wskazali także, że Internet gwarantuje im dostęp do szeroko rozumianej kultury z domu - 69% badanych wskazuje na możliwość sprawdzenia repertuarów kin i teatrów, dostępność recenzji, zapowiedzi filmów, czy wydarzeń kulturalnych.
Prawie 80% osób biorących udział w badaniu za sposób na oszczędzanie czasu uważa załatwianie wielu spraw telefonicznie, bez wychodzenia z domu, 69% - używanie szybkiego Internetu (tutaj decydujące znaczenie mają wspomniane wcześniej bankowość elektroniczna i e-zakupy).
Jeśli mimo to marnujemy czas, to zdaniem naszego eksperta, nieomylny znak, że mamy złe nawyki. Trzeba je przeanalizować, zdiagnozować i być może wyciągnąć wnioski na przyszłość. Przecież wszyscy, których znamy mają tylko 24 godziny na dobę. Nikt nie ma ich więcej, jednak niektórzy dokonują nie tylko innych wyborów, ale robią to w inny sposób. Bo, o ile niezaplanowany wysiłek związany z wykonywaniem codziennych spraw można porównać do nerwowego biegania w poszukiwaniu zgubionego portfela, to brak planowania długoterminowego przypomina raczej okręt dryfujący po niespokojnym morzu. Tu już celem nie jest znalezienie portfela, lecz samo nerwowe bieganie, nie wiadomo już za czym… może za samym sobą?
UPC Polska jest wiodącym dostawcą potrójnej usługi: telewizji kablowej, szerokopasmowego dostępu do Internetu i usług telefonicznych dla klientów indywidualnych i biznesowych. W zasięgu sieci telewizji kablowej UPC znajduje się ponad 2 mln gospodarstw domowych w dziesięciu największych aglomeracjach miejskich i wielu mniejszych miastach. UPC Polska ma obecnie ponad milion abonentów telewizji kablowej, w tym 408 100 telewizji cyfrowej, 538 800 użytkowników internetu i 231 800 klientów usługi telefonicznej. UPC Polska jest częścią Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK). www.upc.pl
Liberty Global, Inc. jest wiodącym, międzynarodowym operatorem telewizji kablowej. Firma oferuje zaawansowane usługi telewizyjne, głosowe i dostępu do Internetu, zapewniając 18 milionom klientów dostęp do świata informacji, komunikacji i rozrywki. Liberty Global dysponuje nowoczesnymi sieciami szerokopasmowymi w 14 krajach, głównie w Europie, ale także w Chile i Australii. Do firmy należą również znaczne spółki medialne i producenckie takie, jak Chellomedia w Europie (dane z dnia 31 marca 2011).
Kontakty dla mediów:
Ewa Sadowska Specjalista ds. Public Relations UPC Polska T +48 22 24 16 974 M +48 668 488 974 Ewa.Sadowska@upc.com.pl
Patrycja Gołos
Dyrektor Komunikacji i Public Affairs
UPC Polska
T +48 22 7010 936
M +48 600 488 936
E Patrycja.Golos@upc.com.pl
[1] Badanie przeprowadzono przez UPC Polska, za pomocą formularza on-line na próbie 648 dorosłych Polaków (marzec 2011).
[2] Badanie E-zakupy. Zachowania i preferencje klientów on-line przeprowadzono przez UPC Polska, za pomocą formularza on-line, próba: n=340, styczeń 2010.
Nadesłał:
poprostu
|