Wakacje - czas odpoczynku? Nie dla złodziei.


2021-08-24
Wakacje - czas odpoczynku? Nie dla złodziei. Dla przestępców okres urlopowy to najbardziej owocny moment w roku.

Według danych CBOS[1], najczęściej spożywanym alkoholem w Polsce jest piwo - 25% osób sięga po nie przynajmniej raz w tygodniu. Na kolejnych miejscach znajduje się wino i wódka, ale zwiększa się również skłonność do sięgania po napoje z wyższej półki takie jak whisky, czy koniak. Obecnie co 10 osoba (11%) pijąca alkohol deklaruje, że jeśli sięga po kieliszek to najczęściej z tego typu trunkiem. Rośnie również ich sprzedaż. Według danych firmy Nielsen sprzedaż ilościowa whisky w 2020 roku wzrosła w Polsce o 15%. Alkohol, także ten wysokogatunkowy, cieszy się równie dużym zainteresowaniem wśród złodziei, którzy na sklepowych półkach najczęściej sięgają właśnie po napoje wysokoprocentowe[2], co plasuje je na pierwszym miejscu wśród produktów najczęściej kradzionych w sklepach.

Przestępcy, dzięki konieczności noszenia maseczek, czują się nieuchwytni. Sprawy nie ułatwia również szczyt urlopowy w Polsce, podczas którego ilość klientów jest zdecydowanie większa niż poza sezonem, a to utrudnia wyodrębnienie z tłumu tych nieuczciwych nabywców. Dodatkowym czynnikiem ryzyka jest wprowadzanie kas samoobsługowych, korzystnych z punktu widzenia tempa obsługi klientów, ale zwiększającym poziom strat od 33%-147% zależnie od lokalizacji[3]. W takim momencie, zarówno dla sklepów wielkopowierzchniowych jak i tych osiedlowych, priorytetem powinno być profesjonalne zabezpieczenie antykradzieżowe. Kładąc nacisk na prewencję strat teraz, sprzedawcy nie będą musieli obawiać się o ewentualne kradzieże w przyszłości.

Zabezpieczenie odstraszające złodzieja

W wielu sklepach zabezpieczenie przed kradzieżą stanowi samo ułożenie towaru - zazwyczaj za kasą, pod czujnym okiem ekspedienta lub w specjalnej gablocie, co nie sprzyja sprzedaży. Wielu klientów zdecydowanie woli wziąć towar do ręki i dokładnie go obejrzeć. W sytuacji jeśli jest on odpowiednio zabezpieczony, nie stanowi ryzyka związanego z kradzieżą. Rozwiązanie firmy Checkpoint – zabezpieczenia Alpha są skierowane zarówno do sklepów wielkopowierzchniowych jak i tych mniejszych, osiedlowych sklepików.

 

Z badań sporządzonych na zlecenie Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług[4] przeprowadzonych po pierwszym poluzowaniu obostrzeń wynika, że diametralnie spadł odsetek osób wybierających się na zakupy do galerii handlowych. Jak pokazują dane, klienci wolą obecnie robić zakupy w mniejszych sklepach, a za nimi podążają również złodzieje. 

 

“Często w sklepach małopowierzchniowych pracuje raptem kilka osób, które jednocześnie pełnią funkcję ekspedienta i ochroniarza, dbając przy tym o porządek na półkach i obsługę klienta. Siłą rzeczy, przy takiej liczbie personelu, sklep nie jest w stanie zapewnić wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Warto więc rolę ochrony powierzyć zaufanym rozwiązaniom o najwyższej skuteczności i niezawodności” - powiedziała Ewa Pytkowska, szefowa Checkpoint Systems Polska.

Zabezpieczenie Alpha montowane jest w postaci obejm antykradzieżowych umieszczanych na butelkach i jest kompatybilne z dowolnymi systemami antykradzieżowymi, dzięki czemu w momencie próby wyniesienia towaru ze sklepu, system od razu jest alarmowany. Wraz z zakupem takiego produktu, klips jest w prosty i szybki sposób usuwany przy kasie. Usunięcie klipsa Alpha samodzielnie, bez stworzonego do tego celu sprzętu jest niemożliwe, dlatego rozwiązanie skutecznie udaremnia próby kradzieży. Alpha będzie idealna szczególnie dla sklepów o mniejszej powierzchni, gdzie nieuczciwy klient nie będzie miał możliwości ukrycia się w celu dokonania próby demontażu zabezpieczenia. 

 

Efekt aureoli

Klipsy antykradzieżowe zabezpieczają w pewien sposób cały asortyment, poprzez efekt aureoli. Nieuczciwi klienci widząc zabezpieczenie na produktach alkoholowych, mają przeświadczenie, że również inne produkty są zabezpieczone, dzięki czemu rezygnują z próby przywłaszczenia sobie towaru. Wskazuje to na wysoką wydajność urządzenia, którą można osiągnąć stosunkowo małym kosztem.

 

„Sprzedawcy mogą wybrać te kategorie produktów, których wartość sprzedaży jest największa i padają najczęstszym łupem złodziei, i właśnie te kategorie produktów zabezpieczyć w 100%. Dlatego warto zainwestować i dobrać zabezpieczenia na podstawie indywidualnych potrzeb danego sklepu” – dodaje Ewa Pytkowska.

 

Koszt wprowadzenia rozwiązania Alpha jest dość niski, dzięki czemu mogą sobie na to pozwolić również mniejsze sklepy. Warto zadbać o to szczególnie już teraz - w wakacje, gdy zapotrzebowanie na artykuły alkoholowe jest większe, również wśród złodziei. Dodatkowo, czeka nas zapewne kolejna fala pandemii, a wkrótce również okres zimowy, czyli duży popyt na alkohole mocne i kolorowe.  

 

Pielęgnuj lojalność klientów

Mniejsze sklepy charakteryzują się tym, że posiadają stałych klientów, których nawyki zakupowe opierają się na wieloletnim zaufaniu do tych samych lokalnych przedsiębiorców. Ufają im pod każdym względem i wiedzą, że produkty, które im oferują będą zawsze najwyższej jakości i w konkurencyjnej cenie. Stali klienci są niezwykle cenni, dlatego warto dbać o ich komfort i lojalność, dostarczając im zawsze to czego potrzebują. 

 

Kradzieże w sposób pośredni mogą wpływać również na brak zaufania i zerwanie więzi z lokalną grupą klientów, która przez braki w asortymencie może zrezygnować z usług sklepu. Niestety nadszarpnięte raz zaufanie, nie jest łatwo odbudować. Co więcej, przestępstwa nie tylko wpływają na straty z powodu braku towaru, ale również poprzez zmniejszenie przychodu i zysku ze sprzedaży. 

 

“Sprzedawcy nieposiadający efektywnego systemu antykradzieżowego, niekiedy nie są świadomi strat, więc nie są w stanie odpowiednio zaplanować zatowarowania. Brak odpowiedniego zabezpieczenia towaru niesie za sobą długofalowe konsekwencje, dlatego warto inwestować w rozwiązania antykradzieżowe już teraz, z myślą o przyszłości” - podsumowała Ewa Pytkowska z Checkpoint Systems Polska

 

Mając na uwadze fakt, że zapowiadana jest już kolejna fala pandemii, klienci nadal niezmiennie będą kierować się w stronę małych, lokalnych sklepów. Aby uniknąć niemile widzianych, nieuczciwych klientów warto postawić na rozwiązania, które skutecznie zminimalizują ryzyko kradzieży. 



[1] https://www.ecrloss.com/research/self-checkout-research

 

[2]  https://zpphiu.pl/mity-na-temat-otwarcia-centrow-handlowych/ 



[3] https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_151_19.PDF

[4]  Raport Crime&tech, Università Cattolica del Sacro Cuore – Transcrime  - Bezpieczeństwo w handlu detalicznym w Europie

Nadesłał:

PressOffice

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl