W jaki sposób wykorzystać wywiad gospodarczy?
Informacje, fakty, newsy, dane - to wszystko stanowi obiekt pożądania wielu przedsiębiorców z różnych branż. Analiza ich konkurencja pozwala na dotarcie do materiałów, które pozwalają uzyskać znaczącą przewagę.
Wywiad gospodarczy dzieli się na kilka rodzajów, jednak my skupimy się na tzw. business intelligence. Jest to rodzaj wywiadu gospodarczego, którego rdzeń opiera się zapewnianiu zleceniodawcy usługi informacji uzyskanych przy pomocy różnorodnych systemów elektronicznych. Najczęściej business intelligence związany jest z dotarciem do zdywersyfikowanych baz danych, w których po wnikliwiej oraz – co istotne – długiej analizie – możliwe jest spostrzeżenie konkretnych wniosków. Terabajty danych, wielu analityków…co to oznacza? Konieczność zmierzenia się z tzw. big data. Jest to ogół danych, które jak sama nazwa wskazuje zajmują dużo wirtualnego miejsca. Są to dane w głównej mierze dane ilościowe, aczkolwiek można mieć do czynienia również z danymi jakościowymi, które w bezpośrednim researchu mogą być trudniejsze do zanalizowania. W przeczesywaniu big data zgromadzonego przy pomocy np. hurtowni danych istotne jest zaprogramowanie relewantnych dla naszej operacji filtrów, które umożliwią nam następnie właściwą optymalizację efektów poszukiwań pod cele wyznaczone przez zleceniodawcę konkretnej misji.
Business intelligence często powiązany jest z tzw. KPI – są to najważniejsze wskaźniki, który w sposób pośredni można zaklasyfikować oraz ocenić działalność danego przedsiębiorstwa. W zależności od badań można przygotować mniej lub bardziej ścisłe kryteria, jednak za ogół należy przyjąć przede wszystkim sposób finansowania przedsiębiorstwa, realizację celów strategicznych przedsiębiorstwa, drogi przepływowe dla finansów, strukturę zatrudnienia i rekrutacji, opinie środowiska na temat firmy, zarządzanie swoim wizerunkiem i elementy strategiczne dla kształtowaniu się brandu, podstawowe współczynniki marketingowe, wyznaczanie oraz realizację celów BHP czy sposób w jaki prowadzona jest wymiana towarów bądź usług. Jak widać wywiad gospodarczy oparty na business intelligence wymaga wiele wysiłku, koncentracji, operacji liczbowych oraz ścisłej analityki. Pomocny jest w tym szereg narzędzi, wymieńmy podstawowe: ROLAP, HOLAP oraz MOLAP.
W analizie wyników zebranych poprzez wywiad gospodarczy istotna jest prezentacja wyników. Jeśli nawiązujemy współpracę z menadżerami firmy nie zawsze możemy mieć pewność, że osoba ta podoła przyswojeniu twardych danych, które będą dodatkowo okraszone trudnymi w rozszyfrowaniu wykresu. Najlepiej jest stworzyć indywidualne techniki prezentacyjne, stosować interesujące infografiki oraz porównania. Najważniejsze jest to aby zrealizować cele strategiczne zleceniodawcy, niedostarczenie materiałów, których oczekiwał może być dla niego problematyczne, a także dla agencji wykonującej wywiad gospodarczy – aby mieć pewność, że robimy zadanie dobrze, najpierw wypiszmy cele oraz znajdźmy materiały i filtry pomocne w jego wykonaniu. Jeśli istnieje taka możliwość o wiele lepiej jest wykupić dostęp do bazy danych droższej lecz bardziej szczegółowej. Business intelligence można dodatkowo połączyć naturalnie z fizycznym gromadzeniem danych. Konkretny miks informacji powinien być bardzo merytorycznym źródłem zysku dla agencji. Warto sprawdzać obowiązkowe raporty spółek akcyjnych oraz analizować historię przekształceń oraz fuzji.
Nadesłał:
ageprass
|