U Panattoni III kwartał pod znakiem budowy - 1,5 mln m kw. w Europie


U Panattoni III kwartał pod znakiem budowy - 1,5 mln m kw. w Europie
2020-11-05
Panattoni, lider rynku nieruchomości przemysłowych, kończy III kwartał 2020 r. pod znakiem budowy na potrzeby e-commerce i produkcji. Deweloper pod koniec września był w trakcie realizacji 1,5 mln m kw. w całej Europie




Panattoni m.in. rozpoczął budowę centrum dystrybucyjnego Amazon w Schortens (Niemcy) czy własny projekt Wakefield 515 w Yorkshire (UK). W Polsce deweloper wystartował m.in. z realizacją obiektu produkcyjnego dla Danfoss Poland, a także kontynuował budowę fabryki grilli dla Weber czy powierzchnie dedykowane sprzedaży w internecie, zarówno w ramach własnych parków, jak i BTS’ów.

W Europie praca wre. Pod koniec III kw. br. Panattoni budowało aż 1,5 mln m kw. nowej powierzchni. Deweloper staje się coraz mocniejszym graczem nie tylko w Niemczech, ale i w Wielkiej Brytanii. W Zjednoczonym Królestwie przedsiębiorstwo kontynuowało budowę Wakefield 515 – największego magazynu spekulacyjnego na północy kraju. Budynek o powierzchni ok. 48 000 m kw. znajdzie się w doskonałej lokalizacji i otrzyma szereg rozwiązań technologicznych i ekologicznych, w tym system zbierania wody deszczowej. Na „wyspach” deweloper realizuje także drugą fazę inwestycji w Crewe Commercial Park, dobudowując do istniejących 22 000 m kw. kolejne 28 000 m kw.

W Niemczech, oprócz rozpoczęcia budowy piątego już w kraju centrum dystrybucyjnego dla firmy Amazon w Jade Weser Park, Panattoni kontynuowało m.in. swoje dwa bardzo ważne projekty spekulacyjne. Pierwszy z nich w Verden, obejmuje budowę dwóch hal o łącznej powierzchni ok. 60 000m kw., a realizacja w Essen to ponad 20 000 m kw. Obie inwestycje są przykładem projektów brownfiled. Praca wre również w Ladenburgu, gdzie powstaje obiekt logistyczny dla firmy Neska. Ponad 54 000 m kw. obejmą zaawansowany technologicznie magazyn, w którym działać będą m.in. półautomatyczne wózki do obsługi wąskich korytarzy, a na dachu budynku zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne.

Panattoni aktywnie działało również w Czechach. Firma ukończyła szereg realizacji, w tym: inteligentną fabrykę dla Grupy Kion w Panattoni Park Stribro o powierzchni 25 000 m kw., a najbardziej ekologiczny obiekt przemysłowy w Europie – Panattoni Park Cheb South, przeszedł certyfikacje BREEAM na poziomie Outstanding.

Działo się również w Niderlandach i Hiszpanii. Pomimo, że w tych dwóch europejskich lokalizacjach Panattoni działa niespełna rok, już dziś deweloper wyraźnie zaznaczył swoją obecność. W III kwartale niderlandzki oddział Panattoni realizował - ultranowoczesne centrum dystrybucyjne w Venlo South o łącznej powierzchni ponad 43 000 m kw., a także rozpoczął budowę bardzo ważnego projektu Ridderkerk w południowym Rotterdamie o docelowej powierzchni 40 000 m kw. W Hiszpani również w budowie były dwa projekty - park przemysłowy o powierzchni 28 400 m kw. w hiszpańskiej miejscowości Torija, tuż obok autostrady A2 (Madryt - Barcelona) i park logistyczny o powierzchni 34 000 mkw. w Vitorii, strategicznej lokalizacji w transporcie drogowym pomiędzy Półwyspem Iberyjskim a resztą Europy. W przypadku obu tych krajów Panattoni planuje intensyfikację aktywności, chociażby ze względu na bardzo dobre prognozy rozwoju e-commerce w tych lokalizacjach.

Polski kawał(ek) tortu. Panattoni działa prężnie również w Polsce. W budowie znajdowały się między innymi takie projekty jak rozpoczęta realizacja 52 000 m kw. w Panattoni Park Tricity East IV dla Globalway (wchodzącej w skład grupy Costway) czy trwające budowy - ponad 67 000 m kw. obiektu BTS w Czeladzi, dedykowanego producentowi odzieży i akcesoriów sportowych.Coraz bliżej ukończenia jest również zaawansowana technologicznie fabryka dla Phoenix Contact e-mobility (15 000 m kw.), powstająca w Parku Naukowo-Technologicznym Rzeszów-Dworzysko, czy fabryka grilli dla firmy Weber w Zabrzu. Panattoni rozwija także segment City Logistics - w Warszawie ruszyła budowa City Logistics Warsaw V (11 000 m kw.), czy City Logistics Warsaw Airport II (9 000 m kw.).

Jak komentuje Robert Dobrzycki, CEO Panattoni: „Skala realizowanych projektów Panattoni w Europie z jednej strony potwierdza odporność sektora magazynowego na ograniczenia związane z pandemią, z drugiej odzwierciedla szerszą perspektywę trendów w gospodarce. W prowadzonych inwestycjach zdecydowanie zwiększył się wolumen powierzchni dedykowanej e-commerce z wynikiem 20 procentowym w skali wszystkich naszych realizowanych projektów w III kwartale. Znacząco wzrósł również udział firm produkcyjnych, ale też i dystrybucyjnych, które były uzależnione od importu i w czasie pierwszej fazy doznały zachwiań w dostawach produktów lub półproduktów. I dodaje: „Rok 2020 to rok rewolucyjnych zmian, które uczyniły rynek obiektów przemysłowych najbardziej atrakcyjnym w całej branży nieruchomości.

Od początku swojej działalności Panattoni dostarczyło na rynku europejskim już ponad 10 mln m kw. powierzchni magazynowo-przemysłowej, z czego w Polsce 7,6 mln m kw. Ponad jedna trzecia z niej to projekty związane z e-commerce, co jak przewiduje deweloper, ulegnie zwiększeniu. Według raportu „Europa 2020: Region e-commerce”, już teraz oczekuje się, że wartość handlu elektronicznego w Europie na koniec 2020 roku wyniesie 717 miliardów euro. To oznacza wzrost o 12,7 procent w porównaniu z sytuacją w zeszłym roku, zaś wg Ecommerce Europe pełny wpływ koronawirusa będzie widoczny w przyszłym roku. O ile najbardziej rozwinięty jest rynek e-commerce w Europie Zachodniej - region odpowiada za 70 proc. całkowitej wartości handlu elektronicznego w Europie i ma najwyższy odsetek kupujących online (94 proc. UK, Niemcy i Holandia po 84 proc.) – to największy wzrost występuje we wschodniej części Europy - w Rumunii i Bułgarii na poziomie 30 proc. Hiszpania również wykazuje dobry rozwój rynku, odnotowując 29-proc. wzrost w porównaniu z zeszłym rokiem. W Polsce, według badania z I półrocza 2020 r. „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” realizowanego wspólnie z Izbą Gospodarki Elektronicznej - już 73 proc. internautów robi zakupy online – to aż o 11 p.p. lepszy wynik od poprzedniej edycji badania. Dlatego pod koniec br. roku można spodziewać się znacznie większego wzrostu wartości branży rok do roku, niż przewidywane wcześniej 18 proc.

Nadesłał:

konkretpr

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl