System Mikado w Dachser – WMS na miarę XXI wieku
W obecnych czasach o możliwościach operatora logistycznego działającego globalnie świadczy nie tylko skala jego działalności, liczba oddziałów i powierzchnia magazynowa, jaką dysponuje, ale przede wszystkim system informatyczny do zarządzania procesami.
Mikado, Domino i Othello
Żadna firma logistyczna nie jest w stanie funkcjonować bez sprawnego, nowoczesnego, a przede wszystkim odpowiadającego potrzebom klientów systemu IT. Dachser zbudował trzy główne systemy operacyjne na jednej platformie informatycznej: WMS Mikado (Warehouse Management System) do zarządzania procesami magazynowymi, TMS Domino (Transport Management System) do zarządzania transportem drogowym oraz TMS Othello – do zarządzania transportem morskim i lotniczym. Są one jednolite pod względem interfejsu i działania, lecz różne pod względem swoich funkcjonalności. Dzięki ich pełnemu zintegrowaniu, oprócz skutecznego zarządzania towarami i procesami w magazynach, możliwa jest komunikacja w czasie rzeczywistym z pozostałymi elementami infrastruktury systemowej Dachser.
„Jednolity interfejs, przetłumaczony na lokalne języki, umożliwia pracownikom Dachser na całym świece pracę zarówno na systemie TMS jak i WMS. Bez względu na lokalizację oddziału czy magazynu, praca na systemach wygląda identycznie” – mówi Wojciech Cipiur, kierownik logistki kontraktowej w Dachser. „Daje to ogromną przewagę w sytuacjach, kiedy jeden oddział wymaga wsparcia pracowników innego, często z zagranicy. Zapewnia to ciągłość funkcjonowania procesów w ramach firmy. Pozwala również na sprawne wdrożenie projektów logistycznych naszych klientów w kilku krajach jednocześnie” – wyjaśnia Wojciech Cipiur.
WMS Mikado, powstający w otoczeniu procesów logistycznych i tworzony przy dużym udziale specjalistów z dziedziny logistyki, jest doskonale dostosowany do potrzeb operatora, również w odniesieniu do wygody i intuicyjności w użytkowaniu. ”Funkcjonalności i możliwości Mikado wyprzedzają większość nowoczesnych WMS opartych na systemie okien i sterowaniu myszą. W wielu sytuacjach obsługa za pomogą klawiatury oraz komend alfanumerycznych sprawia, że dobrze wyszkolony pracownik jest w stanie pracować o wiele szybciej i bardziej precyzyjnie, a sam system jest bardziej stabilny” – wyjaśnia Wojciech Cipiur. System Mikado jest dostępny także na urządzeniach przenośnych, takich jak skaner, w który wyposażony jest każdy magazynier. Jego obsługa jest intuicyjna i nie przysparza żadnych trudności, co przekłada się na większy komfort pracy.
Pick-by-Voice
System Mikado jest również platformą do kompletacji zamówień magazynowych za pomocą technologii głosowej Pick-by-Voice. To rozwiązanie jest szczególnie skuteczne przy realizacji zamówień skomplikowanych, o dużym stopniu rozdrobnienia oraz w multipickingu, czyli kompletacji kilku zamówień jednocześnie. Pracownik wyposażony w zestaw słuchawkowy – słuchawki i mikrofon – otrzymuje od systemu zoptymalizowaną listę punktów i towarów do pobrania, według której jest prowadzony po magazynie. Głosowo jest kierowany w odpowiednie miejsce magazynu oraz otrzymuje informację o lokalizacji i wymaganej w zamówieniu liczbie produktów. Pracownik potwierdza do mikrofonu wykonanie każdego z kroków, podając cyfry kontrolne z kodów lokalizacji, kodów produktowych lub kodów SSCC. Każdy pojedynczy etap kompletacji jest weryfikowany przez system, łącznie z informacją o ilości produktów pozostałych po kompletacji w danej lokalizacji. „Stała inwentaryzacja minimalizuje ewentualne pomyłki kompletacyjne, które są jednym z najważniejszych wskaźników uwzględnianych w raportach Service Level Agreement / SLA.” – wyjaśnia Wojciech Cipiur.
Dodatkowe korzyści
Mikado posiada cały szereg funkcjonalności, pozwalających na utrzymanie wysokiego poziomu obsługi. „Możliwość kontrolowania numerów partii, śledzenia numerów seryjnych, strategii wydań (FIFO, FEFO itd.), czy sugerowania odpowiednich opakowań do pobieranego towaru przed rozpoczęciem kompletacji zlecenia zapewnia sprawną obsługę klientów” – mówi Wojciech Cipiur. „Dodatkowo ogromna ilość wcześniej opracowanych i sprawdzonych funkcji systemu obsługującego wiele różnych projektów na prawie 2 milionach miejsc paletowych na świecie, jest dostępna od ręki również dla nowych klientów” – dodaje.
Dostawcy usług kurierskich współpracujący z Dachser również korzystają z interfejsu Mikado, dzięki czemu etykiety kurierów drukują się bezpośrednio z systemu, a dane dotyczące przesyłek transferowane są bezpośrednio do TMS.
WMS Mikado pozwala również na łatwą komunikację z klientami, którzy dzięki EDI mogą w czasie rzeczywistym komunikować się z operatorem logistycznym. „Możliwości związane z EDI są w zasadzie nieograniczone – Mikado jest systemem autorskim, w związku z czym ewentualne zmiany czy dopasowanie pod potrzeby projektu są tylko kwestią czasu potrzebnego do odpowiedniego skonfigurowania lub zaprogramowania nowego modułu” – wyjaśnia Wojciech Cipiur. System może prowadzić komunikację w obydwu kierunkach, zgodnie z potrzebami klienta. Może zostać połączony praktycznie z każdym innym systemem. Raportowanie oraz przekazywanie informacji w czasie rzeczywistym jest standardem w Dachser, wymaga jedynie odpowiedniego dostosowania systemów. „Niezwykle istotny dla naszych klientów jest także fakt, że w Dachser nad bezpieczeństwem wszystkich danych w systemie czuwa profesjonalny, centralny dział bezpieczeństwa IT” – dodaje Wojciech Cipiur.
Systemy IT Dachser cechuje prostota, stabilność, efektywność oraz bezpieczeństwo. Ich zastosowanie przekłada się na jakość obsługi oraz na pełną kontrolę kosztów, niezwykle istotną w logistyce.
W 2012 roku Dachser, międzynarodowy operator logistyczny, wygenerował obrót w wysokości 4,41 miliarda euro, zatrudniając 21 650 pracowników w 347 oddziałach na całym świecie. Firma dostarczyła 49,8 milionów przesyłek o łącznej wadze 37,46 milionów ton.
Nadesłał:
katarzyna.prochniak@globalbrand.pl
|