Volkswagen Phaeton
Volkswagen Phaeton produkowany jest w Szklanej Manufakturze w Dreźnie. Jakość tej limuzyny i komfort, jaki oferuje podczas podróży (seryjny napęd na wszystkie koła i pneumatyczne zawieszenie) są miarą samą dla siebie.
W nowej stylistyce widać wyraźny wpływ DNA designu Volkswagena, stworzonego przez Waltera de Silvę - włoskiego szefa designu koncernu. Zespół stylistów doprecyzował niepowtarzalne oblicze tego modelu, szczególnie przedniej części samochodu. Ponadczasowo elegancki Phaeton stał się optycznie szerszy i bardziej atletyczny.
Jednocześnie wprowadzono nowe rozwiązania techniczne. Na przykład Dynamic Light Assist, opierającą się na kamerze, dynamiczną regulację świateł drogowych i system nawigacji, który na życzenie pobiera online dane z Google i prezentuje je na mapach. Ponadto, dzięki opcjonalnej przedniej kamerze Phaeton rozpoznaje znaki drogowe - ograniczenia prędkości są wyświetlane na ekranie komputera pokładowego oraz na ekranie dotykowym na konsoli środkowej. System rozpoznaje także znak zakazu wyprzedzania i wyświetla go na ekranie.
Phaeton oferowany jest z dwoma rozstawami osi, dwoma wariantami tylnej części kabiny (trzyosobowa kanapa / dwa pojedyncze fotele) i czterema silnikami (jeden wysokoprężny z turbodoładowaniem i trzy benzynowe). Sześcio-, ośmio- i dwunastocylindrowe silniki mają moc od 176 kW/240 KM do 331 kW/450 KM. Podstawową jednostką napędową jest silnik benzynowy V6 o mocy 206 kW/280 KM. Mocniejsze są silniki benzynowe V8 i W12 o mocy 246 kW/335 KM i 331 kW/450 KM. Silnik wysokoprężny to niezwykle oszczędny i komfortowy V6 TDI, jest to najczęściej wybierany w Europie silnik do tej limuzyny.
Z bezpośrednim wtryskiem Common Rail i doładowaniem ta jednostka napędowa rozwija moc 176 kW/240 KM i przyspiesza Phaetona do 100 km/h w 8,6 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi w tym przypadku 237 km/h. Przy takich osiągach średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 8,5 l/100 km (224 g/km CO2).
Wygląd zewnętrzny
Nowy Phaeton ma długość 5,06 lub 5,18 metra, w zależności od rozstawu osi. Zgodnie z aktualnym DNA designu Volkswagena w części przedniej nadwozia dominują poziome linie. Osłona chłodnicy razem z nowymi reflektorami i ozdobnym elementem chromowanym decyduje o wyglądzie nowego Phaetona. Jest bardziej geometryczna i przyciąga wzrok doborem materiałów - polerowanego i matowego chromu. Poziome połączenie osłony chłodnicy i reflektorów spełnia kryteria designu Volkswagena i akcentuje szerokość pojazdu. Specyficzną dla tego modelu cechą jest trójwymiarowe ukształtowanie osłony chłodnicy i maski silnika. Na środku osłony chłodnicy znajduje się klasyczne logo VW, w które teraz wbudowano czujniki radarowe ACC (automatyczna regulacja odległości).
Seryjne bi-ksenonowe światła z wbudowaną funkcją doświetlania zakrętów i pobocza to nowa generacja reflektorów nie tylko pod względem optycznym, lecz również technicznym. Po pierwsze: kierunkowskazy i światła doświetlające pobocze są światłami diodowymi gwarantującymi doskonałą widoczność i charakteryzują się wyjątkowym wyglądem. Po drugie: Phaeton będzie dostępny z opcjonalną, dynamiczną regulacją świateł Dynamic Light Assist. System dzięki kamerze wbudowanej w obrębie lusterka wewnętrznego rozpoznaje innych uczestników ruchu i odpowiednio reguluje wiązką światła.
Zmodyfikowany został również zderzak. Diodowe reflektory przeciwmgielne mają formę wąskich, poziomych pasów, dolna część zderzaka jest pokryta lakierem w kolorze nadwozia. W porównaniu z poprzednikiem nowa generacja Phaetona jest bardziej sportowa i bardziej atletycznie „stoi" na drodze.
Wrażenie to podkreśla również poddana modyfikacjom tylna część nadwozia. Zespół stylistów zdecydował się tutaj nie zmieniać klasycznej, zdradzającej moc stylistyki. Obok świateł „punktowych" zastosowano tylko nowe diodowe pasy w formie litery „M". Rezultatem jest niepowtarzalny wygląd w dzień i w nocy. Nowością jest także trójwymiarowe logo VW na pokrywie silnika.
Tylni zderzak otrzymał nową formę. Posiada teraz nową, trzyczęściową chromowaną listwę, a dolna część zderzaka pokryta jest lakierem w kolorze nadwozia. To samo dotyczy dolnych części progów. Patrząc z boku zauważa się ponadto zmienione listwy boczne, węższe diodowe kierunkowskazy w lusterkach zewnętrznych i nowe, 18-calowe obręcze typ Experience.
Wnętrze
Wnętrze Phaetona uznawane jest za jedno z najelegantszych i najwygodniejszych w wyższej klasie samochodów. Na przykład 4-strefowa klimatyzacja pracuje absolutnie bez wyczuwalnego strumienia powietrza, a nagrodzone za ergonomię fotele regulowane są w 9 płaszczyznach. Oprócz wersji z potrójną kanapą z tyłu (wariant 5-osobowy) można opcjonalnie zamówić tą limuzynę z dwoma elektrycznie regulowanymi fotelami pojedynczymi z tyłu (wariant 4-osobowy). Ponadto dostępny będzie także Phaeton z przedłużonym o dwanaście centymetrów nadwoziem. Tapicerki skórzane i z alcantary, aplikacje z drewna i elementy wyposażenia takie jak lodówka czy systemy multimedialne stworzone przez Volkswagen Exclusive pozwalają na praktycznie nieograniczoną indywidualizację limuzyny. Dotyczy to także całkowicie nowej kierownicy wielofunkcyjnej, która może być obszyta skórą lub w kombinacji skóra - drewno dopasowanej do zastosowanych we wnętrzu elementów drewnianych.
Korzystanie z usług online
W nowym Phaetonie Volkswagen oferuje po raz pierwszy dla systemu nawigacji RNS 810 (z 30 gigabajtowym twardym dyskiem) współpracującą z Internetem funkcję Google jako uzupełnienie prezentacji map. Odpowiednie dane zostają pobrane przez telefon komórkowy lub specjalnie do tego przeznaczony serwer proxy. Wizualizacja na wyświetlaczu ekranu dotykowego odpowiada znanej z Internetu grafice Google Maps „Satellit" lub prezentacji map Google „Hybrid" z iPhone. W Phaetonie zdjęcia satelitarne są uzupełnione oznaczoną odpowiednio trasą określoną przez system nawigacji.
Szczególnie interesujące są dające się wywołać POI - Points of Interest. Zapisane w Google adresy, atrakcje turystyczne, sklepy, obiekty sportowe, lekarze lub restauracje mogą być błyskawicznie wybierane i przeniesione bezpośrednio do funkcji prowadzenia do celu. W idealnym przypadku system pobiera dane przez połączenie UMTS. Sam telefon komórkowy zostaje całkowicie zintegrowany z systemem przez remote SIM-Acces-Profile (rSAP). Jeżeli ktoś chciałby używać alternatywnie telefonu komórkowego z Hands-Free-Profile (HFP), może również zastosować tę opcję w nowym Phaetonie (Google są w tym przypadku nieaktywne). W trybie HFP iPhone firmy Apple jest również kompatybilny z Phaetonem.
Rozpoznawanie znaków drogowych
Dzięki kamerze wbudowanej w lusterko wewnętrzne Phaeton rozpoznaje znaki drogowe i wyświetla odpowiednie informacje na ekranie dotykowym systemu i/lub na wyświetlaczu komputera pokładowego. Prezentowana jest przy tym nie tylko maksymalna dopuszczalna prędkość, ale również informacje dodatkowe (np. 6.00 - 22.00 lub „przy mokrej nawierzchni"). Jako pierwszy samochód na świecie, Phaeton z tym systemem będzie informował także o zakazie wyprzedzania.
System radia i nawigacji RNS 810 może być rozszerzony (opcja). Oprócz systemu Rear-Seat-Entertainment (system multimedialny High-End) dostępny jest także system nagłośnieniowy duńskiej firmy Dynaudio o mocy 1.000 W z cyfrowym, 12-kanałowym wzmacniaczem.
Elektroniczne systemy wspierające kierowcę
Do elektronicznych systemów wspierających kierowcę Phaetona należą: Dynamic Light Assist (dynamiczna regulacja świateł drogowych), ACC (automatyczna regulacja odległości), Front Assist (system obserwujący otoczenie) i Side Assist (system ułatwiający zmianę pasa ruchu). Także system kontroli ciśnienia w oponach dba o bezpieczeństwo.
Dynamic Light Assist
Jako ważną innowację techniczną z dziedziny bezpieczeństwa biernego Volkswagen wprowadził opcjonalnie do Phaetona nową, opierającą się na obrazie z kamery regulację świateł drogowych pod nazwą Dynamic Light Assist.
W połączeniu z wbudowaną kamerą, światła drogowe w reflektorach bi-ksenonowych pozostają stale aktywne, lecz zostają przesłonięte w tych obszarach, w których system stwierdzi ewentualną możliwość oślepienia innych użytkowników ruchu. Kierowca będzie miał zatem do dyspozycji więcej światła, co znacznie zwiększy bezpieczeństwo i komfort jazdy. Funkcja ta jest realizowana przez dodatkową przesłonę.
ACC i Front Assist
Automatyczna regulacja odległości (ACC) odciąża kierowcę poprzez aktywne hamowanie i przyspieszanie. ACC znacznie podnosi komfort jazdy i bezpieczeństwo pasywne szczególnie podczas dłuższych przejazdów autostradą. Włączony system zapobiega jednocześnie przekroczeniu zalecanej przepisami minimalnej odległości między pojazdami.
Integralną częścią ACC jest Front Assist. Ten moduł rozszerzający ACC ma pomóc uniknąć najechania na jadący z przodu pojazd. System przy pomocy czujnika radarowego nadzoruje odległość do użytkowników ruchu jadących przed Phaetonem. Przy zbyt dużym zbliżeniu informuje kierowcę dwustopniowo. Jednocześnie samochód zostaje przygotowany do hamowania z pełną siłą. Front Assist w takim przypadku prewencyjnie zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, nie czekając na wciśnięcie pedału hamulca, co znacznie skraca drogę hamowania.
Układ automatycznej regulacji odległości obsługiwany jest przyciskami na kierownicy wielofunkcyjnej. Obsługa ta w znacznym stopniu przypomina obsługę standardowego tempomatu. Przy aktywowanym ACC limuzyna hamuje (w razie konieczności aż do całkowitego zatrzymania) i przyspiesza automatycznie w ustawionym przez kierowcę zakresie prędkości między 30 a 200 km/h. System za pomocą radaru obserwuje ruch przed Phaetonem pod kątem 12 stopni i na odległość do 200 metrów. Do aktywacji lub dezaktywacji ACC służy przycisk z lewej strony kierownicy wielofunkcyjnej. Ponadto wszystkie systemy wspierające kierowcę, w tym ACC, mogą być jednocześnie włączane lub wyłączane centralnym przyciskiem na dźwigni kierunkowskazów, jeżeli przycisk ten będzie wciskany przez ponad jedną sekundę. ACC dezaktywuje się również, jeżeli kierowca wciśnie pedał hamulca. Przycisk na kierownicy „Resume" ponownie aktywuje system.
Side Assist
Kolejnym systemem wspierającym kierowcę Phaetona jest system ułatwiający zmianę pasa ruchu (Side Assist). System ten przy prędkości powyżej 60 km/h nadzoruje za pomocą czujników radarowych w tylnym zderzaku obszar za i obok Phaetona i sygnalizuje lampką ostrzegawczą w obudowie lusterka ewentualne ryzyko kolizji. Zakres obserwacji czujnika obejmuje odległość około 50 metrów za limuzyną i 3,60 metra obok niej.
Jeżeli Side Assist z lewej lub prawej strony Phaetona stwierdzi wystąpienie sytuacji krytycznej, a kierowca nie włączy kierunkowskazu sygnalizującego zmianę pasa, zapalenie się lampki ostrzegawczej w obudowie lusterka poinformuje kierowcę o potencjalnie niebezpiecznej sytuacji. Jeżeli jednak przy zajętym sąsiednim pasie kierowca włączy kierunkowskaz, lampka czterokrotnie błyśnie, informując o zagrożeniu. Jasność lampki ostrzegawczej można ustawić w pięciu stopniach. Interesujące jest połączenie ze sobą poszczególnych systemów: określona przez czujnik deszczu i światła jasność otoczenia automatycznie wpływa na wyznaczenie intensywności światła lampki ostrzegawczej.