Trend convenience na rynku dostaw jedzenia
Współcześni konsumenci żyją coraz szybciej, przez co szczególnie cenią rozwiązania, które pozwalają zaoszczędzić czas. Stąd rosnące znaczenie trendu convenience, czyli stawiania przede wszystkim na wygodę i dostępność „tu i teraz”. Trend ten wpływa na zmianę oblicza rynku dostaw jedzenia.
Czas staje się obecnie jednym z najcenniejszych zasobów, a rozwiązania pozwalające go zaoszczędzić są pożądane praktycznie w każdej sferze życia. Mintel, firma zajmująca się badaniem trendów konsumenckich, już w ubiegłorocznym raporcie „Globalne trendy na rynku żywności i napojów 2017” dostrzegła szczególne znaczenie czasu również przy przygotowywaniu posiłków. Eksperci zauważyli, że nakłady czasowe wymagane do przygotowania jedzenia stają się dla konsumentów tak samo ważne, jak wartości odżywcze i skład produktów. Argumentem decydującym o zakupie żywności jest więc to, ile czasu będzie trwało jej przygotowanie lub ile czasu, korzystając z konkretnego rozwiązania, będzie można zyskać.
Rośnie więc popularność produktów on-the-go, które można wszędzie ze sobą zabrać, wysokiej jakości półproduktów, które przyspieszają przygotowanie posiłków (np. gotowe, umyte mieszanki warzyw i owoców) czy też jedzenia zamawianego, które może być dostarczone we wskazane miejsce, w określonym czasie.
Odpowiadając na globalne trendy, wyróżnić można kilka obszarów, w których branża dostaw jedzenia może się rozwijać. Pierwszym z nich jest technologia umożliwiająca złożenie zamówienia z dowolnego miejsca – za pośrednictwem platformy internetowej czy aplikacji mobilnej, na podstawie wiarygodnych rekomendacji i dokonanie szybkiej płatności. Drugi to sieć dystrybucji, czyli dostępność różnych restauracji w miejscach, z których zamawiają klienci. Trzecim obszarem jest zaś dostawa rozumiana jako najkrótszy, przewidywalny czas, w jakim posiłek trafi do zamawiającego – mówi Bartosz Sala, prezes PizzaPortal.pl.
Na rynku dostaw jedzenia obecnie dominują dwa modele. Pierwszym z nich jest tradycyjny model marketplace, w którym firma oferująca rozwiązania do zamawiania jedzenia online jest pośrednikiem między konsumentem, a restauracją, jednak nie ma bezpośredniego wpływu na jakość i czasowość dostawy. Drugi model, który rozwija się od niedawna, to dostawy przez własną flotę, gwarantujące czas dostawy, ale wymagające określonych nakładów w jej logistykę i transport.
Zauważamy, że jest coraz większa grupa ludzi, dla których czas dostawy ma szczególne znaczenie. Chcą, by zamówione jedzenie niemal od razu trafiło pod ich drzwi. Mając to na uwadze, PizzaPortal.pl w ubiegłym roku zaczęła testować dostawy w 30 minut, korzystając z własnej floty. Pod koniec listopada pilotażowo wprowadziliśmy taką usługę we Wrocławiu na terenie Pasażu Grunwaldzkiego i wyniki są bardzo obiecujące. Dzięki temu możemy wprowadzić model hybrydowy, łączący bycie pośrednikiem i własną flotę, żeby klient mógł wybrać dowolną restaurację jeśli ma czas, a jeśli potrzebuje dostawy szybko, może skorzystać z tej oferowanej przez nas – dodaje Bartosz Sala.
Nadesłał:
Monika38pr
|