Światło sprzyjające zakupom
Odpowiednio zaprojektowane oświetlenie w sklepie pomaga nie tylko wyeksponować sprzedawane produkty, ale również sprzyja robieniu zakupów. Rozwój technologii sprawił, że światło jest jednym ze sposobów skutecznego pozycjonowania i wyróżnienia sklepu na tle konkurencji.
Aranżacja i wystrój sklepów w ciągu ostatnich kilku lat zmienił się nie do poznania. Kluczową rolę odgrywa obecnie stworzenie pomysłowej idei, która przyciągnie i zwróci uwagę klientów. W efekcie w walce o ich względy, sklepy wręcz prześcigają się w poszukiwaniu rozmaitych rozwiązań.
Oprócz powszechnych już na każdym kroku przecen i promocji, powstają także rozbudowane programy lojalnościowe. Jednak innym, bardzo skutecznym rozwiązaniem i to już na etapie planowania wystroju sklepu może być zastosowanie w nim ciekawych rozwiązań oświetleniowych. Dobór odpowiednich źródeł światła czy systemów oświetleniowych pomoże wyeksponować najważniejsze produkty, podkreślić i wyróżnić ich cechy, a w efekcie pozytywnie wpłynąć na ich sprzedaż. Nowatorskie rozwiązania oświetleniowe wpływają także na nasze emocje i sprawiają, że zakupy - w odpowiednio stworzonym nastroju, stają się dla nas przyjemnością.
Dobór systemów oświetleniowych i źródeł światła dokonywany jest już na etapie projektowania, urządzania i wystroju sklepu. Podstawowym kryterium jest wielkość sklepu. W tych o dużej powierzchni, wysokim suficie najlepiej sprawdzają się lampy metalohalogenkowe lub świetlówki liniowe, natomiast w mniejszych doskonale sprawdzą się żarówki halogenowe - mówi Andrzej Wiśniewski, ekspert techniczny OSRAM.
Naturalne, żywe i nasycone kolory
Przy planowaniu oświetlenia należy pamiętać, że dla klienta bardzo ważny jest wygląd produktu. Jego barwy powinny być naturalne i świeże. Uzyskanie takiego efektu jest możliwe dzięki zastosowaniu źródeł światła cechujących się wysokim wskaźnikiem oddawania barw. Firma OSRAM w oświetleniu ogólnym proponuje zastosowanie świetlówek liniowych z serii OSRAM Lumilux, o wskaźniku oddawania barw (Ra>80). Szeroki wybór barw światła (od bardzo ciepłych 2 700 K po bardzo chłodne 8 000 K) stwarza dodatkowe możliwości dopasowania oświetlenia do aranżacji wnętrza i prezentowanych w nim produktów. Jednocześnie świetlówki te zapewniając wysoką jakość światła, spełniają także wymogi normy oświetlenia miejsc pracy PN-EN 12464-1. Wśród lamp metalohalogenkowych na szczególną uwagę zasługuje Powerball Shoplight, stworzona specjalnie do lepszej prezentacji towarów. Ta innowacyjna lampa wytwarza światło o ciepłobiałej barwie i wyjątkowo wysokim wskaźniku oddawania barw (Ra>95). Dzięki temu kolory oświetlanych przedmiotów są jeszcze bardziej nasycone i naturalne. W mniejszych sklepach z kolei stosuje się głównie żarówki halogenowe. Są one wykorzystywane zarówno do oświetlenia ogólnego (np. podwieszane sufity), jak i podświetlenia gablot czy tworzenia akcentów świetlnych. Dzięki najwyższemu wskaźnikowi oddawania barw prezentowane w ich świetle produkty wyglądają naprawdę dobrze.
Długa trwałość - mniej kłopotów i kosztów
Istotną cechą oświetlenia sklepu jest jego niezawodność i niskie koszty obsługi. To oznacza, że wskazane są produkty o długiej średniej trwałości, stabilnej barwie światła oraz charakteryzujące się niskim spadkiem strumienia świetlnego w czasie. Firma OSRAM do takich celów stworzyła linię świetlówek Lumilux XT i XXT. Poza bardzo dobrą jakością światła oferują one długą średnią trwałość pracy. Dla świetlówki XT zasilanej statecznikiem elektronicznym wynosi ona 42 000 godzin, natomiast przy wersji XXT nawet 75 000 godzin (przy cyklu przełączeń 11 godzin włączona, 1 godzina wyłączona). Rozwiązanie to dobrze sprawdzi się więc wszędzie tam, gdzie potrzebne jest uzyskanie światła dobrej jakości, a wymiana źródeł światła jest związana z wysokimi nakładami pracy i kosztów (np. wysokie sufity).
Lampy OSRAM Powerball Shoplight są także bardzo efektywnym kosztowo rozwiązaniem. Średnia trwałość ich pracy wynosi 12 000 h, a mniejsze wymiary w porównaniu ze świetlówkami liniowymi sprawiają, że można je montować w dowolnym miejscu. Charakteryzują się ponadto stabilną barwą światła i małym spadkiem strumienia świetlnego w czasie. Wśród żarówek halogenowych także można znaleźć produkty wyróżniające się pod względem trwałości. W ofercie OSRAM znajdują się np. żarówki reflektorowe Decostar Energy Saver, których trwałość jest ponad 2,5 razy dłuższa niż odpowiadających im żarówek standardowych i wynosi aż 5 000 h. W celu uzyskania jeszcze lepszej trwałości wszystkich wymienionych produktów warto zastosować je we współpracy ze statecznikami elektronicznymi. W przypadku świetlówek liniowych będą to więc OSRAM Quicktronic, do lamp metalohalogenkowych - Powertronic, natomiast żarówki halogenowe najlepiej współpracować będą z zasilaczem Halotronic. Niewątpliwą zaletą jest gwarancja uzyskania dłuższej trwałości pracujących z nimi produktów - nawet do 50%! Przyczynią się też do uzyskania światła lepszej jakości - źródła światła nie będą tętniły i migotały podczas startu, a w przypadku zużycia będą automatycznie wyłączane, dzięki czemu ich eksploatacja będzie bezpieczna.
Oszczędność energii - niższe koszty, korzystniej dla środowiska
Oszczędzanie energii jest obecnie nie tylko modą, ale przede wszystkim sposobem na znaczne zmniejszenie zużycia energii elektrycznej i kosztów związanych z eksploatacją oświetlenia. Dla wielu osób istotny jest też fakt, iż dzięki energooszczędnym produktom przyczyniają się oni do ochrony klimatu. Na przykład świetlówki liniowe w wersji Lumilux, ze względu na technologię wytwarzania światła, pozwalają osiągnąć oszczędności energii aż do 40% (np. Lumilux T5) w porównaniu z tradycyjnymi świetlówkami. Z kolei energooszczędna żarówka halogenowa Decostar Energy Saver pozwala na 30% oszczędność energii w porównaniu z odpowiadającymi jej standardowymi żarówkami halogenowymi. Daje to aż 65% oszczędności kosztów w porównaniu do tradycyjnych żarówek. Rozwój technologii sprawił więc, że oświetlenie sklepu może być nie tylko efektowne i skuteczne, ale także mniej uciążliwe dla środowiska naturalnego.
Nadesłał:
ap
|