Trudne warunki pogodowe a czas jazdy kierowcy ciężarówki
Często zdarza się, że kierowca przekracza czas jazdy ciągłej 4h 30min z powodu utrudnionych warunków drogowych. Bezpośrednio nie ma on wpływu na powstałą sytuację ponieważ została ona wymuszona.
Często zdarza się, że kierowca przekracza czas jazdy ciągłej 4h 30min z powodu utrudnionych warunków drogowych. Bezpośrednio nie ma on wpływu na powstałą sytuację ponieważ została ona wymuszona. Jednak przepisy rozporządzenia (WE) nr 561/2006 określają jednoznaczne po jakim maksymalnym czasie prowadzenia pojazdu kierowca powinien wykonać przerwę.
Zgodnie z art.7 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 kierowcy po okresie prowadzenia pojazdu trwającym cztery i półgodziny, przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej czterdzieści pięć minut, chyba że kierowca rozpoczyna okres odpoczynku. Tak więc przepis określa jasno przez jaki okres maksymalnie kierowca może prowadzić pojazd, co przedstawia rysunek poniżej.
MATERIAŁY SZKOLENIOWE DLA KIEROWCÓW I DYSPOZYTORÓW
Ale czy na pewno nie możemy wydłużyć tego czasu, nie płacąc przy tym mandatu?
Tak możemy go wydłużyć bez żadnych konsekwencji mandatowych. Świadczy o tym załącznik do ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2004 r. nr 204, poz. 2088 ze zm.).
Zgodnie z załącznikiem ustawy o transporcie drogowym w Lp. 10.3 organ kontrolny może nałożyć karę za przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu (4,5 godz.) bez przerwy przy wykonywaniu przewozu drogowego o czas powyżej 15 minut.
10.3. | Przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy przy wykonywaniu przewozu drogowego: | |
a) o czas powyżej 15 minut do 30 minut | 150 | |
b) za każde następne rozpoczęte 30 minut | 200 |
W praktyce oznacza to, że kierowca, który przekroczył czas jazdy ciągłej o 10min i prowadził pojazd przez okres 4 godzin i 40min nie może być ukarany przez organ kontrolny, ponieważ kara nakładana jest w chwili przekroczenia tej jazdy o 15min. Kierowca zatem otrzyma mandat jeżeli przekroczy czas jazdy ciągłej i będzie prowadził pojazd przez okres 4 godzin i 45min. Należy tu podkreślić, że ustawa o transporcie drogowym i jej załącznik obowiązują na terenie Polski.
Co zrobić w przypadku gdy warunki drogowe spowodowały, że kierowca wydłużył czas jazdy ciągłej powyżej 4h 45min?
W przypadku trudnych warunków drogowych spowodowanych np. załamaniem pogody, oblodzoną trasą (obecnie na porządku dziennym), czas dojazdu do wcześniej zaplanowanego postoju z pewnością się wydłuży.
Jeżeli sytuacja w jakiej znalazł się kierowca spowodowała wydłużenie jazdy ciągłej ponad 4h 45min i dodatkowo kierowca nie miał wpływu bezpośredniego na powstałe wykroczenie, wówczas należałoby zastosować art.12 rozporządzenia (WE) nr 561/2006.
Art.12 umożliwia odstąpienie od przestrzegania przepisów art. 6-9 (czyli również art.7) rozporządzenia (WE) nr 561/2006 w zakresie niezbędnym dla zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu lub ładunku pod warunkiem, że nie zagraża to bezpieczeństwu drogowemu oraz umożliwia osiągnięcie przez pojazd odpowiedniego miejsca postoju.
Kierowca w przypadku zastosowania tego przepisu powinien wskazać powody takiego odstępstwa od przepisów odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego lub na wydruku z urządzenia rejestrującego, albo na planie pracy.
Pamiętajmy o tym, że dokonując opisu na wykresówce czy wydruku z tachografu cyfrowego, nasz opis powinien zacząć się od podania podstawy prawnej: art.12 (WE) 561/2006.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85
- Ustawa z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2004 r. nr 204, poz. 2088 ze zm.)
Grzegorz Jankowski
źródło: Logsped