Raciborskie odpady w liczbach
Wszystkich odpadów zaliczanych do komunalnych jest ponad 20 tysięcy ton rocznie! W tym prawie 74% stanowią odpady niesegregowane. W uproszczonej analizie można przyjąć, że każdy mieszkaniec Raciborza tworzy rocznie ok. 450 kg śmieci!
Segregacja śmieci już u źródła ich powstawania stanowi podstawę obecnej gospodarki odpadami w kraju. Racibórz stworzył kompleksowe warunki do selektywnej zbiórki. W ramach systemu obsługiwanych jest 384 punktów segregacyjnych wyposażonych w 710 pojemników typu dzwon. W systemie workowym rocznie zużywamy ok. 650 000 sztuk worków. Udostępniono również prawie 2200 pojemników na bioodpady (dane Urzędu Miasta za 2016 rok).
PUK EMPOL zamiast Przedsiębiorstwa Komunalnego
Za wywóz odpadów odpowiedzialne jest konsorcjum firm PUK EMPOL Sp. z o.o. i Przedsiębiorstwa Komunalnego Sp. z o.o. w Raciborzu, które wygrało przetarg na wywóz odpadów komunalnych z terenu miasta Racibórz w latach 2017-2019. Umowa obowiązuje od 1.01.2017. W wyniku podziału zadań od 1 marca 2017 r. usługę odbioru odpadów świadczy EMPOL, po stronie PK pozostaje prowadzenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (tzw. PSZOK).
PUK EMPOL zajmuje się opróżnianiem kontenerów z odpadami zmieszanymi, opróżnianiem tzw. „dzwonów” na odpady segregowane, zbiórką worków z odpadami segregowanymi, wywozem bioodpadów, organizacją i obsługą punktów zbiórki poszczególnych odpadów wysegregowanych.
W skład kadry wchodzą osoby, które przeszły do EMPOLU z Przedsiębiorstwa Komunalnego. - Obecnie ,w ramach wywozu odpadów, pracują u nas 23 osoby. Są to w większości pracownicy, którzy przeszli do nas z PK ale i nowo zatrudnione osoby, Można powiedzieć, że skład zespołów odpowiedzialnych za odbiór odpadów, praktycznie się nie zmienił – zaznacza Joanna Mazurkiewicz, Kierownik ds. Transportu i Biura Obsługi Klienta.
Ekologicznie i nowocześnie
Zdarza się, że pewne kontrowersje budzi sam sposób odbierania odpadów. Posegregowane surowce trafiają do jednego pojazdu, co może dziwić postronnego obserwatora. W tym miejscu trzeba więc podkreślić, że wnętrze samochodu przystosowanego do odbioru tzw. „dzwonów segregacyjnych” jest podzielone na osobne skrzynie, które zapobiegają mieszaniu się zebranych odpadów. Miasto jest obsługiwane przez dwa pojazdy skrzyniowe. Ponadto firma posiada 4 śmieciarki i jeden samochód specjalistyczny do przewozu odpadów wielkogabarytowych. Taka liczba aut wystarcza do obsługi Raciborza. Wśród nowoczesnej floty znajdują się zarówno mniejsze auta o ładowności do 7 ton, jak i duże, które mieszczą do 11 ton odpadów. Część floty, która spełniała normy i była w dobrym stanie technicznym została odkupiona od Przedsiębiorstwa Komunalnego.
- Auta ze zmieszanymi odpadami komunalnymi zamykane są hermetycznie. Każde auto ma swoje specjalne zabezpieczenia już podczas załadunku. Przy zamykaniu gruba uszczelka zapobiega wydostawaniu się na zewnątrz płynów i nieprzyjemnych zapachów. Inaczej jest w kwestii odpadów selektywnych i wielkogabarytowych, które nie potrzebują takich zabezpieczeń przy przewozie. Poza tym, raz w tygodniu wszystkie auta są myte i dezynfekowane specjalnymi detergentami, spełniającymi wszystkie wymogi ochrony środowiska i mającymi ekologiczne certyfikaty. Zapobiega to rozprzestrzenianiu się bakterii, ale także zapewnienia naszym pracownikom odpowiednie warunki pracy – tłumaczy Marcin Piróg, kierownik Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK).
Co ważne, samochody posiadają również nowoczesne systemy monitoringu i GPS. - System GPS pozwala łatwo weryfikować, w jakim rejonie znajduje się dany samochód. Dzięki dwóm kamerom z przodu i jednej z tyłu możemy też odtworzyć zapis przejazdu. Jest to przydatne w sytuacjach, gdy pojawiają się wątpliwości co do tego, czy odpady komunalne zostały odebrane, lub też dlaczego tak się nie stało. System monitoringu jest niezbędny ze względu na bardzo restrykcyjne przepisy prawa, które obligują dysponenta oraz odbiorcę odpadów do jasnego i czytelnego zidentyfikowania gdzie odpad komunalny trafia. System jest swoistą mapą przemieszczania się odpadów. Ponadto każdy pojazd wyposażony jest w tablet ze specjalistycznym oprogramowaniem, pozwalającym na bieżące ewidencjonowanie odpadów odbieranych z poszczególnych posesji. Ważnym podkreślenia jest fakt, że wyżej wymieniony system jest sprzężony z system monitoringu jakim dysponuje Urząd Miasta Racibórz – wyjaśnia Joanna Mazurkiewicz.
Współpraca mieszkańców Raciborza kluczem do sukcesu.
Segregacja odpadów, nowoczesny sprzęt do ich wywozu, ustalony grafik odbioru odpadów powinny ułatwiać cały proces. Bywa jednak, że ulega on zakłóceniu i po odpady trzeba wracać innego dnia. - Zdarza się, że dojazdy do śmietników są zastawiane samochodami i pomimo podejmowanych prób mamy problem z opróżnieniem pojemników. Najgorzej jest w miejscach, gdzie brakuje miejsc parkingowych, wówczas mieszkańcy są zmuszeni parkować auta tuż przy śmietnikach – podkreśla Joanna Mazurkiewicz.
Takie sytuacje utrudniają również opróżnianie tzw. „dzwonów”, które ze względów bezpieczeństwa nie mogą być przenoszone na haku nad samochodami. W razie zerwania się łańcucha, upadający kontener uszkodzi wszystko, na co spadnie .
Kolejną przeszkodą w odbieraniu odpadów jest niestosowanie się do harmonogramu wywozów.
Harmonogramy ustalane są na cały rok i udostępnione na tablicach informacyjnych w blokach, ogródkach działkowych, na stronie internetowej Urzędu Miasta, w ulotkach dostarczanych do lokali mieszkalnych.
- Podajemy dokładne daty wywozu odpadów wielkogabarytowych, zmieszanych, zielonych, selektywnych i popiołów. Mimo tego, zdarza się, że odbieramy telefony od rozczarowanych mieszkańców Raciborza, którzy zapomnieli wystawić swoje odpady. Przedsiębiorstwo EMPOL zaczyna zbiórkę od godziny 6 rano. Mimo,że regularnie jeździmy tymi samymi trasami zdarza się, że jesteśmy zmuszeni zmienić kolejność odwiedzanych punktów (np. w wyniku remontów drogowych) dlatego bardzo ważne jest aby wszystkie odpady były wystawione już od rana. Oczywiście, jeśli dostaniemy telefon, że ktoś się spóźnił z wystawieniem śmieci, a nasze auto jest jeszcze gdzieś w pobliżu, to wracamy po odpady. Jednak proszę pamiętać, że nasze auta jeżdżą wg ustalonego harmonogramu, mają ściśle określone trasy i często powrót tego samego dnia w to samo miejsce jest niemożliwy – zaznacza Kierownik ds. Transportu i Biura Obsługi Klienta.
- Jeśli zdarzają się reklamacje, to rozpatrywane są sprawnie i bez zbędnej zwłoki m.in. dzięki systemowi monitoringu. Możemy wówczas zweryfikować sytuację i wypracować rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony – wyjaśnia Joanna Mazurkiewicz.
Przedstawiciel firmy EMPOL zapewnia jednak, że w Raciborzu generalnie współpraca z mieszkańcami przebiega sprawnie. - W większości dane rejony obsługują od lat ci sami pracownicy, znani już mieszkańcom „z widzenia”i dobrze znający specyfikę naszego miasta. Poza tym, mieszkańcy Raciborza charakteryzują się wysokim poziomem świadomości w zakresie selektywnej zbiórki odpadów – podsumowuje Kierownik ds. Transportu i Biura Obsługi Klienta.
Wszystkie informacje związane m.in. z segregacją odpadów i harmonogramem wywozu śmieci na rok 2017 są dostępne pod adresem http://www.raciborz.pl/dla_mieszkancow/Odpady_komunalne.
Tekst: Katarzyna Ekiert, Adventure Media
Zdjęcie: Aleksandra Dik, Adventure Media
***
KONTAKT:
www.pukempol.pl
Aleksandra Dik
aleksandradik@adventure.media.pl
tel: 604 231 738
Adventure Media s.c. Agencja Public Relations
www.adventure.media.pl
tel. 32 724 28 84
fax 32 417 01 70
Wszystkie informacje związane m.in. z segregacją odpadów i harmonogramem wywozu śmieci na rok 2017 są dostępne pod adresem http://www.raciborz.pl/dla_mieszkancow/Odpady_komunalne.
Autor tekstu: Katarzyna Ekiert, Adventure Media
Zdjęcie: Aleksandra Dik, Adventure Media
***
KONTAKT:
www.pukempol.pl
Aleksandra Dik
aleksandradik@adventure.media.pl
tel: 604 231 738
Adventure Media s.c. Agencja Public Relations
www.adventure.media.pl
tel. 32 724 28 84
fax 32 417 01 70