Volvo w kolorze flamenco, czyli nowe C70
W połowie września br. na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie odbędzie się premiera nowego Volvo C70. Trzyczęściowy dach ze stali, odświeżone nadwozie i wnętrze oraz najlepsza wśród kabrioletów ochrona w razie wypadku, wszystko to w nowej wersji tego wyjątkowego modelu Volvo.
Volvo C70 to w zasadzie eleganckie coupe i sportowy kabriolet w jednym. „Zmiany w nowym modelu to znacząco przeprojektowany przód i tył, wysoka jakość materiałów i ekskluzywne szczegóły wykończenia wnętrza, które wzmacniają poczucie luksusu i przyjemności z jazdy C70" - wyjaśnia Fedde Talsma, główny projektant nadwozi w Volvo Cars.
Nowoczesny i pewny siebie
Przód w modelu nawiązuje do koncepcyjnego S60, który zaprezentowano na początku 2009 r. choć ten w C70 przypomina bardziej większe modele z oferty Volvo. Przeprojektowano w nim wiele elementów nadwozia, między innymi przednie błotniki, co wpłynęło na zdecydowaną zmianę wyglądu - przód C70 jest potężniejszy i bardziej wyrazistszy. Dzięki przesunięciu niektórych elementów, samochód nabrał trójwymiarowej głębi. Zmiana położenia przednich lamp i oprawek wokół lamp przeciwmgielnych oraz podkreślenie zarysu osłony chłodnicy wzmocniły ten efekt. Wyraźniejsza linia „V", wyeksponowane logo Volvo oraz nowy, większy wlot powietrza wzmacniają zdecydowany design nowego C70. Fanom sportowych wersji, spodoba się z pewnością nowy intensywny, czerwony lakier o nazwie Flamenco Red Pearl, który podkreśla ekskluzywny i dynamiczny charakter samochodu.
Zaawansowane technologicznie lampy LED, podobne do tych w modelu XC60, to najbardziej widoczna zmiana w tylnej części pojazdu. Cały klosz lampy jest zintegrowany z linią tylnej części karoserii C70 podkreślając głębię i dynamikę wzornictwa. „Nowy C70 ma zdecydowaną, sportową linię. Samochód zachował naturalną elegancję w unowocześnionej formie, dzięki czemu idealnie prezentuje się w najbardziej wyrafinowanym otoczeniu" - mówi Fedde Talsma.
Wnętrze, które zachwyca
Wiele elementów wnętrza odświeżono, aby zapewnić pasażerom unikalny klimat. Deska rozdzielcza sprawia wrażenie szerszej i bardziej eleganckiej. Zamontowano na niej nowoczesne przełączniki oraz użyto grafiki właściwej dla modelu C70. Wnętrze jest luksusowe, przestronne a zarazem bardzo praktyczne. Projektanci skoncentrowali się na wygodzie kierowcy, aby zapewnić mu jak najwyższy komfort podczas prowadzenia samochodu. Wykorzystano materiały najwyższej jakości. „Fotele są tapicerowane nowym rodzajem delikatnej skóry. Jeszcze większą wagę przyłożono również do elementów wyposażenia, dzięki czemu jazda tym modelem zapewnia maksimum przyjemności" - dodaje Fedde Talsma.
Najbezpieczniejszy kabriolet
Nowe Volvo C70 to połączenie przyjemności jazdy z najwyższym poziomem bezpieczeństwa. Zaprojektowano go jako jeden z najbezpieczniejszych kabrioletów na rynku, zarówno w zakresie bezpieczeństwa pasywnego, jak i aktywnego. W modelu tym zastosowano zaawansowaną strukturę nadwozia, jak również szereg rozwiązań, które są unikalne w świecie kabrioletów.
Volvo C70 jest wyposażony w mocne, metalowe pałąki, które błyskawicznie wysuwają się za tylnymi siedzeniami, tworząc dodatkową przestrzeń ochronną na wypadek dachowania. Pałąki antykapotażowe, stanowiące część systemu ROPS (Volvo's Rollover Protection System), są aktywowane za pomocą czujników żyroskopowych. Ponieważ tylne okno Volvo C70 wykonane jest ze szkła, pałąki muszą się przez nie przebić, jeżeli dach jest podniesiony. Dlatego zamontowano na nich małe, wzmocnione szpikulce z metalu, które przebijają szybę, gwarantując odpowiednią ochronę w razie wypadku.
Ważnym elementem zapewniającym bezpieczeństwo na wypadek zderzenia bocznego lub dachowania są boczne kurtyny powietrzne. Są one instalowane w drzwiach ze względu na składany dach. Kurtyna wyróżnia się wysoką sztywnością. Zastosowano w niej dwa rzędy paneli, które są nieco przesunięte względem siebie. Dzięki temu kurtyna utrzymuje kształt i pomaga chronić głowę nawet przy otwartych oknach. Co ważne, gaz z kurtyny uwalniany jest powoli, dzięki czemu zapewnia ona dodatkową ochronę w razie dachowania.
Oprócz kurtyn powietrznych po obu stronach, pasażerowie na przednich siedzeniach chronieni są także przez boczne poduszki powietrzne. Ich wielkość dopasowano w taki sposób, aby chroniły zarówno klatkę piersiową, jak i biodra. Kurtyny powietrzne współpracują z napinaczami pasów bezpieczeństwa, zapewniając najlepszą możliwą ochronę w trakcie uderzeń bocznych lub dachowania. Wszystkie cztery siedzenia są wyposażone w napinacze pasów.
Przytulne coupe
Volvo C70 płynnie zmienia się z przytulnego coupe w kabriolet. Wciśnięcie jednego przycisku szybko i cicho składa trzyczęściowy, stalowy dach, który bezszelestnie chowa się w bagażniku. Poniżej, kilka faktów na temat dachu w Volvo C70:
- Do opuszczenia lub podniesienia dachu wystarczą tylko dwa metry wolnej przestrzeni w pionie
- Miejsce za samochodem w trakcie opuszczania bądź podnoszenia dachu, jest niepotrzebne.
- Zamknięcie/otwarcie dachu zajmuje około 30 sekund
- Do zamykania i otwierania dachu wykorzystywany jest elektronicznie sterowany układ elektrohydrauliczny
- Pokrywa bagażnika ma dwa tryby otwierania: w zależności od tego, czy dach jest złożonyy
- Dach jest podzielony na trzy sekcje
- Panele dachu są wykonane ze stali
- Połączenia między sekcjami są uszczelnione gumą
- Po zamknięciu dachu boczne okna przesuwają się wzdłuż jego prowadnicy
- Pokrywa bagażnika jest wykonana z aluminium i stali
- Sztywność skrętna nadwozia zwiększa się o około 15 procent przy podniesionym dachu
Wybór silników, Volvo C70
Zaawansowane konstrukcje i technologie filtrowania spalin sprawiają, że silniki Volvo łączą wysoką wydajność z niskim zanieczyszczeniem środowiska. Volvo C70 jest dostępne z następującymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi:
Silniki benzynowe | Moc | Zużycie paliwa | CO2 |
T5 | 230 KM/320 Nm | 8,9 l/100 km | 209 g/km |
2.4i | 170 KM/230 Nm | 9,0 l/100 km | 215 g/km |
2.4 | 140 KM/220 Nm | 8,9 l/100 km | 212 g/km |
Silniki wysokoprężne | Moc | Zużycie paliwa | CO2 |
D5 | 180 KM/400 Nm | 6,6 l/100 km | 174 g/km |
2.0D | 136 KM/320 Nm | 6,0 l/100 km | 158 g/km |
Wartości zużycia paliwa i emisji CO2 odnoszą się do wersji z ręczną skrzynią biegów podczas jazdy w cyklu mieszanym.