2014-11-13
Firma Oracle opublikowała wyniki badania „Making the Change: Planning, Executing and Measuring a Successful Business Transformation” (Wprowadzanie zmian: planowanie, przeprowadzanie i mierzenie sukcesu transformacji biznesowej) przeprowadzonego wspólnie z magazynem Forbes.
W badaniu wzięło udział 534 przedstawicieli kadry zarządzającej dużych globalnych przedsiębiorstw.
Mimo że przeważająca większość respondentów (86%) stwierdziła, iż transformacja biznesowa jest niezbędna dla trwałego sukcesu, wiele przedsiębiorstw ma problemy z jej przeprowadzeniem. Jeden na pięciu uczestników badania był zdania, że w jego przedsiębiorstwie próby transformacji się nie powiodły, a trzech na pięciu respondentów nie podjęło jeszcze próby transformacji.
Niektóre wnioski z badania:
• Ciągła transformacja jest niezbędna do utrzymania się na rynku, ale wielu liderów biznesu twierdzi, że ich przedsiębiorstwo nie jest do niej dobrze przygotowane. 86% respondentów uważa, że ich przedsiębiorstwo powinno regularnie przeprowadzać transformację biznesową w celu zachowania konkurencyjności, czyli że w celu utrzymania się na rynku przedsiębiorstwo powinno wyprzedzać trendy branżowe.
• Przeprowadzenie transformacji biznesowej może mieć kluczowe znaczenie dla sukcesu przedsiębiorstwa. Najczęściej wymienianymi przyczynami niepowodzenia inicjatywy w zakresie transformacji biznesowej było jej niesprawne przeprowadzenie (41%), a także ograniczenia dotyczące zasobów i budżetu (35%).
• Przedstawiciele kadry zarządzającej globalnych przedsiębiorstw uważają, że zmiany w oczekiwaniach klientów oraz postęp technologiczny to najważniejsze wewnętrzne czynniki stymulujące transformację biznesową, a tuż za nimi plasują się zmiany dotyczące konkurencji na rynku. 82% respondentów wskazało na potrzebę innowacyjności jako na istotny zewnętrzny czynnik stymulujący transformację biznesową.
• Największe wyzwania w zakresie skutecznego przeprowadzenia transformacji biznesowej są związane z możliwością zrozumienia i przewidywania ryzyka. 39% respondentów stwierdziło, że brak umiejętności przewidywania zmian na rynku jest największym wyzwaniem w zakresie planowania, które zagraża sukcesowi ich transformacji biznesowej. 35% uznało natomiast, że błędna ocena czynników ryzyka lub brak umiejętności ich przewidzenia stanowi poważne zagrożenie dla przedsiębiorstwa.
• Respondenci, którzy uznali swoje przedsiębiorstwa za liderów w dziedzinie transformacji biznesowej, znacznie częściej wykorzystują metodyki i procesy EPPM. 27% liderów transformacji biznesowej wykorzystuje EPPM w całym przedsiębiorstwie, podczas gdy wśród ogółu respondentów współczynnik ten wynosi zaledwie 13%, a 55% liderów transformacji wykorzystuje EPPM albo w całej spółce, albo w swojej jednostce biznesowej, podczas gdy wśród ogółu respondentów współczynnik ten wynosi 38%.
Badanie objęło 534 przedstawicieli kadry zarządzającej wyższego szczebla (zdefiniowanej jako poziom dyrektora lub wyższy — 61% respondentów to członkowie dyrekcji firmy) w przedsiębiorstwach osiągających przychody w wysokości co najmniej 1 mld USD. Respondenci reprezentowali różne regiony: Amerykę Północną i Południową (37%), Europę, Bliski Wschód i Afrykę (EMEA) (29%) oraz Daleki Wschód (34%), jak również szeroki zakres branż, w tym usługi specjalistyczne (10%), bankowość i finanse (7%), branżę produkcyjną (13%), handel detaliczny (6%) i branżę inżynieryjną (6%).