Trzykrotnie lepsze wyniki w pracy dzięki inteligencji emocjonalnej – jak to możliwe?


Trzykrotnie lepsze wyniki w pracy dzięki inteligencji emocjonalnej  – jak to możliwe?
2012-02-27
Ponadprzeciętny pracownik może uzyskać trzykrotnie lepszy wynik niż przeciętny (ale nie słaby) pracownik, niezależnie od zajmowanego stanowiska czy sektora, w którym pracuje wynika z badań prowadzonych od ponad 30 lat przez globalną firmę doradczą Hay Group.

80 % różnic między ponadprzeciętnymi i przeciętnymi pracownikami wynika z posiadania i umiejętności wykorzystania inteligencji emocjonalnej. Hay Group we współpracy z doktorem Danielem Golemanem oraz doktorem Richardem Boyatzisem opracowała model kompetencji emocjonalnych
i społecznych oraz narzędzie pozwalające firmom na precyzyjną ocenę rozwoju inteligencji emocjonalnej ich pracowników. 

Trzy razy lepiej

Jest to nadzwyczajny i dobrze przebadanym przez Hay Group fenomen. Na efektywność osoby pracującej w zespole składa się nie tylko to, jak dobrze pracuje ona sama, ale również to, jak radzi sobie we współpracy z innymi. Dzięki zdolności prawidłowego rozpoznawania emocji własnych oraz innych ludzi, a także skutecznego zarządzania nimi – a więc dzięki inteligencji emocjonalnej – pracownik jest w stanie osiągnąć zdecydowanie lepsze wyniki. 

Z badań Hay Group wynika, że osoba posiadająca wysoko rozwinięte kompetencje emocjonalne związane na przykład ze zdolnością przekonywania, jest w stanie efektywniej wpływać na osoby, z którymi współpracuje, a zarazem na wydajność pracy. Przy użyciu tylko logicznej perswazji opartej na faktach, skuteczność przekonywania sięga jedynie 25% przypadków. Lepszą skuteczność osiąga się w momencie, gdy poza argumentami logicznymi przedstawiane są argumenty wynikające ze zrozumienia perspektywy przekonywanej osoby, jej zachowania oraz postawy. W przypadku pozostałych kompetencji emocjonalnych, takich jak samoświadomość emocjonalna, samokontrola, czy empatia, obserwowany jest analogiczny wpływ na wydajność pracy.

Rozwijanie inteligencji emocjonalnej

Według Daniela Golemana cechy związane z inteligencją emocjonalną nie należą do wrodzonych, więc możemy je kształtować w ciągu swojego życia. Badania oraz praktyka Hay Group dowodzą, że dzięki odpowiednim działaniom, przeciętni pracownicy mogą zwiększyć efektywność swojej pracy, co przełożyć się może na sukces całej organizacji. Niezwykle ważne jest jednak, aby organizacje potrafiły w łatwy i precyzyjny sposób zmierzyć poziom inteligencji emocjonalnej swoich pracowników oraz przyczynić się do ich rozwoju.

Posiadanie w strukturach organizacji zbyt wielu przeciętnych pracowników, czyli takich, którzy wypracowują niezbyt dużo, ale również nie na tyle mało, żeby być postrzeganym jako problem dla firmy, może być niebezpieczne i doprowadzić do zatracenia zdrowej konkurencji między pracownikami. Dlatego też przedsiębiorstwa pragnące wpłynąć na efektywność swoich ludzi, powinny skupić się na skutecznym rozpoznaniu kompetencji emocjonalnych podwładnych oraz wspieraniu ich rozwoju. Jest to szczególnie istotne w momencie zmian gospodarczych wymagających zwiększenia efektywności przedsiębiorstw przy ograniczaniu dodatkowych kosztów. Takie możliwości daje zestaw narzędzi wypracowanych przez Hay Group – w tym badanie kompetencji emocjonalnych i społecznych, które powstało przy współpracy z doktorem Golemanem i doktorem Boyatzisem – powiedział Mik Kuczkiewicz, Partner Zarządzający Hay Group Polska.

Badanie kompetencji emocjonalnych i społecznych – innowacyjne narzędzie

We współpracy z Danielem Golemanem oraz Richardem Boyatzisem, firma Hay Group stworzyła unikalne narzędzie on-line badające kompetencje emocjonalne i społeczne, które pozwala w konsekwentny i efektywny kosztowo sposób wpływać na wydajność zatrudnionych. Badanie pozwala na ocenę zachowania jednostek z ich własnego punktu widzenia oraz z punktu widzenia innych, co odróżnia narzędzie od badających wyłącznie umiejętności czy osobiste preferencje.

Na przedstawienie tego zestawu nie mogliśmy wymarzyć sobie lepszego momentu. Doktor Daniel Goleman wystąpi ze specjalnym wykładem podczas konferencji „Przywództwo przyszłości: lider czy dyktator?” organizowanej przez Hay Group już 29 marca 2012r. W czasie swojego wykładu szczegółowo wyjaśni wpływ inteligencji emocjonalnej na efektywność pracy oraz wskaże, jak można ją kształtować – dodaje Mik Kuczkiewicz.

Stworzenie badania kompetencji emocjonalnych i społecznych opiera się na ponad 30-letniej tradycji badawczej Hay Group oraz współpracy z wysokiej klasy specjalistami. Baza danych, na podstawie której powstają sprawdzone narzędzia diagnostyczne, należy do największych i najbardziej kompleksowych na świecie. Zawiera ponad 10 milionów ocen pochodzących od przeszło 653 000 osób (w tym 80 000 reprezentujących kadrę kierowniczą). Praca z tak bogatą bazą danych daje możliwość porównania wyników z najlepszymi, zapewniając przy tym zarówno ocenę własnego postępowania, jak i możliwość poprawy wydajności.


Nadesłał:

marta_j

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl