Tropem polskich latarni morskich
Latarnie morskie nie są jeszcze przeżytkiem, choć z pewnością zmienia się ich przeznaczenie. Tą pierwotną i podstawową funkcją było oczywiście wskazywanie drogi zagubionym statkom. Dziś nadal są drogowskazami, ale oprócz tego stały się zabytkami kultury i niepowtarzalnymi atrakcjami turystycznymi.
Latarnia morska (inaczej też: bliza, baka, far, faros, torma) - to znak nawigacyjny w postaci wieży, umieszczonej na brzegu lub w wodzie. Wieża ta wysoka jest na min. 15 metrów, a na jej wierzchołku umieszczone jest źródło światła wysyłające sygnały o dużym natężeniu (zasięg min. 15 Mm = ok. 27,80 km) i szczególnej charakterystyce, która nie może powtarzać się w promieniu wielu mil morskich.
Po zmierzchu latarnie morskie są identyfikowane na podstawie światła, którego cechy są dokładnie opisane w locjach i spisach świateł. Za dnia odróżniamy je na podstawie wyglądu tj. kształtu, konstrukcji, koloru wieży.
Źródło światła latarni morskiej znajduje się przeszklonej kopule, która jest zwieńczeniem wierzy. To miejsce nazywane jest laterną (lub też kabiną, kamerą latarnianą czy kopułką świetlną).
Chyba tylko najwięksi ignoranci potrafią ominąć obojętnym krokiem latarnie w Ustce czy Kołobrzegu, spędzając wakacje, w którymś z tych kurortów.
W Polsce znajduje się 13 udostępnionych do zwiedzania latarni morskich:
LM Świnoujście
LM Niechorze
LM Kołobrzeg
LM Gąski
LM Darłowo
LM Jarosławiec
LM Ustka
LM Czołpino
LM Stilo
LM Rozewie
LM Hel
LM Gdańsk Nowy Port (nieaktywna)
LM Krynica Morska
Do zwiedzania udostępniona jest również latarnia w Sopocie, jednak formalnie obiekt ten nie jest latarnią morską, ale potocznie tak się go nazywa.Oprócz tego istnieją 3 latarnie, które można podziwiać tylko z zewnątrz, gdyż zamknięte są dla turystów:
LM Kikut
LM Jastarnia
LM Góra Szwedów (nieaktywna)
LM Gdańsk Port-Północny
Warto wspomnieć również o latarniach, które zostały zniszczone i nie istnieją już na naszym wybrzeżu:
LM Gdynia - Oksywie (zniszczona w 1939 roku podczas obrony Kępy Oksywskiej)
LM Jastarnia - Bór (latarnia została zastąpiona przez Górę Szwedów, a wieżę nieczynnej latarni wysadzono w powietrze (1939), by utrudnić orientację niemieckim okrętom)
Każda Z naszych rodzimych latarni ma niepowtarzalną historię i coś szczególnego co sprawia, że warto odwiedzić każdą z nich. I tak na przykład latarnia w Świnoujściu jest najwyższym znakiem nawigacyjnym na całym bałtyckim wybrzeżu (prawie 65 metrów) w dodatku jest to jedyna polska latarnia świecąca światłem dwukolorowym. Natomiast korpus latarni w Stilo wykonany jest z elementów żeliwnych, łączonych nitami . Na całym świecie istnieją tylko trzy takie konstrukcje (!).
Więcej ciekawostek można znaleźć facebook'owym profilu www.facebook.com/annaslighthouses który jest subiektywnym spojrzeniem na latarnie morskie w Polsce i na świecie. Strona pozwala na śledzenie, komentowanie oraz dzielenie się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami związanymi z nadmorskimi wyprawami.
Nadesłał:
antynomia
|