Warszawski rynek komercyjny w europejskiej czołówce


2012-05-09
Rozwój rynku biurowego i szeroka obecność sieci handlowych w Warszawie plasuje naszą stolicę w czołówce europejskiej

Warszawa wciąż jest największym rynkiem biurowym w Polsce. W ciągu trzech pierwszych miesięcy roku w stolicy oddano 50 tys. mkw. powierzchni biurowej z 74 tys. mkw. biur przekazanych do użytkowania w całej Polsce. Według szacunków analityków Jones Lang LaSalle (JLL), do końca br. na warszawski rynek trafi jeszcze około 220 tys. mkw. nowej powierzchni biurowej. Z tej puli jedna trzecia została już wynajęta.

Największe warszawskie biurowce ukończone w I kw. br. to Mokotów Nova (15 tys. mkw.), JM Tower (11 tys. mkw.), czy Airtech (8,9 tys. mkw.), podaje JLL. Poza nowymi obiektami biurowymi, w stolicy powstają także projekty, dzięki którym drugie życie dostają zabytkowe kamienice. Przykładem jest Inwestycja Kijowska (8 tys. mkw. pow. całkowitej) zlokalizowana w pobliżu Dworca Warszawa Wileńska, której budowa dobiegła już końca. Jak tłumaczy Andrzej Ołdakowski - prezes PBM Południe Development, dla najemców dużym atutem jest unikatowa koncepcja architektoniczna kompleksu tworząca jego niepowtarzalny charakter. Składa się on z odrestaurowanej zabytkowej kamienicy z 1869 roku i niezwykle nowoczesnego nowopowstałego budynku z nadwieszeniem, pod którym przebiega ruch samochodowy. Pierwsi najemcy, którzy docenili niecodzienny klimat tej inwestycji wkrótce się do niej wprowadzą.     
Warszawa druga po Paryżu

Warszawa, dysponująca 3,6 mln mkw. nowoczesnych powierzchni biurowych, jest największym rynkiem biurowym w kraju. Nasza stolica znajduje się na drugim w Europie miejscu po Paryżu pod względem budowanych biurowców (raport CBRE). Na stołecznym rynku w budowie jest 700 tys. mkw. powierzchni biurowej, która ma być oddana do użytku w latach 2012-2013.

Dla porównania w całym kraju, poza Warszawą, w trakcie budowy jest ok. 405,6 tys. mkw. powierzchni biurowej. Najwięcej we Wrocławiu, Trójmieście i Poznaniu. Analitycy JLL prognozują, że w największych miastach regionalnych do końca roku do użytkowania zostanie oddanych kolejne 195 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej.

Globalizacja handlu detalicznego  

Według raportu firmy doradczej CBRE, Polska znalazła się również po raz pierwszy w czołowej dwudziestce krajów najbardziej atrakcyjnych dla światowych sieci detalicznych.   

Z 326 wiodących międzynarodowych sieci detalicznych (markowych sklepów, supermarketów, restauracji i kawiarni) w Polsce obecnych jest 34 proc. wszystkich marek uczestniczących w badaniu. W 2011 roku na nasz rynek weszło sześć nowych światowych sieci handlowych. W tym roku można spodziewać się wejścia kolejnych, ponieważ nasz kraj został wskazany jako kierunek ekspansji przez jedną trzecią respondentów ankiety przeprowadzonej przez CBRE dotyczącej intencji i kierunków rozwoju wśród międzynarodowych sieci handlowych.

Polska awansowała w kategorii krajów wzbudzających największe zainteresowanie światowych detalistów, z miejsca 22. w 2011 roku, na pozycję 19. w tym roku. Trzy pierwsze miejsca zajmują Wielka Brytania, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Stany Zjednoczone (po ponad 50 proc. globalnych marek).

Warszawa po Tokio z największą ilością sieci supermarketów

Pod koniec 2011 roku w Polsce dostępnych było 8,8 mln mkw. powierzchni handlowej w 381 centrach handlowych. Nasz kraj, na równi z Rosją i Turcją, jest najszybciej rozwijającym się rynkiem w regionie. W opinii CBRE jest to zasługa silnej gospodarki, której wyznacznikiem jest wzrost PKB, wzrost siły nabywczej, stabilna sytuacja gospodarcza oraz rosnący poziom sprzedaży detalicznej. Zainteresowanie globalnych graczy sprzyja z kolei budowie nowych obiektów handlowych w naszym kraju.

Warszawa okazała się też miastem niezwykle popularnym wśród międzynarodowych sieci supermarketów. Aż jedna trzecia z nich posiada w naszej stolicy przynajmniej jeden sklep. Jedyne miasto z większą ilością międzynarodowych sieci supermarketów to Tokio, gdzie obecnych jest 38,9 proc. tych sieci. W Warszawie znajduje się większa liczba międzynarodowych sieci supermarketów niż w Nowym Jorku (22,2 proc.), Londynie (27,8 proc.), Moskwie (27,8 proc.), czy Pekinie (22,2 proc.).

Autor: PBM Południe Development
Więcej na www.pbmdevelopment.pl

Nadesłał:

PBM Południe Development
http://www.pbmdevelopment.pl/

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl