Technologie, które najlepiej wspierają sprzedaż - jaką wybrać?
W dobie rozkwitu usług digitalowych, sklepy internetowe to dla wielu przedsiębiorców szansa na rozwój biznesu, a dla klientów - prawdziwa rewolucja korzyści wynikających z wygody tego rozwiązania i niemal nieograniczonej oferty produktów.
Należy jednak pamiętać, że za tym wszystkim stoi technologia, od której wyboru zależy w dużym stopniu sukces przedsięwzięcia. Platformy e-commerce, niezbędne do założenia i prowadzenia sklepu internetowego, są udostępniane klientom na podstawie zakupionej licencji lub w modelu usługowym. Czym charakteryzują się dostępne rozwiązania oraz na jakie lepiej się zdecydować?
Zakup licencji – rozwiązanie dedykowane
Jedną z możliwości, jaką mamy do wyboru decydując się na uruchomienie platformy e-commerce, jest zakup licencji. Nabywając aplikację - na nośniku zewnętrznym lub w wersji cyfrowej, uzyskujemy dostęp do plików umożliwiających dowolne modyfikacje systemu. Dzięki temu przedsiębiorca ma szansę na kompleksowe dostosowanie platformy do potrzeb swojego biznesu
- zarówno w zakresie podstawowych funkcjonalności, jak i niestandardowych rozwiązań. Pełna swoboda w kreowaniu ostatecznego kształtu systemu jest niewątpliwie ogromną zaletą tego modelu. Korzystanie z niego narzuca na przedsiębiorcę jednak również pewne obowiązki. Będąc właścicielem oprogramowania musi się on liczyć z koniecznością dodatkowych nakładów pracy i środków - zarówno na początku, jak i przez cały okres funkcjonowania e-sklepu. Aby uruchomić platformę, należy spełnić niezbędne wymagania techniczno-funkcjonalne, np. zaopatrzyć się w odpowiedni serwer. Późniejsze utrzymanie infrastruktury IT wymaga zaś nieustannej troski o jej prawidłowe funkcjonowanie na wielu płaszczyznach i wiąże się najczęściej z potrzebą oddelegowania dedykowanych do tego celu osób.
SaaS, czyli dzierżawa oprogramowania
W modelu SaaS (ang. Software as a Service) oprogramowanie nie jest nabywane, a jedynie wynajmowane od dostawcy. Użytkownik, wnosząc cykliczne opłaty abonamentowe, otrzymuje gotowe rozwiązanie wraz z pakietem usług niezbędnych do uruchomienia i utrzymania platformy e-commerce. Wszystkie obowiązki związane z obsługą infrastruktury, w tym: aktualizacją oprogramowania, dbałością o bezpieczeństwo oraz wsparciem technicznym realizowane są przez dostawcę. Daje to przedsiębiorcy pewność, że w ramach obowiązującej umowy otrzymuje kompletny produkt i pełen serwis. Nie ma, co prawda, charakterystycznej dla zakupu licencji dowolności, bo porusza się w ramach pakietu o określonej zawartości i funkcjonalności niemniej jednak, dostępne w modelu SaaS rozwiązania są na tyle elastyczne, że również można je z powodzeniem modyfikować, dostosowując do swoich potrzeb. Co więcej, przedsiębiorca ma możliwość bezpłatnego testowania oprogramowania przez określony czas przed finalnym uruchomieniem sklepu - dzięki czemu może jeszcze przed podjęciem ostatecznej decyzji ocenić funkcjonalność i zapoznać się z zasadami obsługi. Platformami funkcjonującymi w modelu SaaS są między innymi Shoper i Selly.pl.
Oprogramowanie sklepu Selly.pl oferuje w każdym pakiecie ponad 90 integracji z systemami zewnętrznymi, w tym wspomagającymi sprzedaż w wielu kanałach: Allegro, eBay, Facebook, porównywarki cen, Google Zakupy, sieci afiliacyjne czy sprzedaż stacjonarna. Wiele procesów jest mocno zautomatyzowanych, aby praca w panelu sklepu była przyjemnością. Oprogramowanie można zintegrować z dowolną hurtownią udostępniającą swoją ofertę w plikach XML/CSV. Sam sklep może być jednocześnie sklepem detalicznym i obsługiwać klientów hurtowych w zróżnicowanych poziomach cen. Oprogramowanie dedykowane jest dla wszystkich firm poszukujących bardzo wydajnego sklepu internetowego z możliwością indywidualnej rozbudowy – mówi Mariusz Połowczuk, właściciel Selly.pl.
Indywidualne potrzeby - co dla kogo?
Wybór oprogramowania udostępnianego w modelu SaaS to dla przedsiębiorcy szansa na szybkie rozpoczęcie działalności bez dodatkowych zobowiązań. Samo uruchomienie jest kwestią wprowadzenia produktów do systemu, a całość obowiązków związanych z jego odpowiednim funkcjonowaniem spoczywa już na dostawcy. Jest to więc idealne rozwiązanie dla tych osób, które chcą rozpocząć sprzedaż jak najszybciej, korzystając z gotowego modelu, a w dalszej perspektywie – wolałyby nie brać na siebie odpowiedzialności związanej z utrzymaniem platformy e-commerce.
Oprogramowanie na bazie zakupionej licencji to odpowiedni wybór dla firm, które dysponują własnym zapleczem IT – zarówno w ujęciu sprzętowym, jak i personalnym, a także mogą sobie pozwolić na stałe inwestycje w infrastrukturę IT. Konieczność zbudowania platformy od podstaw przekłada się również na dłuższy czas realizacji celów biznesowych, z czym trzeba się liczyć w tym wypadku.
Choć stereotyp mówi, że SaaS jest rozwiązaniem dla początkujących lub małych podmiotów, a oprogramowanie dedykowane dla większych – w praktyce nie ma powodu, by również duże firmy nie korzystały z rozwiązań typu SaaS. Przed wyborem określonego modelu warto zadać sobie pytanie: ile czasu mogę przeznaczyć na czynności techniczne? I czy na pewno chcę go poświęcać na optymalizację e-sklepu, usuwanie usterek i serwisowanie oprogramowania, zamiast skupić się na sprzedaży, planowaniu kampanii promocyjnych i budowaniu relacji z klientami? - mówi Tomasz Tybon, dyrektor marketingu i sprzedaży w Dreamcommerce S.A. - dostawcy oprogramowania dla sklepów internetowych Shoper.
Obustronne korzyści
Każdy sklep, niezależnie od technologii stanowiącej jego podstawę, otoczony jest przez wiele innych systemów. Całość powinna być przede wszystkim funkcjonalna i przyjazna w użytkowaniu – zarówno dla obsługujących, jak i klientów.
Ze strony organizacji użyteczność to przede wszystkim automatyzacja pracy. Podstawową zaletą e-sklepu jest bowiem możliwość ograniczenia liczebności zespołu niezbędnego do efektywnej sprzedaży. Nie bez znaczenia są więc takie kwestie jak to, ile czasu potrzeba na dodanie poszczególnych produktów, albo ich odpowiednie kategoryzowanie, np. w ramach rozmaitych, równoległych promocji. Druga istotna kwestia to elastyczność systemu i możliwość jego modyfikacji według zmieniających się potrzeb przedsiębiorcy. Dla klientów końcowych zaś kluczowe są takie czynniki jak łatwość dotarcia do konkretnego produktu wg różnych kryteriów, przyjazne wyszukiwanie – uwzględniające błędy pisowni, zapewniające sugerujące podpowiedzi, a także wygodne i zrozumiałe kroki zakupowe oraz szybka rejestracja – mówi Karolina Zasada, Account Coordinator w Grupie Okazje.info.
Decyzja pomiędzy oprogramowaniem dedykowanym, zakupionym na bazie licencji a dzierżawionym w modelu SaaS jest w każdym przypadku kwestią indywidualną, niepodlegającą jednoznacznej klasyfikacji. Przed jej podjęciem należy precyzyjnie określić nie tylko cele biznesowe, jakie sobie stawiamy, ale także realnie ocenić nakład pracy i środków, które możemy przeznaczyć na utrzymanie platformy e-commerce. Pod względem funkcjonalności każdy z modeli daje podobne możliwości, a także dużą swobodę w kreowaniu e-sklepu.
Nadesłał:
38PR
|