Sztuczna Inteligencja w biznesie – korzyść czy zagrożenie?
Według Deloitte, liczba wdrożeń Sztucznej Inteligencji (ang. Artificial Intelligence, AI) i uczenia maszynowego (ang. Machine Learning, ML) w 2018r. podwoi się w porównaniu z rokiem ubiegłym. Tylko do 2021r. wydatki na te rozwiązania wzrosną o ponad 45 miliardów USD.
Spersonalizowany handel
Największym wyzwaniem dla handlowców już teraz jest uzyskanie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej, a wraz z rosnącą świadomością konsumencką będzie to jeszcze trudniejsze. Dlatego właśnie przedsiębiorstwa handlowe powinny zaplanować znaczące inwestycje w technologie pozyskujące i gromadzące dane zarówno o klientach, jak i dostawcach. W tej perspektywie, znaczącą przewagę mają firmy prowadzące sprzedaż online – to głównie narzędzia internetowe pozwalają na zbieranie informacji o zachowaniach i preferencjach konsumenckich, a wiedza ta w następstwie może wesprzeć tworzenie efektywnych kampanii marketingowych. Sztuczna Inteligencja natomiast pomoże w optymalizacji, aktualizacji, a także dopasowaniu strategii wielokanałowej do oczekiwań klientów.
Dzięki mechanizmom AI, możliwe będzie także wyjście o krok do przodu, a więc przewidywanie potrzeb klienta. Analiza dużych zbiorów danych pozwala na ustalenie prawidłowości, które mogą następnie posłużyć jako wzory postępowania klientów. – Choć na co dzień nie zdajemy sobie z tego sprawy, nasze zachowania konsumenckie w sieci pozostawiają po sobie ślad w postaci danych. Do odtworzenia są więc nasze wcześniejsze transakcje, zachowania w mediach społecznościowych, a także sposób w jaki robimy zakupy, czy oczywiście witryny internetowe jakie odwiedzamy. Te wszystkie aktywności świadomi handlowcy wykorzystują by móc dokładnie odpowiadać na nasze potrzeby oraz uniknąć sytuacji, w której proponowane produkty lub usługi zupełnie mijają się z naszymi oczekiwaniami – mówi Rafał Ostap, Project Manager w Grupie Kapitałowej Transition Technologies.
Inteligentna produkcja
AI może przeprowadzić prawdziwą rewolucję w obszarze produkcji przemysłowej. Dzięki tej technologii przedsiębiorstwa nie tylko usprawnią procesy zarządzania działalnością, ale zredukują też koszty związane z rozwojem produktów. Co więcej, dzięki cyfrowemu połączeniu systemów producentów i dostawców, możliwe będzie prawidłowe zarządzanie łańcuchem dostaw. Mechanizmy Sztucznej Inteligencji dostarczą przedsiębiorcom dokładnych informacji na temat dostępności mocy produkcyjnych, a nawet dyspozycyjności lub awarii maszyn dostawców.
Firmy przemysłowe będą wykorzystywać procesy uczenia maszynowego do analizy ogromnych ilości danych w czasie rzeczywistym. Jej efektem będzie poprawa dokładności prognoz i kontroli w procesach operacyjnych, zwłaszcza tych służących zwiększeniu produkcji. Dzięki AI ocena stanu elementów składowych maszyn i instalacji stanie się bardziej przejrzysta i precyzyjna, co pozwoli sprawniej zarządzać ryzykiem i poprawić ciągłość produkcji. Uczenie maszynowe pozwoli specjalistom z bardzo dużą dokładnością przewidzieć konieczność wykonania przeglądu lub ewentualnej naprawy usterki.
Jeszcze bardziej precyzyjne diagnozy
Ogromny potencjał AI daje zdolność tej technologii do rozpoznawania powtarzających się zdarzeń także w medycynie. Analizując liczne historie chorób i zmienne czynniki środowiskowe, a także mając pod ręką wyniki diagnostyki obrazowej, lekarze mogą stawiać bardziej precyzyjne diagnozy, a co za tym idzie zadecydować o najbardziej korzystnych formach leczenia i profilaktyki. Co więcej, na podstawie danych statystycznych można prognozować zagrożenie epidemią, a także określić jakie grupy są najbardziej podatne na zachorowanie.
- W przypadku systemów rozpoznawania obrazów i uczenia maszynowego możemy mówić o pewnej przewadze nad ludzki okiem – algorytmy mogą zauważyć znacznie więcej szczegółów na zdjęciach rentgenowskich czy obrazach rezonansu magnetycznego. Co więcej, wykorzystanie AI umożliwi automatyzację procesów i uwolni lekarzy oraz pielęgniarki od rutynowych, powtarzalnych zadań. W ten sposób będą mogli poświęcić się tym zadaniom, na którym polega ich zawód – leczeniu pacjentów i zapewnieniu im odpowiedniej opieki medycznej. Już teraz istnieją takie rozwiązania jak opracowany przez nas MedStream Designer, które nie tylko wspierają personel medyczny w codziennych obowiązkach, ale również zwiększają jego kompetencje udostępniając schematy postępowania, opisy nietypowych przypadków czy notatek lekarskich – opowiada Rafał Ostap. Sztuczna Inteligencja to bez wątpienia szansa na dalszą automatyzację i wejście kolejnych sektorów biznesu w zupełnie nowy wymiar działalności. Rozwój tej technologii oraz jej zastosowań w poszczególnych dziedzinach, wiąże się ze zwiększeniem konkurencyjności przedsiębiorstw, które nie boją się wdrażać najnowszych rozwiązań do swoich organizacji. Jedynym zagrożeniem płynącym z postępującej ekspansji AI w biznesie może być lekceważenie jej potencjału. Decyzja o inwestycji w najnowsze rozwiązania należy jednak wyłącznie do zarządzających.
Nadesłał:
Mondaypr
|