Wariacje na temat klasyki – nowe dzieło sztuki w RENOMIE
Intrygująca zabawa z klasycznymi tematami stale przewijającymi się w historii sztuki, zainspirowana dziełami m.in. Pabla Picassa – tak krótko można scharakteryzować pracę Karola Radziszewskiego, która powstała w RENOMIE.
Odsłaniany dzisiaj mural o nazwie „Faeton, Amor, Hermes" jest kolejnym przykładem udostępnienia przestrzeni domu handlowego najciekawszym artystom młodego polskiego pokolenia.
Praca Karola Radziszewskiego zdobi ścianę o wymiarach 2,8 x 15 metrów, znajdującą się na trzecim piętrze, tuż obok części restauracyjnej. Czarno - biały mural wykonany techniką akrylu na ścianie dzieli się na trzy sceny, inspirowane klasycznymi tematami, obecnymi w historii sztuki od czasów antycznych. To od lewej „Upadek Faetona", środkowe „Ukaranie Amora" oraz „Hermes" (patron m.in. handlu i kupców). Miejsce też nie jest bez znaczenia: właśnie tutaj nowe skrzydło budynku łączy się z częścią zabytkową, a nowoczesne dzieło o antycznej tematyce sąsiaduje z historycznymi elementami elewacji, starannie odrestaurowanymi.
Chciałem tym ekspresyjnym rysunkiem, powiększonym do ogromnej skali, w żartobliwy i nieco ironiczny sposób nawiązać do twórczości takich artystów, jak choćby Pablo Picasso, którzy często wykonywali zamówienia w przestrzeni publicznej. Pamiętajmy też, że tematyka antyczna była bardzo popularna w europejskiej sztuce, chętnie wybierana przez mecenasów. Picasso nie ukrywał również swojej fascynacji tymi motywami - komentuje Karol Radziszewski.
Przedstawienia mitologiczne są też wariacją opartą o kompozycję obrazów rokokowego malarza włoskiego Sebastiano Ricciego. Pracę nad muralem „Faeton, Amor, Hermes" Radziszewski rozpoczął trzy miesiące temu, przechodząc od szkiców intensywnie zapełnionych postaciami aż do ostatecznego wyrazistego projektu. Zdecydował się na akryl na ścianie przede wszystkim dlatego, że jest on matowy, pozwala na szybką i precyzyjną pracę, co jest istotne przy powiększaniu rysunku do dużej skali. To także charakterystyczna dla artysty technika: płaszczyzny malarskie są szczelnie pokryte motywem malowanym czarnym konturem na białym tle. Tak powstał m.in. największy do tej pory rysunek (długości 35 metrów) na warszawskiej stacji metra Marymont w 2006 roku. Łączył tematykę burzliwej historii miasta oraz jego dnia codziennego.
Karol Radziszewski jest jednym z wielu polskich artystów młodego pokolenia, których kilka miesięcy temu zaprosiliśmy do współpracy. To bardzo wyrazisty twórca, doceniany szeroko na całym świecie - mówi Tomasz P. Chenczke, prezes zarządu Centrum Development & Investments. - Wrocławska Renoma chętnie udostępnia przestrzeń dla wartościowych prac, a to dzieło skłania do dociekań, zastanowienia się nad miejscem współczesnej sztuki w naszej rzeczywistości.
Inwestor i właściciel RENOMY, firma Centrum Development & Investments, dba o to, by była ona nie tylko świątynią handlu, ale również mekką dla wielbicieli sztuki nowoczesnej. Stąd obecność w domu handlowym przy ul. Świdnickiej instalacji znanego polskiego artysty, Jarosława Flicińskiego (ogromny fresk „Never Say Never Again"), designerskich lamp zaprojektowanych przez studio PUFF-BUFF, a także pracy Moniki Sosnowskiej, znanej na świecie autorki obiektów przestrzennych. Rzeźba - instalacja o nazwie „Stragan" stoi na skwerku przy ul. Czystej.
Karol Radziszewski jest młodym (ur. w 1980 r. w Białymstoku) malarzem i performerem, autorem instalacji, akcji, fotografii i filmów wideo. Mieszka i pracuje w Warszawie. Absolwent Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP, pomysłodawca oraz współtwórca działającej od 2001 roku Latającej galerii szu szu (www.szuszu.art.pl). Założył magazyn DIK Fagazine, którego jest również wydawcą i redaktorem naczelnym. Stypendysta Ministra Kultury, laureat nagrody im. Marcina Kołodyńskiego. W 2006 roku otrzymał główną nagrodę konkursu Samsung Art Master, był też nominowany do Nagrody Fundacji Deutsche Bank „Spojrzenia 2007".
W swojej twórczości Radziszewski stosuje różne style, często sięgając do popkultury. Innym ważnym zagadnieniem podejmowanym przez artystę jest kwestia przenikania się przestrzeni prywatnej i publicznej oraz zachodzącej między nimi interakcji. Jego działaniom często towarzyszy proces badawczy nad różnymi formami kontaktu i sposobami funkcjonowania sztuki w życiu.
Prace Radziszewskiego można było oglądać podczas licznych wystaw indywidualnych i zbiorowych w kraju (m.in. w warszawskiej Zachęcie i Zamku Ujazdowskim, CSW Łaźnia w Gdańsku, Muzeum Sztuki w Łodzi czy podczas Biennale Fotografii w Poznaniu) i zagranicą (m.in. Galerie für Zeitgenössische Kunst w Lipsku, Kunsthalle Exnergasse w Wiedniu, New Museum w Nowym Yorku oraz Cobra Museum of Modern Art w Amsterdamie).
www.karolradziszewski.com
Nadesłał:
izastraczek
|