Wiosenna sprzedaż Grupy LOTOS nie spadnie
Planowane w połowie marca, na okres 34 dni, zatrzymanie instalacji produkcyjnych podczas remontu postojowego „Wiosna 2009” nie wpłynie na ekspedycję i sprzedaż produktów Grupy LOTOS S.A.
Dokładne informacje o terminie remontu zostały przekazane służbom handlowym Grupy LOTOS z rocznym wyprzedzeniem, które przygotowały szczegółowe plany logistyczne.
W ten sposób Klienci spółki będą otrzymywali produkty, które rafineria wcześniej zgromadziła w zbiornikach magazynowych, bądź zakupiła u dostawców zewnętrznych.
- W czasie remontu postojowego nie zostanie ograniczona sprzedaż produktów. Realizowane będą wszystkie kontrakty i porozumienia handlowe - podkreśla Jacek Neska, pełnomocnik dyrektora generalnego ds. handlu Grupy LOTOS S.A. Jednym z kontraktów zabezpieczających dostawy paliw płynnych w trakcie remontu jest podpisana w połowie lutego br. umowa ze spółką Total Deutschland.
Dostawy diesla i paliwa lotniczego zabezpieczone
Od kilku miesięcy jednym z najwrażliwszych na wszelkie zmiany związane z podażą produktu, segmentów rynku, pozostaje rynek paliw płynnych.
- Na krajowym rynku mamy deficyt oleju napędowego dlatego instalacje w gdańskiej rafinerii pracują na ponad 100% mocy. Odczuwalna poprawa, czyli zwiększenie ilości paliwa na rynku, nastąpi po zakończeniu realizacji Programu 10+, którego jednym z celów jest zwiększenie mocy rafineryjnych ukierunkowanych na produkcję diesla - wyjaśnia Jacek Neska. - Aby nie zachwiać rynkiem podczas remontu, nie tylko zalaliśmy zbiorniki „pod przykrywkę", ale też dodatkowo zakontraktowaliśmy odpowiednie ilości u dostawców zewnętrznych - kończy.
Zdaniem ekspertów z Międzynarodowej Organizacji Energetycznej i stowarzyszeń lotniczych, rynek europejski jeszcze przez wiele lat będzie się borykał z niedoborami paliw lotniczych.
- Realizujemy wszystkie kontrakty, negocjujemy kolejne umowy i czekamy na zwiększenie zdolności produkcyjnych paliwa lotniczego związanych z Programem 10+ - przekonuje Leszek Stokłosa. - Skutecznie wykorzystujemy istniejące realia rynkowe, przerwa remontowa nie stanowi dla nas problemu. Terminy dostaw zostały tak skonfigurowane, aby nikt z naszych partnerów nie musiał czekać na zakontraktowane paliwo - dodaje prezes Stokłosa.
Zapasy asfaltów, olejów i smarów przygotowane
- Firmy budownictwa drogowego, z którymi mamy podpisane kontrakty, nie muszą się obawiać przerw ani opóźnień w dostawach asfaltów w okresie przestoju remontowego w Gdańsku - zapewnia Adam Wojczuk, dyrektor ds. handlu spółki LOTOS Asfalt. - Przygotowując się do zapowiedzianej przerwy w ostatnich tygodniach uzupełnialiśmy stany magazynowe surowców tak, aby sprostać zamówieniom klientów - przekonuje Wojczuk.
W przypadku olejów i smarów, większość dostaw realizowana jest w oparciu o długoterminowe umowy handlowe. Odpowiednie ilości tych produktów zostały przygotowane w magazynach spółki i jej dystrybutorów.
- Większość Klientów, która realizuje odbiory w cyklach np. dwutygodniowych lub miesięcznych wie o remoncie i terminach swoich odbiorów - powiedział Jacek Matracki, członek zarządu i dyrektor handlowy spółki LOTOS Oil. - Nie spodziewamy się, żadnych utrudnień.
To ostatni postój całej rafinerii
Termin realizacji remontu postojowego „Wiosna 2009" jest tak zaplanowany, że w czasie jego trwania wykonane zostaną także wszystkie prace niezbędne do przeprowadzenia integracji obecnego układu technologicznego rafinerii z instalacjami nowobudowanymi w ramach Programu 10+. Wykonanie tych prac pozwoli w przyszłości płynnie włączać do ruchu kolejne wybudowane obiekty bez konieczności przerywania normalnej produkcji.
- Obecnie stan realizacji Programu 10+ wynosi 64 procent - komentuje Marek Sokołowski, wiceprezes i dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy LOTOS S.A. - Warto podkreślić, że dzięki nowej instalacji destylacji, którą uruchomimy późną jesienią tego roku rafineria w Gdańsku zyska dwa niezależne ciągi przerobu surowca. Wynikiem tego będzie znaczny wzrost efektywności produkcyjnej spółki.
W ramach realizowanego w gdańskiej rafinerii Programu 10+ powstaje szereg nowych, zaawansowanych technologicznie instalacji, które pozwolą przede wszystkim na zwiększenie zdolności przerobu ropy naftowej o 75%: z poziomu 6 mln ton do 10,5 mln ton rocznie. Po rozbudowie, konfiguracja gdańskiej rafinerii będzie oparta na zaawansowanych technologiach, zapewniających wysoki poziom odsiarczania produktów ropopochodnych oraz minimalizujących wpływ rafinerii na środowisko. Program 10+ realizowany jest we współpracy z renomowanymi firmami inżynieryjnymi, takimi jak m.in. Shell, Technip, Uhde, Fluor czy Lurgi, co gwarantuje Grupie LOTOS uzyskanie wytyczonych celów związanych ze stabilną produkcją paliw i innych produktów naftowych spełniających wymagania jakościowe obowiązujące w UE. Pierwsze instalacje wybudowane w ramach Programu 10+ zostaną uruchomione już późną wiosną tego roku.
Nadesłał:
ap
|