Wdrożenie budżetu zadaniowego zagrożone?
Ministerstwo Finansów opublikowało raport z analizy systemów finansowo-księgowych w jednostkach budżetowych.
Zbadano dostosowanie ich funkcjonalności do obsługi środków budżetowych w ujęciu zadaniowym. Okazało się, że nie wszystkie stosowane w poszczególnych jednostkach programy są przygotowane do realizacji tego zadania. Pojawiły się wątpliwości, czy w planowanym terminie uda się je dostosować do nowych wymagań.
(Nie)dopasowanie systemów
Raport Ministerstwa opiera się na rozbudowanej ankiecie przeprowadzonej w lipcu tego roku, która badała działające obecnie w jednostkach sektora finansów publicznych systemy FK i ich dostosowanie do realizacji założeń budżetu zadaniowego. Wzięto pod uwagę funkcjonalność w zakresie analityki operacji księgowych, możliwości raportowania i eksportu danych, ale także dane o sposobie utrzymania systemu i możliwości jego modyfikacji.
Wyniki ankiety pokazują wielką różnorodność w stosowaniu oprogramowania FK, doliczono się ponad 150 producentów oprogramowania. W przypadku wielu systemów okazało się, że nie są wystarczająco dobrze dostosowane do realizacji budżetu zadaniowego, niezbędne zatem będą stosowne modyfikacje lub nawet zmiana oprogramowania. Konieczne do wprowadzenia aktualizacje i przeprojektowania dotyczą np. sprawozdawczości, księgowania i planowania. Dostrzeżono też problemy ze zbyt małą elastycznością analityki konta, brakiem integracji z systemem TREZOR, czy brakiem dostępu do aktualnych słowników klasyfikacji budżetowej.
Walka z czasem
Wprowadzanie nowego podejścia do projektowania budżetu w Polsce zaplanowano na lata 2008-2015, natomiast rok 2013 to moment wdrożenia systemu informatycznego przystosowanego do nowych założeń. Jak wynika z raportu Ministerstwa Finansów zrealizowanie zadania w terminie możliwe będzie tylko dzięki szybkiemu wyborowi i rozstrzygnięciu przetargu na najlepsze rozwiązanie dla jednostek centralnych, natomiast na udostepnienie systemu podrzędnym jednostkom na pewno przeznaczyć trzeba będzie kolejnych kilka lat.
Spokojny sen
W gronie rozwiązań dobrze przygotowanych do stosowania zasad budżetu zadaniowego jest między innymi system autorstwa firmy QNT Systemy Informatyczne. Jak wynika z raportu jest on jednym z najpopularniejszych systemów wśród jednostek budżetowych. Jest najczęściej wykorzystywanym rozwiązaniem w ministerstwach, kuratoriach oświaty, jednostkach związanych z ochroną środowiska oraz Ochotniczych Hufcach Pracy. Także takie jednostki jak okręgowe komisje egzaminacyjne, sądy rejonowe i okręgowe oraz urzędy często korzystają z oprogramowania typu FK dostarczonego przez QNT. Stopień dopasowania tego rozwiązania do założeń budżetu zadaniowego pozwala na stwierdzenie, że księgowi tych jednostek mogą w spokoju oczekiwać na wdrożenie nowego sposobu rozliczania budżetu.
Dlaczego budżet zadaniowy?
Nowa metoda zarządzania finansami publicznymi uważana jest za efektywniejszą i bardziej przejrzystą, przewagą nad budżetem tradycyjnym jest tu cześć zadaniowa - informująca o celach wydatków publicznych i ich efektach. Wydatki przypisane są określonym zadaniom i możliwe jest skuteczne zarządzanie nimi zarówno na etapie tworzenia, jak i realizacji budżetu. Realizując budżet zadaniowy, możliwe jest stworzenie hierarchii zadań koniecznych do osiągnięcia celów oraz mierzenie stopnia, w jakim zostały wykonane. Dzięki monitorowaniu i ewaluacji zadań, nabywane są informacje podnoszące jakość planów budżetowych na kolejne lata.
Więcej informacji na temat możliwości systemów informatycznych dla jednostek budżetowych znajdą Państwo w serwisie: www.qnt.pl.