W jaki sposób Inteligentne Sieci Elektroenergetyczne odpowiadają na wyzwania energetyczne?
8 września b.r. podczas XXI Forum Ekonomicznego w Krynicy -Zdroju z inicjatywy firmy Schneider Electric odbyła się debata pt. W jaki sposób Inteligentne Sieci Elektroenergetyczne odpowiadają na wyzwania energetyczne?.
W dyskusji wzięli udział: Aaron Davis, Member of the Executive Committee Schneider Electric; Thomas Becker, Head of Governmental Affairs, BMW AG; Evzen Pavlovsky, Regional Enterprise Business Manager CEE, Intel Corp.; Christopher Bronsdon, Chief Executive, Scottish European Green Energy Centre (SEGEC); and Yngve Söderlund, Senior Manager, Nordic Investment Bank.
W miarę wzrostu popytu na energię największym problemem jest to, że na każde trzy jednostki energii wytworzonej w elektrowni, zaledwie jedna dociera do punktu jej zużycia (wtyczki elektrycznej). Dlatego wojna ze stratami energii — skupienie się na „negawatach”, czyli niewykorzystywanych megawatach — jest sposobem osiągnięcia najlepszych korzyści w przedsiębiorstwach i gospodarstwach domowych. Konieczna jest więc ewolucja łańcucha wartości energii – tłumaczył Aaron Davis, Member of the Executive Committee Schneider Electric
Globalny popyt na energię nieustannie rośnie. Szacuje się, że tempo tego wzrostu wynosi około 2,2 procenta rocznie, co oznacza, że obecnie światowa konsumpcja energii w ilości 20300 terawatogodzin wzrośnie w 2030 roku do 33000 terawatogodzin. Według raportu SmartGrid2020 opracowanego przez The Climate Group Inteligenta Sieć Energetyczna może zredukować globalną emisję CO2 aż o 15%. Głównym celem inteligentnych liczników i sieci inteligentnych jest optymalizacja wykorzystania energii. Dzięki Smart Grid energia popłynie nie tylko od sprzedawcy do odbiorcy, ale od prosumenta do sieci.
Inteligentna sieć zmienia obecnie podejście do korzystania z energii. Dzięki zastąpieniu klasycznej, linearnej sieci energetycznej jej inteligentną i interaktywną odmianą, zmieniają się nasze zachowania, na które wpływają cztery główne czynniki: energia odnawialna, umożliwiająca konsumentom działanie w roli własnych dostawców i podłączanie tychże rozproszonych źródeł do sieci centralnej, aktywne zarządzanie energią, aktywna energooszczędność, czyniące energię widoczną i dające odbiorcom sposoby oddziaływania na ich zużycie energii, pojazdy elektryczne, zmieniające powszechny sposób myślenia o transporcie prywatnym i publicznym oraz zarządzanie siecią w czasie rzeczywistym, z przewidywaniem konsumpcji i odpowiednim dostosowaniem dostaw energii - powiedział Aaron Davis.
Prelegenci byli zgodni co do kwestii, że Smart Grid trzeba zwłaszcza rozpatrywać w kontekście samochodu elektrycznego, który ma potencjał (jednostkowy) 2- 3-krotnej redukcji zużycia rzeczywistego energii pierwotnej (w paliwach transportowych) oraz 2,5-krotnego zwiększenia wirtualnego udziału energii odnawialnej w rynkach końcowych. W kontekście całego polskiego rynku końcowego energii (energii elektrycznej, ciepła i paliw transportowych) samochód elektryczny ma w tendencji potencjał redukcji tego rynku o około 20%.
Elementem inicjującym procesy niezależności energetycznej w Polsce jest tworzenie rynku samochodów elektrycznych wraz z równoległym rozwojem inteligentnych sieci odnawialnych źródeł energii – podkreślił Thomas Becker, Head of Governmental Affairs, BMW AG. Elektryczność jest już teraz w stanie wyeliminować ropę z korzyścią dla użytkowników, otoczenia i przyszłych pokoleń. Technologie są już dostępne, my zajmujemy się ich promocją oraz pozyskiwaniem i wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań – dodał.
Należy również podkreślić rolę samochodów elektrycznych jako magazynu energii. Przyjmuje się, że ta forma magazynowania będzie miała w przyszłości największy potencjał rozwoju. Magazyn ten może być wykorzystany np. w gospodarstwie domowym jako rezerwowe źródło zasilania bądź jako sposób świadczenia usługi systemowej na rzecz operatora przesyłowego bądź dystrybucyjnego (przy dużej liczbie takich „magazynów”). Obecnie są już realizowane na świecie pilotażowe projekty w zakresie technologii vehicle to grid – V2G, których celem jest optymalizacja pracy systemu elektroenergetycznego.
Zdaniem uczestników debaty dla pełnej implementacji Smart Grid niezbędne są aktualizacja polityki energetycznej państwa, współpraca uczestników rynku oraz zdecydowane działania rządu i parlamentu w tworzeniu rozwiązań legislacyjnych. Nowe rozwiązania prawne powinny wspierać energetykę rozproszoną, likwidując bariery dla inwestorów, którzy chcą budować małe źródła energii. Konieczne jest także wsparcie działalności prosumenckiej, ułatwianie w przyłączaniu mikroźródeł do sieci i skuteczna implementacja koncepcji Smart Grid.
Dla firm z branży IT zaangażowanie się w rozwój inteligentnej sieci energetycznej jest koniecznością, szczególnie dla tych, którym zależy na komunikacji, zarządzaniu i szeroko pojętym monitoringu przesyłu energii. Właśnie teraz z dnia na dzień będziemy obserwowali coraz większy postęp w kierunku zintegrowanej sieci elektrycznej, która umożliwi konsumentom, a zrazem producentom, świadome zarządzanie energią. Celem Intela jest uczestniczenie w tej energetycznej rewolucji od samego początku między innymi poprzez zaangażowanie w rozwój technologii pozwalających na zarządzanie energią w domu (home energy management systems) - powiedział Evzen Pavlovsky, Regional Enterprise Business Manager CEE, Intel Corp.
O Schneider Electric
Schneider Electric, globalna firma specjalizująca się w zarządzaniu energią elektryczną, oferuje swoim klientom w ponad 100 krajach świata zintegrowane rozwiązania w wielu różnorodnych segmentach rynku. Firma zajmuje wiodącą pozycję w dziedzinie energetyki i infrastruktury, procesów przemysłowych, systemów automatyki budynków i centrów przetwarzania danych, a także posiada silną pozycję i bogatą ofertę dla budownictwa mieszkaniowego. Koncentrując się na rozwiązaniach, które przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa, niezawodności, wydajności i efektywności energii w roku 2010 grupa uzyskała 19,6 mld Euro przychodów ze sprzedaży. Ponad 110 000 pracowników Schneider Electric aktywnie angażuje się w to, aby pomagać zarówno jednostkom, jak i organizacjom „Korzystać w pełni ze swojej energii”
www.schneider-electric.pl
O BMW Group
BMW Group z markami BMW, MINI oraz Rolls-Royce od wielu lat jest światowym liderem sprzedaży pojazdów klasy premium. Jako międzynarodowe konsorcjum grupa kieruje 25 zakładami produkcyjnymi w 14 krajach i posiada ogólnoświatową sieć sprzedaży w ponad 140 państwach. W roku podatkowym 2010 BMW Group sprzedała na całym świecie ponad 1,46 miliona samochodów oraz ponad 110000 jednośladów. Zysk przed opodatkowaniem wyniósł w 2010 roku 4,8 miliarda euro, a dochód 60,5 miliarda euro. Na dzień 31.12.2010 firma zatrudniała około 95 500 osób na całym świecie. Sukces Grupy BMW od zawsze polegał na długoterminowej strategii i odpowiedzialnym działaniu. Rozsądna polityka ekologiczna i społecznościowa, odpowiedzialność za produkt oraz zaangażowanie w ochronę zasobów naturalnych to integralna część strategii korporacyjnej firmy. Od sześciu lat Grupa BMW jest liderem przemysłu motoryzacyjnego w rankingu Dow Jones Sustainability Index.
Nadesłał:
Mondaypr
|