To ostatni dzwonek, by zaplanować świąteczny budżet!
W ostatnich latach można zaobserwować kilka stałych trendów, warto wziąć je pod uwagę planując kampanię na ostatnie miesiące w roku. Jakie? O tym w poniższym artykule.
Strudzeni marketerzy dopiero co otarli pot z czół po pospolitym ruszeniu Polaków na sklepy związanym z powrotem dzieci do szkół, a już powinni zakasać rękawy i zacząć planować Święta Bożego Narodzenia. Październik jest ostatnim dzwonkiem do zaplanowania działań i budżetów przedświątecznych. W ostatnich latach można zaobserwować kilka stałych trendów, warto wziąć je pod uwagę planując kampanię na ostatnie miesiące w roku. Jakie? O tym w poniższym artykule Magdaleny Stefaniak, Senior Account Managera z agencji Result Media.
Listopad – czas wytężonych poszukiwań i zakupów
Kiedy zaczynamy poszukiwania prezentów dla najbliższych? Obserwując otoczenie, możemy dojść do wniosków, że coraz wcześniej. Pierwsze dekoracje i słodycze świąteczne pojawiają się w supermarketach i centrach handlowych już po Święcie Zmarłych. Jak wygląda zainteresowanie prezentami w wyszukiwarce? Bardzo podobnie. Od początku listopada powinniśmy być już gotowi z kampanią działającą na pełnym potencjale, co oznacza że emisję należy zacząć pod koniec października, a do tematu przymierzać się już od dziś. W kalendarze akcji świątecznych obowiązkowo powinniśmy wpisać Black Friday, Cyber Monday i Mikołajki.
Z okazji Black Friday sklepy oferują naprawdę wysokie, długo wyczekiwane przeceny. W tym roku dzień wielkich wyprzedaży przypada na 24 listopada i jest to pierwsza okazja, aby kupić coś nie tylko dla siebie, ale także znaleźć świąteczny prezent dla bliskich czy przyjaciół. Cyber Monday to kolejna przedświąteczna okazja na zakupy z wyjątkowymi rabatami. Dotyczą one tylko zakupów online, a dzień ten przypada 27 listopada. Popularność i świadomość promocji przedświątecznych - szczególnie Czarnego Piątku rośnie z roku na rok, mimo że na polskim rynku to stosunkowo młode trendy. Warto zaznaczyć je w swoich kalendarzach, przygotować specjalne oferty i zwiększyć budżety w tym okresie.
Większy ruch w wyszukiwarce
Zwiększone zainteresowanie w okresie przedświątecznym nie dotyczy tylko branż związanych z prezentami, co może być pierwszym skojarzeniem, ale także gastronomicznej, pożyczkowej czy wysyłkowej. W tym okresie wzrost liczby klientów zauważają także usługi - fryzjerskie, kosmetyczne, a także transportowe czy kurierskie. Wszyscy mają w tym czasie jeden cel: wyprzedzić konkurencję i zarobić jak najwięcej.
Konkurencja w Google przed Świętami jest zacięta, zwiększa się także ruch w wyszukiwarce – szukamy chętniej i częściej niż na co dzień. Istotne jest, aby na gorący okres zakupowy zaplanować rezerwę budżetową i móc w jego trakcie zwiększyć budżet. W ten sposób nie dopuścimy do utraty wyświetleń reklam przy zwiększonym potencjale.
Zaletą działań reklamowych w Internecie jest ich pełna mierzalność i przejrzystość. Za każdą wrzuconą w ten segment złotówkę otrzymujemy coś w zamian – czy to wzrost świadomości brandu, kolejną sesję na stronie, a w najlepszym wypadku konwersję – telefon z umówieniem na wizytę, zakup w sklepie internetowym itp. – zauważa Lech Wyrzykowski SEM Specialist Result Media Widząc przełożenie na konwersje powinniśmy wziąć pod uwagę zwrot z inwestycji – nakłady możemy znacznie powiększyć, w sytuacji gdy przekładają się na pożądaną akcję klientów. Grunt to dobra komunikacja z agencją czy osobą prowadzącą kampanie i wzajemne informowanie się o statusie. W przypadku niewykorzystania całego budżetu powinniśmy mieć na uwadze, że oprócz wzmożonego ruchu zakupowego w przypadku produktów, wzrośnie również liczba zwrotów. Wtedy utworzony bufor pozwoli na wypromowanie tych samych artykułów.
Użyj produktu do inspiracji!
Co ciekawe, w okresie przedświątecznym rośnie także zainteresowanie ogólnymi zapytaniami typu „prezenty”, „wyprzedaże”, „pomysł na prezent dla…” – można ten trend wykorzystać przygotowując przemyślaną strategię kampanii kontent marketingowej. Sieć jest miejscem, gdzie bardzo intensywnie szukamy inspiracji, co kupić najbliższym. Wykorzystajmy to tworząc artykuły i inspirujące posty, które pokażą nasze produkty w różnych kontekstach, pomagając podjąć decyzję osobom, które szukają pomysłów.
Nie możemy w tym czasie ignorować drugiej co do popularności wyszukiwarki w Polsce, jaką jest YouTube. Zarówno czas przedświąteczny, jak i same Święta Bożego Narodzenia to czas wzmożonego poszukiwania i oglądania kontentu wideo – zarówno poradnikowego, jak i czysto rozrywkowego. Również tam możemy bardzo precyzyjnie dotrzeć do konsumenta, naszego potencjalnego klienta dostarczając mu to, czego tak bardzo szuka: pomysłów!
Zakupy przez telefon
Planując świąteczną kampanie nie można zapomnieć także o rosnącym udziale urządzeń mobilnych, dlatego też istotne jest włączenie tych kanałów w mediaplany. W niektórych kategoriach produktowych, takich jak uroda i pielęgnacja czy sporty zimowe, udział mobile wynosi nawet ponad 50% wszystkich zapytań. Urządzenia mobilne wpłynęły na to, jak robimy zakupy – sprawdzamy ceny i podejmujemy decyzje zakupowe na telefonach, zarówno przed zakupami, jak i przebywając w sklepach, gdzie porównujemy otrzymaną ofertę z tym co proponuje konkurencja – przypomina Lech Wyrzykowski. Nawet jeśli nie sprzedajemy z pomocą sklepu internetowego, to musimy pamiętać o tym, że prawie 80% wszystkich zakupów w sklepie jest inspirowanych informacjami zaczerpniętymi z Internetu. Bądźmy tam z naszymi działaniami oraz przyjrzyjmy się dokładnie naszej stronie w wersji mobilnej – jak się wyświetla, czy czas ładowania nie przeszkadza użytkownikowi w dokonaniu konwersji.
Ostatni kwartał roku przynosi duże możliwości sprzedażowe, a odpowiednio zaplanowane i skoordynowane działania reklamowe mogą nam pozwolić zamknąć rok na solidnym poziomie. Niezależnie od tego czy korzystamy z pomocy agencji, czy sami prowadzimy swój marketing – październik to ostatni dzwonek, by usiąść do mediaplanów i strategii komunikacji, by możliwie jak najlepiej przygotować się na przedświąteczną gorączkę.
Artykuł ekspercki: Magdalena Stefaniak, Senior Account Manager Result Media
Regulamin, Polityka Prywatności i Polityka Cookies Grupy Kafito