UM o trendach w marketingu treści – w najnowszym raporcie Wave 8
UM opublikował wyniki kolejnej, ósmej już edycji corocznego badania WAVE. W raporcie pokazuje różne grupy wartościowych dla internautów treści, bada, czym się najchętniej dzielą oraz demaskuje motywacje narcystycznych „Selfies”.
Badanie WAVE8 to precyzyjna nawigacja dla marek, które chcą budować swój sukces w oparciu
o efektywne strategie komunikacyjne, nie tylko w social mediach. Jest on bowiem największym oraz najdłużej trwającym badaniem zwyczajów, zachowań i potrzeb internautów. UM już od 8 lat obserwuje dynamiczne zmiany, jakie dokonują się w przestrzeni społeczności internetowych – do tej pory wzięto pod lupę ponad 1,3 miliarda aktywnych użytkowników internetu z 65 krajów świata.
„Żyjemy dziś w erze content marketingu, a słowo ‘treść’ odmieniane jest przez wszystkie przypadki. Z tego powodu najnowszą falę badania Wave8 poświęciliśmy właśnie tej tematyce. Zrozumienie treści, jako towaru, którym ludzie pragną dzielić się z innymi, jest kluczowe przede wszystkim pod kątem kreowania coraz bardziej efektywnych strategii społecznych i marketingowych. Dopóki marki nie zrozumieją motywacji, dla których konsumenci udostępniają treści w internecie i jakich używają w tym celu narzędzi, w zależności od rożnych sytuacji, kreowanie skutecznych strategii będzie trudne.” – komentuje Tadeusz Żórawski, Prezes polskiego oddziału UM.
Dostosowanie treści do indywidualnych preferencji klientów musi być podstawowym działaniem marek. Według badania WAVE8, motywacje, którymi kierują się konsumenci, udostępniając treści, są różne – w zależności od sytuacji życiowej, rynkowej czy uwarunkowań demograficznych. I tak na przykład, konsumenci z segmentu dóbr luksusowych oczekują od marek przede wszystkim treści inspirujących, a internauci korzystający z gier video – takich, które są dla nich wyzwaniem. Jednak ani jedna, ani druga kategoria nie będzie miała znaczenia dla klientów z rynku produktów pielęgnacyjnych dla dzieci. Dla nich ważna jest rzetelna informacja i poczucie bezpieczeństwa.
Ciekawym wnioskiem badania WAVE8, jest także to, że internauci niekoniecznie i nie zawsze dzielą się z innymi swoimi autorskimi treściami, które pojawiają się m.in. na takich platformach jak YouTube. Jedynie 11% badanych uważa bowiem, że kontent, który odzwierciedla ich punkt widzenia, jest na pewno wartościowy, a tylko 22% jest skłonne podzielić się nim z innymi. Bardzo istotne jest także, że chociaż konsumenci emocjonalnie angażują się w udostępnianie treści, to jednak chętniej dzielą się informacjami, które nie naruszają ich wirtualnej reputacji.
„Treść w sieci stała się osobnym towarem – dodaje Rafał Janek, Business Consultancy Director UM. Udostępniana przez marki, może stać się źródłem przewagi, może przyciągać nowych klientów, co oznacza, że marki zaczynają konkurować między sobą właśnie w ten sposób. Z punktu widzenia użytkowników, dzielenie się treścią stało się sposobem na budowanie swojego wizerunku, a to czym się dzielimy, określa mnie jako użytkownika sieci. Udostępniana treść stała się więc czynnikiem określającym marki i użytkowników mediów społecznościowych.”
Z raportu Wave 8 dowiemy się, jak w stosunku do poprzednich lat zmieniło się korzystanie z mediów społecznościowych, urządzeń mobilnych, jaki jest stosunek polskich internautów do nowych technologii i aplikacji, takich jak chociażby urządzenia ubieralne (wearable technology) czy serwisy typu Snapchat.
Raport Wave8 poświęca także uwagę „Selfies” jako kategorii ludzi – narcystycznych, zapatrzonych w siebie, którzy chętniej udostępniają zdjęcia swoje niż innych. Do zamiłowania w zdjęciach typu selfie przyznaje się już 45% badanych. Potwierdzają także, że udostępnienia i polubienia pod ich zdjęciami, sprawiają, że czują się szczęśliwsi i bardziej dowartościowani!
„Media społecznościowe fundamentalnie przesunęły ambicje naszej generacji. Jednym z powodów, dla których udostępniamy własne zdjęcia, jest chęć otrzymania pozytywnej reakcji od innych osób. Marki, które to zrozumieją, będą dostarczać swoim konsumentom treści, które nie tylko realizują cele firm, ale także wpływają na dobre samopoczucie internautów.” – mówi Monika Wójcicka, Mediabrands Studios.
Polska wersja raportu dostępna na: http://www.universalmccann.pl/uploads/images/siteimg/WAVE8_online.pdf
Raport globalny dostępny na: http://wave.umww.com/
###
UM jest domem mediowym – częścią międzynarodowej sieci IPG Mediabrands;
UM całościowo planuje i realizuje proces komunikacji mediowej wraz z dedykowanymi jednostkami specjalistycznymi: Mediabrands Studio (branded content), Reprise (performance), Mediabrands Analytics (analityka ekonometryczna), Mediabrands Science (badania i strategia marek).
Nadesłał:
MultiComm
|