Trend convenience na rynku dostaw jedzenia


2018-07-19
Współcześni konsumenci żyją coraz szybciej, przez co szczególnie cenią rozwiązania, które pozwalają zaoszczędzić czas. Stąd rosnące znaczenie trendu convenience, czyli stawiania przede wszystkim na wygodę i dostępność „tu i teraz”. Trend ten wpływa na zmianę oblicza rynku dostaw jedzenia.

Czas staje się obecnie jednym z najcenniejszych zasobów, a rozwiązania pozwalające go zaoszczędzić są pożądane praktycznie w każdej sferze życia. Mintel, firma zajmująca się badaniem trendów konsumenckich, już w ubiegłorocznym raporcie „Globalne trendy na rynku żywności i napojów 2017” dostrzegła szczególne znaczenie czasu również przy przygotowywaniu posiłków. Eksperci zauważyli, że nakłady czasowe wymagane do przygotowania jedzenia stają się dla konsumentów tak samo ważne, jak wartości odżywcze i skład produktów. Argumentem decydującym o zakupie żywności jest więc to, ile czasu będzie trwało jej przygotowanie lub ile czasu, korzystając z konkretnego rozwiązania, będzie można zyskać.

Rośnie więc popularność produktów on-the-go, które można wszędzie ze sobą zabrać, wysokiej jakości półproduktów, które przyspieszają przygotowanie posiłków (np. gotowe, umyte mieszanki warzyw i owoców) czy też jedzenia zamawianego, które może być dostarczone we wskazane miejsce, w określonym czasie.

Odpowiadając na globalne trendy, wyróżnić można kilka obszarów, w których branża dostaw jedzenia może się rozwijać. Pierwszym z nich jest technologia umożliwiająca złożenie zamówienia z dowolnego miejsca – za pośrednictwem platformy internetowej czy aplikacji mobilnej, na podstawie wiarygodnych rekomendacji i dokonanie szybkiej płatności. Drugi to sieć dystrybucji, czyli dostępność różnych restauracji w miejscach, z których zamawiają klienci. Trzecim obszarem jest zaś dostawa rozumiana jako najkrótszy, przewidywalny czas, w jakim posiłek trafi do zamawiającego – mówi Bartosz Sala, prezes PizzaPortal.pl.

Na rynku dostaw jedzenia obecnie dominują dwa modele. Pierwszym z nich jest tradycyjny model marketplace, w którym firma oferująca rozwiązania do zamawiania jedzenia online jest pośrednikiem między konsumentem, a restauracją, jednak nie ma bezpośredniego wpływu na jakość i czasowość dostawy. Drugi model, który rozwija się od niedawna, to dostawy przez własną flotę, gwarantujące czas dostawy, ale wymagające określonych nakładów w jej logistykę i transport.

Zauważamy, że jest coraz większa grupa ludzi, dla których czas dostawy ma szczególne znaczenie. Chcą, by zamówione jedzenie niemal od razu trafiło pod ich drzwi. Mając to na uwadze, PizzaPortal.pl w ubiegłym roku zaczęła testować dostawy w 30 minut, korzystając z własnej floty. Pod koniec listopada pilotażowo wprowadziliśmy taką usługę we Wrocławiu na terenie Pasażu Grunwaldzkiego i wyniki są bardzo obiecujące. Dzięki temu możemy wprowadzić model hybrydowy, łączący bycie pośrednikiem i własną flotę, żeby klient mógł wybrać dowolną restaurację jeśli ma czas, a jeśli potrzebuje dostawy szybko, może skorzystać z tej oferowanej przez nas – dodaje Bartosz Sala.  

Nadesłał:

Monika38pr

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl