Tworzenie makiet jako kluczowy etap w procesie tworzenia stron internetowych
Tworzenie makiety dla strony internetowej do niedawna było jednym z etapów jej projektowania dodawanym przez największe firmy, jedynie do dużych, niestandardowych projektów.
Dziś coraz więcej mniejszych firm tworzących witryny WWW widząc korzyści jakie przynosi dodanie tej fazy projektu, przekonuje się do takiego podejścia.
Na bardzo podstawowym poziomie, makieta jest złożonym z bloczków prototypem powstającej dopiero witryny. Choć pozbawiona grafiki, pozwala klientom na wstępną weryfikację mechanizmów działania strony. Jej konstruowanie jest jednym z pierwszych etapów procesu powstawania strony. Czas budowania jest uzależniony od stopnia złożoności strony, lecz stworzenie makiety prostej strony jest możliwe nawet w ciągu jednego dnia.
„Nawet dziś wiele firm pomija ten etap, od razu kierując projekt do grafika. W moim mniemaniu jest to krótkowzroczność powodowana pozorną oszczędnością czasu. Tworzymy makiety z dwóch podstawowych powodów. Po pierwsze makieta, pozwala na eliminowanie błędów już na bardzo wczesnym etapie, kiedy można to zrobić minimalnym nakładem pracy i kosztów. Jeśli zlokalizowalibyśmy ten sam mankament dopiero na etapie programowania, wiązałoby się to z wielodniowym, poślizgiem spowodowanym koniecznością powrotu do początku procesu. Drugim, nie mniej ważnym profitem jest zwiększenie partycypacji klienta już w najwcześniejszych fazach tworzenia jego serwisu. Zawsze przedstawiamy zleceniodawcy prototyp. Ma on okazję przekonać się jak w zarysie wyglądać będzie jego strona. Z doświadczenia wiem, że często zgłasza uwagi i sugestie które pozwalają nam lepiej dostosować rozwiązanie do jego potrzeb.” mówi Katarzyna Osińska, Architekt Informacji w Internet Works (www.internetworks.pl).
Praktyka pokazuje, że wprowadzenie tego dodatkowego etapu w tworzenie stron WWW, umożliwia w dłuższej perspektywie niebagatelną oszczędność czasu poprzez włączenie klientów w realizację zamówienia. Jak się okazuje makiety są szczególnie przydatne, gdy połączymy je z badaniami użyteczności. Nie tak dawno temu, jedna z wrocławskich firm, zamówiła internetowy system wspomagający obieg dokumentów firmowych. Wyniki testów z przyszłymi użytkownikami dostarczyły informacji koniecznych do zmiany konstrukcji aplikacji w sposób, który znacznie przyspieszył realizację typowych zadań. Wprowadzenie poprawek zajęło około cztery godziny pracy projektanta, a efektywność wykonywanych zadań wzrosła o ponad 30%. To nieoceniona zaleta płynąca ze wspierania projektowania i optymalizacji makiet wynikami badań empirycznych. Może niekiedy podnoszą one koszty produkcji, ale za sprawą udoskonaleń jakie można dzięki nim wprowadzić, inwestycja ta bardzo szybko się zwraca oszczędzając czas potrzebny na wdrożenie projektu.
Sukces agencji interaktywnych takich jak Internet Works opiera się głównie na maksymalnym zbliżeniu się do faktycznych potrzeb klienta. Faktycznych, bo nie zawsze klient chce tego, czego na prawdę potrzebuje. Właśnie dlatego warto na etapie projektowania pokazać klientowi zestaw funkcjonalnych makiet, dostosować je do jego sugestii i na końcu sprawdzić efektywność aplikacji. A to wszystko, odbywa się jeszcze na etapie projektowania, zanim napisana zostanie pierwsza linia kodu.
Kacper Szczepanowski