Volvo Cars przedstawia elektryczną wersję modelu C30
Wygląda jak zwykłe Volvo C30 i niczym nie różni się pod względem bezpieczeństwa, komfortu czy oferowanej przestrzeni od standardowego modelu. Różnica jest jedna – samochód zasilany jest energią elektryczną, w ogóle nie emituje spalin. Elektryczne Volvo C30 ma zasięg do 150 km.
Strategia "elektryfikacji" produktów Volvo Cars szybko przynosi konkretne rezultaty. Równolegle z planami wprowadzenia samochodów hybrydowych w 2012 r., obecnie prowadzone są również obecnie prace nad wprowadzeniem samochodu zasilanego wyłącznie energią elektryczną, określanego skrótem BEV (ang. Battery Electric Vehicle - elektryczny samochód o zasilaniu akumulatorowym).
W 2009 r. zbudowano i przetestowano niewielką liczbę prototypowych wersji C30 BEV. Poza kwestią osiągów i bezpieczeństwa, duży nacisk położono na integrację układu napędowego z resztą samochodu.
„Volvo C30 to pierwszy model, który wypróbujemy w wersji elektrycznej. Doskonałe właściwości C30 w miejskim ruchu ulicznym oraz jego względnie niska masa sprawiają, że znakomicie się do tego celu nadaje. Jesteśmy zdania bowiem, iż samochody elektryczne mają być użytkowane przede wszystkim w miastach i okolicach oraz podczas codziennych dojazdów do pracy" - powiedział Lennart Stegland, dyrektor Volvo Cars Special Vehicles.
Rozwiązanie techniczne
Volvo C30 BEV zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym ładowanym przez typowe domowe gniazdko elektryczne.
Ponowne naładowanie całkowicie wyczerpanego akumulatora przez zwykłe źródło elektryczności w domu (230V, 16A) potrwa około ośmiu godzin. Jeśli samochód jest ładowany przy pomocy odnawialnych źródeł energii elektrycznej, oznacza to, że poziom emisji - począwszy od produkcji energii po jej wykorzystanie na drodze - będzie wynosić zero.
Silnik elektryczny montowany jest pod maską, tak jak silnik spalinowy w zwykłym samochodzie. Jednym z priorytetów projektu BEV jest określenie optymalnego umiejscowienia akumulatora. Najbardziej prawdopodobnym miejscem jest tunel oraz miejsce, w którym zazwyczaj instalowany jest zbiornik paliwa. Oba miejsca znajdują się wewnątrz zoptymalizowanej strefy zgniotu w przypadku większości rodzajów kolizji. Ponieważ samochód zasilany jest w całości energią elektryczną, wymaga akumulatora o większej mocy (24 kWh) niż samochody hybrydowe (12 kWh).
W C30 BEV prędkości maksymalna została ograniczona do ok. 130 km na godzinę, a samochód rozpędza się do 100 km/h w czasie krótszym niż 11 sekund. Zasięg samochodu wyniesie do 150 km.To więcej niż wynosi typowy dystans pokonywany w ciągu dnia przez 90 procent kierowców w Europie.
Wysoki poziom bezpieczeństwa
Volvo Cars przestrzega zawsze tych samych, wysokich standardów bezpieczeństwa, niezależnie od typu paliwa czy źródła zasilania. Koncentruje się zawsze na ludziach, a swe działania opiera na solidnej znajomości rzeczywistych sytuacji drogowych. Ponadto wszechstronne testy wewnętrzne prowadzone są zarówno wirtualnie jak i w zaawansowanym technologicznie laboratorium testowym. Jeśli Volvo zdecyduje się wprowadzić na rynek całkowicie nowy typ samochodu elektrycznego, będzie on tak samo bezpieczny, jak każdy inny samochód z rodziny Volvo.
We wcześniejszych etapach określone zostały teoretycznie wszystkie scenariusze bezpieczeństwa związane z wprowadzeniem napędu elektrycznego - w trakcie zderzenia i po nim. Po ich starannej analizie inżynierowie firmy opracowali rozwiązania dostosowane do każdej z określonych sytuacji, co gwarantuje, że wszystkie produkowane w przyszłości samochody elektryczne będą pod każdym względem spełniały znane standardy bezpieczeństwa Volvo.
Potencjał rynkowy
Wyjątkowa sprawność energetyczna silnika elektrycznego w porównaniu z silnikiem spalinowym sprzyjać będzie upowszechnieniu się tych samochodów. Zwłaszcza w obliczu wzrostu cen paliwa oraz dążeń do zmniejszenia poziomu emisji dwutlenku węgla.
Głównym obszarem wprowadzania rozwiązań elektrycznych przez Volvo Cars w najbliższych dziesięcioleciach pozostaną samochody hybrydowe. W szczególności odnosi się to do większych modeli. Połączenie silnika elektrycznego i spalinowego to rozwiązanie o prawdopodobnie największym potencjale z technicznego i komercyjnego punktu widzenia. Samochody hybrydowe oferują duży zasięg, dobre wskaźniki wpływu na środowisko, a jednocześnie ograniczoną zależność od drogiej technologii akumulatorowej.
Potencjalny sukces samochodów elektrycznych w przyszłości określa kilka czynników:
„Konsument musi być przekonany, że warto prowadzić i posiadać ten typ samochodu. By to zapewnić, samochody elektryczne muszą być tak samo wygodne i bezpieczne, oraz oferować podobne osiągi co samochody o innych źródłach zasilania. Doświadczenia wyniesione z prac nad C30 BEV pomogą nam spełnić te kryteria i dowieść determinacji Volvo na rzecz rozwoju elektryfikacji w motoryzacji" - powiedział Paul Gustavsson, dyrektor ds. strategii elektryfikacji w Volvo Cars