Transport wewnętrzny - wózki widłowe
Techniczne środki transportu wewnętrznego są istotnym elementem infrastruktury procesów logistycznych które aktywnie wpływają na szybkość przemieszczania towarów, poziom procesów transportowych pod względem ich wydajności a jednocześnie zapewniają znaczny stopień ochrony przed uszkodzeniem towarów.
Transport wewnętrzny ma istotny wpływ na przebieg procesów produkcyjnych.
Transport wewnętrzny - urządzenia i maszyny
- Maszyny i urządzenia transportowe;
- Urządzenia do składowania;
- Urządzenia pomocnicze.
Transport wewnętrzny - podstawowe urządzenia transportowe w nowoczesnych magazynach:
- Wózki widłowe (wózki jezdniowe);
- Dźwignice;
- Przenośniki.
Wózki widłowe i kołowe
Transport poziomy odbywa się w warsztatach samochodowych najczęściej przy użyciu różnego rodzaju wózków platformowych ręcznych lub z napędem mechanicznym oraz wózków podnośnikowych.
Transport wózkami ręcznymi
Wszystkie wózki powinny być w dobrym stanie technicznym, kompletne oraz codziennie przed rozpoczęciem pracy sprawdzane. Wózki używane na pochyleniach powinny być wyposażone w sprawnie działające hamulce. Wózki dwukołowe muszą być zaopatrzone w urządzenia do unieruchamiania kół w czasie, gdy wraz z ładunkiem są pochylone, w ochraniacze dłoni na rękojeściach oraz w szelki ułatwiające transport ciężkich ładunków. Koła wózków powinny być osadzone na łożyskach tocznych i ogumione. Masa wózka nie powinna przekraczać 150 kg. Wskazane jest, aby na wózkach umieszczony był napis określający ich nośność.
Transport wózkami jezdniowymi z napędem
Wózki widłowe powinny mieć stanowisko kierowcy zabezpieczone: osłonami chroniącymi przed urazami w razie kolizji oraz umożliwiającymi szybkie opuszczenie wózka. Powierzchnia pomostu przeznaczonego dla kierowcy wózka musi mieć powierzchnię zabezpieczającą przed poślizgnięciem się. Wózek powinien być wyposażony w sprawnie działający sygnał dźwiękowy, światła przednie oraz światła tylne, w tym hamowania "stop". Wyłącznik prądu w wózkach elektrycznych powinien być sprzężony z hamulcem, aby po włączeniu hamulca następowało jednoczesne wyłączenie prądu. W wózkach z silnikami spalinowymi wylot rury wydechowej musi być umieszczony tak, aby spaliny nie zagrażały kierowcy. Przy transporcie wózkami należy przestrzegać następujących, podstawowych zasad:
- operator wózka widłowego musi mieć odpowiednie, potwierdzone świadectwami kwalifikacje,
- wszystkie wózki widłowe powinny być w dobrym stanie technicznym,
- nie wolno obciążać wózka widłowego ponad jego nośność,
- ładunek nie może wystawać poza obrys pojazdu ani przesłaniać pola widzenia,
- przedmioty cięższe powinny być ładowane niżej
- na platformach ładunkowych ani widłach wózków nie wolno przewozić ludzi,
- przetaczane' wózki ręczne należy pchać z boku lub z tyłu przy narożnikach,
- zabronione jest używanie wózków widłowych z silnikami spalinowymi w magazynach paliw i materiałów łatwopalnych oraz używanie w pomieszczeniach wózków spalinowych napędzanych benzyną etylizowaną,
- nie wolno gwałtownie hamować obciążonego wózka widłowego,
- ciśnienie w oponach powinno być zgodne z instrukcją
- nie należy używać wózków widłowych w pomieszczeniach niedostatecznie oświetlonych,
- nie można podnosić ładunku na jednym zębie wideł,
- nie można wchodzić lub schodzić z wózka widłowego w czasie jazdy,
- podczas załadunku wózek powinien być ustawiony poziomo,
- nie można jeździć z ładunkiem podniesionym na widłach do góry,
- nie wolno podtrzymywać bezpośrednio rękami ładunku podczas transportu,
- nie można wjeżdżać wózkiem z napędem na pochylnie o nachyleniu większym niż jest to dozwolone w jego dokumentacji techniczno-ruchowej,
- pozostawianie wózka widłowego bez zabezpieczenia go przed uruchomieniem przez osoby postronne,
- oddalanie się operatora od wózka widłowego, jeśli silnik jego pracuje lub ładunek jest podniesiony,
- pozostawianie wózka widłowego na drogach komunikacyjnych oraz zatrzymywanie na zjazdach i pochylniach,
- przebywanie lub przechodzenie ludzi pod podniesionym ładunkiem.
W czasie jazdy wychylny maszt wózka widłowego należy maksymalnie pochylić do tyłu, a w wózkach mających maszt stały, wychylić do góry ruchome widły. Prędkość jazdy należy dostosować do rozmiarów i rodzaju ładunku, stanu jezdni i jej pochylenia oraz trasy przejazdu. Nie wolno doprowadzić do rozkołysania ładunku. Przy przemieszczaniu ładunków przestrzennych, które utrudniają obserwację drogi, należy jechać tyłem. Na wzniesienia trzeba wjeżdżać przodem, a zjeżdżać tyłem.
Przy transporcie ciężkich opon samochodowych i ciągnikowych zaleca się stosowanie trzpienia lub innego wyposażenia ułatwiającego i usprawniającego transport.
Poza drogami dla pojazdów i dla pieszych w niektórych warsztatach mogą znajdować się drogi dla wózków służących do transportu różnego rodzaju ładunków. Drogi dla wózków ręcznych jezdniowych powinny mieć nawierzchnię. twardą, równą i gładką. Szerokość tych dróg powinna uwzględniać przewidywany rodzaj ruchu (transport jedno- lub dwukierunkowy, ruch pieszy, kołowy itp.).
Nawierzchnia dróg transportowych powinna być utwardzona, gładka, odporna na ścieranie, o dobrej przyczepności i nie wytwarzająca kurzu, nienasiąkliwa oraz łatwo zmywalna.
Nadesłał:
kraskairena
|