W ramach ogólnoświatowej inicjatywy uczniowie zamienią się w „detektywów danych”
W ramach projektu „Ludzkie oblicze wielkich zbiorów danych” (Human Face of Big Data) gromadzone są opinie uczniów z całego świata, które zostaną przedstawione podczas drugiej dorocznej imprezy TEDYouth
Warszawa, 4 grudnia 2012 roku, Uczniowie w wieku 13–18 lat z całego świata zostali zaproszeni do udziału w interesującej inicjatywie internetowej pod nazwą „Detektywi danych” (Data Detectives). W ramach tej inicjatywy, w okresie od 14 listopada do końca bieżącego roku, będą się oni dzielić swoimi opiniami na temat wpływu wielkich zbiorów danych (Big Data) na ich życie oraz na świat, który odziedziczą. „Detektywi danych” to adresowany do uczniów element projektu pod nazwą „Ludzkie oblicze wielkich zbiorów danych”. Projekt ten jest oparty na idei crowdsourcingu, czyli na czerpaniu pomysłów, wiedzy i inspiracji z „tłumu”, tzn. od zwykłych ludzi z całego świata, a jego pomysłodawcą jest Rick Smolan, twórca słynnej serii fotografii „Dzień z życia (Day in the Life)”. Inicjatywa ta ma pomóc ludziom w pełniejszym uświadomieniu sobie, jak wielkie zbiory danych kształtują przyszłość naszej planety. Projekt obejmuje udostępnienie aplikacji na smartfony, zorganizowanie na całym świecie imprez tematycznych, wydanie wielkoformatowej, ilustrowanej książki z interaktywną aplikacją na urządzenia iPad oraz nakręcenie filmu dokumentalnego.
W ramach inicjatywy „Detektywi danych” zaproszono uczniów do udzielenia odpowiedzi na pewne pobudzające do refleksji pytania, do przeanalizowania fascynujących przykładów tego, jak wielkie zbiory danych zmieniają otaczający ich świat, oraz do korzystania z danych gromadzonych w czasie rzeczywistym. Uczniowie będą też mogli dowiedzieć się, jaki wpływ (podobny czy też odmienny) inicjatywa ta wywiera na innych uczniów z całego świata biorących udział w tym projekcie. Uczniowie mogą zapoznać się z inicjatywą internetową „Detektywi danych” pod adresem www.studentfaceofbigdata.com.
Jako nowo powołani „detektywi danych”, uczniowie będą mogli zapoznać się z dziesiątkami historii na temat wielkich zbiorów danych, omawiać je i wyciągać z nich „otwierające oczy” wnioski. Oto kilka przykładów powstawania wielkich zbiorów danych w świecie rzeczywistym:
· Jadalne czujniki: maleńkie pigułki wielkości witamin lub ziarnka piasku, zawierające układy scalone i baterię, w trakcie podróży przez ciało człowieka przekazują na zewnątrz dane na temat pracy serca, oddychania, pozy ciała, a nawet wzorców snu.
· Poszukiwanie następnej Lady Gaga: firma pod nazwą Next Big Sound analizuje media społecznościowe, próbując przewidzieć, którzy z przebijających się na rynku muzyków mogą zostać twórcami kolejnych wielkich hitów.
· Walka o żywność: gdy dziewięcioletnia Martha Payne ze Szkocji zaczęła fotografować obiady serwowane uczniom w jej szkole, oceniać je pod kątem jakości, ilości, wartości odżywczej i znalezionych w nich włosów oraz publikować te dane w swoim serwisie internetowym pod nazwą „food-o-meter”, lokalne władze usiłowały zablokować dostęp do tego serwisu. Miliony zwolenników Marthy nagłośniły sprawę w serwisach Twitter i Facebook, zmuszając władze do odwołania podjętej decyzji. Martha wykorzystała zdobytą w ten sposób sławę do zebrania od swoich zwolenników 185 tys. USD, które przeznaczyła na sfinansowanie posiłków dla dzieci z 16 krajów.
· Wykrywanie trzęsień ziemi: uczennice szkoły średniej dla dziewcząt w Lanyang na Tajwanie należą do grona tysięcy osób z 67 krajów uczestniczących w działaniach sieci crowdsourcingowej Quake-Catcher Network. Członkowie tej sieci wykorzystują przyspieszeniomierze zainstalowane w typowych laptopach do wykrywania trzęsień ziemi i wysyłania z wyprzedzeniem ostrzeżeń o ich wystąpieniu.
Zestaw pomocniczych materiałów edukacyjnych zostanie udostępniony nauczycielom pod adresem http://www.humanfaceofbigdata.com/DataDetectives. Zestaw ten zawiera materiały pomocnicze do prowadzenia zajęć ze statystyki, geografii, nauk społecznych i innych przydatnych dziedzin, które pomogą nauczycielom w wykorzystaniu inicjatywy „Detektywi danych” jako narzędzia dydaktycznego.
„Celem programu <<Detektywi danych>> jest pobudzanie wyobraźni uczniów z całego świata poprzez zachęcanie ich do myślenia o nowych technologiach, które wywrą na ludzkość wpływ podobny do wywartego wcześniej przez język i sztukę” ― powiedział Rick Smolan, dyrektor generalny firmy Against All Odds Productions. „Chcemy zwrócić uwagę na aspekt osobisty tego złożonego tematu, aby zademonstrować, jak bardzo życie dzisiejszej młodzieży będzie się różnić od życia jej rodziców”.
Projekt „Ludzkie oblicze wielkich zbiorów danych” jest oparty na założeniu, że wizualizacja w czasie rzeczywistym danych gromadzonych na całym świecie przez satelity oraz przez miliardy czujników, znaczników RFID oraz aparatów i telefonów z funkcją GPS umożliwia ludziom poznanie, zmierzenie i zrozumienie różnych aspektów naszej egzystencji oraz ich kształtowanie w sposób, którego nasi przodkowie nie potrafiliby sobie wyobrazić nawet w najśmielszych marzeniach.
„Projekt <<Ludzkie oblicze wielkich zbiorów danych>> oraz związana z nim inicjatywa <<Detektywi danych>> ilustrują przekonanie firmy EMC, że zinternetyzowany świat, w którym gromadzi się, analizuje i wizualizuje dane, zapewni ludzkości zupełnie nowe możliwości, które pozwolą pokonać bariery geograficzne, gospodarcze i kulturowe” ― powiedział Jeremy Burton, wiceprezes EMC ds. rozwoju produktów i marketingu. „Inicjatywa <<Detektywi danych>> to efekt konsekwentnego dążenia firmy EMC do podnoszenia poziomu edukacji naukowej, technicznej, inżynierskiej i matematycznej w szkołach, do których uczęszczają nasze dzieci”.
Inicjatywa „Ludzkie oblicze wielkich zbiorów danych” to ogólnoświatowy projekt crowdsourcingowy, w ramach którego przewidziano także następujące działania:
· Wydanie wielkoformatowej książki z ilustracjami
W dniu 4 grudnia 2012 r. na rynek trafi książka pt. „Ludzkie oblicze wielkich zbiorów danych”. W tym samym dniu książka ta zostanie wysłana do 10 tys. najbardziej wpływowych na świecie osób, w tym do czołowych przywódców politycznych, dyrektorów generalnych firm z listy Fortune 500 oraz do laureatów nagrody Nobla z 30 krajów. Książka będzie zawierać ponad 200 fascynujących zdjęć, interesujące eseje znanych pisarzy oraz poruszające infografiki autorstwa słynnego grafika Nigela Holmesa. W tym samym czasie zostanie też wprowadzona na rynek interaktywna aplikacja na urządzenia iPad.
· Aplikacja na smartfony
Od września dostępna jest aplikacja pod nazwą „Ludzkie oblicze wielkich zbiorów danych”, która angażuje użytkowników w różnego typu działania wykonywane z użyciem czujników zainstalowanych w ich telefonach. Użytkownicy odpowiadają na skłaniające do refleksji pytania dotyczące ich najbardziej osobistych poglądów na życie i mogą porównać swoje odpowiedzi z odpowiedziami udzielonymi przez innych ludzi z całego świata. Do 8 listopada uczestnicy z ponad 49 krajów udzielili ponad trzy miliony odpowiedzi na stawiane im pytania. Wyniki kompleksowej analizy tych danych zostaną opublikowane pod koniec listopada 2012 r. Zachęcamy do pobrania aplikacji na platformę iOS lub Android.
Informacje o sponsorach
Inicjatywa „Detektywi danych” wchodząca w skład projektu „Ludzkie oblicze wielkich zbiorów danych” jest prowadzona przez niezależny zespół. Jej przeprowadzenie było możliwe dzięki hojnemu wsparciu ze strony głównego sponsora ― firmy EMC Corporation. W roli sponsorów pomocniczych wystąpiły firmy Cisco Systems, FedEx, VMWare, Tableau i Originate.
Firma EMC interesuje się głównie rozwojem nauczania w dziedzinie nauki, technologii, inżynierii i matematyki (Science, Technology, Engineering, and Math ― STEM) i dysponuje dużym doświadczeniem w tym zakresie. Firma stawia sobie za cel kształcenie wysoko wykwalifikowanych i nowatorskich kadr gotowych sprostać wymaganiom przyszłości. Działania EMC koncentrują się na podnoszeniu jakości systemów nauczania oraz na podwyższaniu standardów w skali lokalnej i globalnej.
Firma Cisco jest światowym liderem w dziedzinie rozwiązań sieciowych, które zmieniają sposób interakcji, komunikacji i współpracy między ludźmi. W miarę wzrostu ilości danych nasza planeta wydaje się kurczyć, gdyż pojawiają się kolejne nowe, nowatorskie sposoby komunikacji pomiędzy ludźmi i innymi obiektami. To czas fascynujących możliwości i zmian dla całego świata. Zmiany te następują każdego dnia, dosłownie co chwilę, w miarę wzrostu ruchu internetowego, dostarczając nieograniczone możliwości udoskonalania naszego świata. Potencjał ludzkości jest niesamowity, wręcz onieśmielający ― rozciąga się na wiele dziedzin, od rozwiązywania globalnych problemów zdrowotnych, poprzez przewidywanie klęsk żywiołowych, aż po udoskonalanie systemów nauczania. Firma Cisco dostrzega potencjał tkwiący w danych i z prawdziwą pasją opracowuje inteligentne rozwiązania do gromadzenia i oceny danych oraz do zarządzania nimi w czasie rzeczywistym, czyli w trakcie komunikacji międzyludzkiej. Firma Cisco jest dumna z przyjęcia na siebie funkcji sponsora projektu Ludzkie oblicze wielkich zbiorów danych.
Więcej informacji można znaleźć pod adresem www.cisco.com.
Akademia Sieciowa Cisco, prowadząca 10 tys. takich akademii w 165 krajach, szkoli co roku ponad milion osób, które w ramach prowadzonych przez nią kursów zdobywają kwalifikacje niezbędne do budowania, projektowania i zabezpieczania sieci komputerowych oraz do zarządzania nimi. Akademia pomaga szkolonym osobom przygotować się do zdobycia uznanych w branży certyfikatów oraz do pracy w praktycznie każdej branży, na stanowiskach wymagających podstawowej wiedzy teleinformatycznej. Więcej informacji można znaleźć pod adresem www.cisco.com/go/netacad/us.
„Oprócz wiedzy informatycznej uczestnicy kursów prowadzonych przez Akademię Sieciową Cisco zdobywają też umiejętności z zakresu rozwiązywania problemów, współpracy i krytycznego myślenia. Firma Cisco to rzeczywisty przykład zastosowania technologii zarządzania danymi do automatyzacji zarządzania kursami, usprawniania rejestracji uczestników oraz do wspomagania kursów prowadzonych przez instruktorów w celu jak najefektywniejszego nauczania uczestników szkoleń" ― powiedział Michael Yutrzenka, dyrektor ds. korporacyjnych w firmie Cisco.
Firma FedEx z dumą przyjęła na siebie funkcję oficjalnego sponsora przesyłek realizowanych w ramach projektu „Ludzkie oblicze wielkich zbiorów danych”. W 1978 r. prezes i dyrektor generalny firmy FedEx Fred Smith powiedział ― „Informacje na temat paczki są tak samo ważne jak sama paczka”. Dziś firma FedEx zapewnia klientom dostęp do takich informacji w czasie niemal rzeczywistym, co umożliwiło wprowadzenie nowych, znacznie efektywniejszych modeli łańcucha dostaw. Taki bezprecedensowy dostęp do informacji zapewnia klientom z całego świata kontakt z rynkami i społecznościami gospodarczymi. Firma FedEx, która zrewolucjonizowała światowe procedury biznesowe poprzez zagwarantowanie dostarczenia każdej przesyłki następnego dnia roboczego, wykorzystała zasięg, możliwości i niezawodność swojej sieci w celu dostarczenia 10 tys. egzemplarzy albumu ze zdjęciami pt. „Ludzkie oblicze wielkich zbiorów danych” do odbiorców na całym świecie. Firma FedEx zawsze należała do czołówki innowatorów wdrażających w swojej sieci najnowsze dostępne na rynku rozwiązania. W 1980 r. wdrożyła w niej pierwsze komercyjnie dostępne urządzenia kieszonkowe, w 1984 r. wyposażyła swoje pojazdy w radiokomputery, a w 1994 r. udostępniła pierwszy na świecie transakcyjny serwis internetowy, w którym można było śledzić losy przesyłek.
Więcej informacji
Nauczyciele, uczniowie i rodzice, którzy chcą się wstępnie zarejestrować lub uzyskać więcej informacji na temat projektu „Ludzkie oblicze wielkich zbiorów danych” i wchodzącej w jego skład, adresowanej do uczniów inicjatywy „Detektywi danych”, mogą to zrobić w serwisie internetowym programu pod adresem www.studentfaceofbigdata.com. Administratorzy szkół zainteresowani uzyskaniem dodatkowych informacji na temat zaangażowania EMC w opracowywanie rozwiązań do nauczania znajdą te informacje w serwisie www.emc.com/education.
O projekcie Ludzkie oblicze wielkich zbiorów danych
„Ludzkie oblicze wielkich zbiorów danych” jest projektem crowdsourcingowym koncentrującym się na wykształconej w ostatnich latach możliwości zbierania, a także bieżącej analizy, triangulacji i wizualizacji olbrzymich ilości danych. W ramach projektu udostępniana jest też bezpłatna aplikacja na urządzenia przenośne. Po zakończeniu zbierania danych zorganizowane zostaną konferencje „Mission Control” oraz projekt dla uczniów szkół z całego świata pod hasłem „Detektywi danych”. Wydana zostanie również książka zawierająca ponad 200 fotografii oraz ciekawe eseje i infografiki, a także powstanie specjalna aplikacja na urządzenia iPad i nakręcony zostanie film dokumentalny.
Projekt „Ludzkie oblicze wielkich zbiorów danych” prowadzony jest przez Ricka Smolana i Jennifer Erwitt — współzałożycieli firmy Against All Odds Productions specjalizującej się w projektowaniu i realizacji ogólnoświatowych projektów crowdsourcingowych łączących wciągającą narrację z nowoczesną technologią. Smolan i Erwitt zapraszają zespoły składające się z czołowych dziennikarzy i fotografów (a także zwykłe osoby) i zachęcają ich do pracy nad ważnymi zagadnieniami, takimi jak światowy kryzys zaopatrzenia w wodę pitną, wpływ Internetu na współczesną cywilizację czy sposób, w jaki ludzkość uczy się leczyć samą siebie. Owocami ich projektów są doskonałe ilustrowane książki, produkcje telewizyjne, aplikacje, wystawy oraz setki milionów informacji medialnych. Pismo Fortune opisało firmę Against All Odds Productions jako „jedną z najfajniejszych firm w Ameryce”.
Więcej informacji można znaleźć w serwisie HumanFaceOfBigData.com, a także na profilu @FaceOfBigData w serwisie Twitter i na oficjalnym profilu projektu w serwisie Facebook.
Informacje o organizacji TED
TED jest organizacją non-profit zajmującą się rozpowszechnianiem koncepcji wartych popularyzacji. TED rozpoczęła swoją działalność od zorganizowania czterodniowej konferencji, która odbyła się 25 lat temu w Kalifornii, po czym konsekwentnie rozwijała się, wspierając takie zmieniające świat idee poprzez swoje liczne inicjatywy. Do udziału w dorocznej konferencji TED zapraszani są czołowi światowi myśliciele i działacze, z których każdy może wygłosić 18-minutowe wystąpienie. Wystąpienia te są następnie bezpłatnie udostępniane w serwisie TED.com. W konferencjach TED wzięli między innymi udział: Bill Gates, Al Gore, Jane Goodall, Elizabeth Gilbert, sir Richard Branson, Nandan Nilekani, Philippe Starck, Ngozi Okonjo-Iweala, Isabel Allende i były premier Wielkiej Brytanii Gordon Brown. Konferencja TED odbywa się co roku wiosną w Long Beach w stanie Kalifornia. Jednocześnie w radiu i telewizji jest nadawana transmisja z organizowanej równolegle imprezy TEDActive. Co roku latem w Edynburgu w Szkocji jest też organizowana konferencja TEDGlobal.
Organizacja TED prowadzi też wiele inicjatyw medialnych. Jedną z nich jest serwis TED.com, w którym publikowane są codziennie wypowiedzi czołowych myślicieli i działaczy, tzw. TEDTalks. Kolejne takie inicjatywy to m.in. udostępniona ostatnio platforma TED-Ed dla uczniów i nauczycieli oraz projekt Open Translation Project, w ramach którego ochotnicy z całego świata mogą tłumaczyć napisy do sfilmowanych imprez, interaktywne transkrypcje, a także wystąpienia TedTalk. Należą do nich również tzw. TEDBooks, czyli krótkie e-książki z wystąpieniami mówców, którzy przedstawiają w nich swoje przemyślenia na temat poszczególnych koncepcji zaprezentowanych podczas konferencji TED. TED organizuje też co roku konkurs o nagrodę TED Prize, w ramach którego wyjątkowe osobowości, które chcą zmienić świat, mają możliwość urzeczywistnienia swoich planów. Kolejna inicjatywa pod nazwą TEDx oferuje pojedynczym osobom lub grupom z całego świata możliwość samodzielnego zorganizowania lokalnych imprez. Prowadzony jest też program TED Fellows, który pomaga zmieniającym świat innowatorom z całego globu dołączyć do społeczności TED i z jej pomocą zwielokrotnić wpływ swoich godnych uwagi projektów i działań. Informacje na temat organizacji TED można śledzić w serwisach Twitter i Facebook.
Nadesłał:
jdunin-keplicz@solskibm.pl
|