Umysłowa Odyseja uczy kreatywności


Umysłowa Odyseja uczy kreatywności
2013-02-05
Uczą się myśleć, tworzyć i marzyć. Gimnazjaliści Społecznego Gimnazjum nr 8 STO przy Fabrycznej w Białymstoku nie próżnują – także podczas ferii biorą udział w zajęciach edukacyjnego projektu Odyseja Umysłu.

Odyseja Umysłu to przyjazny program edukacyjny realizowany w formie międzynarodowego konkursu, w którym co roku bierze udział kilkadziesiąt tysięcy uczniów i studentów z całego świata. Patronat nad polską edycją sprawuje Minister Edukacji Narodowej.

- Naszym celem jest rozwój zdolności twórczych, jakie posiada każdy młody człowiek - piszą organizatorzy przedsięwzięcia na stronie www.odyseja.org - Uczymy dzieci i młodzież kreatywnego i krytycznego myślenia, angażując grupy uczestników w proces twórczego rozwiązywania problemów. Stawiamy przed nimi wyzwania, które wymagają łączenia w praktyce wiedzy i wyobraźni, nauki i sztuki, rąk i umysłów.

Na Podlasiu w konkursie uczestniczy kilka szkół. W SG nr 8 STO przy Fabrycznej zajęcia trwają od listopada, również podczas ferii. Odyseusze pracują w 5-7 osobowych drużynach pod okiem specjalnie przeszkolonych nauczycieli – trenerów, nad jednym z pięciu problemów - innych w każdym roku. Spędzają razem kilka godzin dziennie. Układają piosenki i choreografię, tworzą i budują scenografię.

- Ważne, że drużyna samodzielnie generuje pomysły i musi pracować bez pomocy dorosłych – opowiadają Agata Baczewska, Bernarda Trofimczuk i Agata Ratkiewicz, trenerki SG nr 8 STO . – Trenerzy uczą członków nowych umiejętności, pokazują w jaki sposób podejść do zadania, ale nie podpowiadają i nie narzucają swoich pomysłów. Nie jest to łatwe, ale się staramy, uczymy i wspieramy się nawzajem.

Efektem pracy drużyny jest przygotowanie 8-minutowego przedstawienia, w którym oceniane są różne elementy. Drużyna szkoły przy Fabrycznej wybrała problem „ Przebojowa architektura”, w którym ma stworzyć oryginalne przedstawienie z repliką jakiejś klasycznej architektury między 1000 a 1600 rokiem. Podczas spektaklu mają zniknąć trzy dzieła sztuki, a dwie postaci wyruszą na ich poszukiwanie. Kiedy się odnajdą znowu zostaną włączone w replikę budowli. Zespół przygotuje też dwie piosenki i układ choreograficzny. Im bardziej niekonwencjonalne rozwiązania, tym więcej punktów otrzyma drużyna .

Taka forma współpracy szczególnie podoba się młodzieży, bo różni się znacznie od standardowych lekcji.

- Podoba mi się atmosfera, która tu panuje - mówi Michalina Palińska, uczennica I klasy gimnazjum. –Zadaniami najbardziej kreatywnymi są tzw. spontany, gdzie musimy szybko reagować, bo nie wiemy jakie będzie zadanie. To super zabawa. Najtrudniejszy jest problem długoterminowy, gdzie wszystko musimy wymyśleć sami. Uczy nas to samodzielności i odpowiedzialności za samego siebie i innych.

Projekt wspiera dyrekcja szkoły, w jego realizację angażują się też rodzice.

- Myślę, że szkoła nie tylko powinna uczyć i wychowywać, ale przede wszystkim ma kształtować młodych ludzi, wspierać ich samodzielność, krytyczne i twórcze myślenie. Program Odyseja Umysły wydaje się znakomitym pomysłem na zdobywanie tego typu umiejętność poprzez działanie praktyczne – dodaje Ewa Drozdowska, dyrektorka szkoły przy Fabrycznej.

Konkurs przebiega w kilku etapach – szkolne drużyny spotkają się na eliminacjach regionalnych 3 marca.

Naszym rejonem jest Warszawa - mówią trenerki. - Jedziemy na eliminacje, mając nadzieję przejścia do kolejnego etapu – eliminacji ogólnopolskich w Gdańsku. Finał odbywa się w USA, ale pewnie za pierwszym razem tak daleko nie dojdziemy. Liczymy na świetną zabawę i spotkanie ciekawych ludzi. Już się doskonale bawimy. 

Nadesłał:

Masz-Media

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl