Witaj szkoło! - czyli jak i czym wspierać dziecko w procesie nauki
Już za chwilę pierwszoklasiści staną przed nowym wyzwaniem, jakim jest szkoła. To bardzo ważny moment w życiu dziecka, dlatego też istotne jest dobre przygotowanie emocjonalne.
Równie ważne jest dostarczenie dzieciom - zwłaszcza na początku szkolnej drogi - wsparcia i odpowiednich pomocy dydaktycznych, które zapewnią łagodne przejście w okres edukacji szkolnej i będą wsparciem w procesie nauki.
Adaptacja dziecka do szkoły rozpatrywana jest jako proces rozłożony w czasie, a przebieg tego procesu uzależniony jest od wielu czynników. Zdaniem psychologów dziecko należy przygotowywać do tego typu zmiany jeszcze zanim trafi do szkoły. Rozpoczęcie nauki szkolnej stanowi moment przełomowy w życiu dziecka. Wiąże się ze zmianą środowiska i koniecznością przystosowania się do nowych warunków - mówi Dorota Zawadzka, pedagog i psycholog rozwoju.
Zdaniem psycholog Ewy Ulrich-Załęskiej, psycholog i kierownika ds. programów w Edukado - Akademii Zabawy i Twórczego Rozwoju, rodzice mogą aktywnie wspierać rozwój dziecka we wszystkich obszarach ważnych z punktu widzenia gotowości do szkoły, czyli poznawczym, emocjonalnym, społecznym i fizycznym, np. poprzez wspólne czytanie książek, wspólne wycinanie i kolorowanie.
W szkole na malucha czeka nowe środowisko, zmiana sytuacji wychowawczej, nowe formy aktywności oraz nauka z podręczników. Z myślą o najmłodszych i ich potrzebach stworzyliśmy pakiet edukacyjny „Witaj szkoło!", którego celem jest wspomaganie rozwoju dzieci, w sposób jak najbardziej przyjazny. Pakiet pomaga dziecku łagodnie, w dostosowanym tempie, wejść w obowiązki szkolne. Jego częścią jest „Raczek", czyli zeszyt magnetyczny rozwijający umiejętności grafomotoryczne i wspomagający naukę pisania. Może być używany zarówno w szkole jak i w domu - mówi Tomasz Gigol, Prezes Zarządu Wydawnictwa Edukacja Polska.
Te pierwsze tygodnie i miesiące w szkole to bardzo cenny czas, który powinien być wykorzystany na oswojenie się z nowym środowiskiem, na rozmowy i doskonalenie u dzieci umiejętności społecznych - uważa Dorota Zawadzka.
Wydawnictwo Edukacja Polska Sp. z o.o. powstało w 2008 roku. Firma specjalizuje się w publikowaniu książek edukacyjnych dla przedszkoli i szkół podstawowych. Wydawnictwo Edukacja Polska jest zwolennikiem nauki przez praktyczne działanie i wykorzystywania w nauczaniu - obok podręczników i zeszytów ćwiczeń - także pomocy dydaktycznych. Pozwalają one od najmłodszych lat kształtować wiele umiejętności oraz w atrakcyjny i praktyczny sposób umożliwiają uczniom zrozumieć otaczający ich świat.
Jak pomóc swoim dzieciom w osiągnięciu dojrzałości szkolnej? - radzi Dorota Zawadzka, pedagog i psycholog rozwoju.
- Należy u dziecka wyrabiać samodzielność - nie wyręczać go we wszystkim.
- Trzeba kształtować u dziecka wytrwałość i systematyczność np. przydzielając mu pewne obowiązki.
- Należy pilnować, by rozpoczęta przez dziecko praca była dokończona.
- Poprzez organizowanie wycieczek i spacerów można wzbogacać wiedzę dziecka o świecie, pobudzać do działania, rozwijać spostrzegawczość malucha.
- Poprzez czytanie bajek rozwija się u dziecka zainteresowanie książką, wzbogaca się zasób słownictwa, a przez wielokrotne czytanie ulubionej bajki ćwiczy pamięć.
- Podczas różnych czynności wykonywanych w domu np. nakrywania do stołu, sprzątania zabawek, ubierania choinki zachęcajmy dziecko do liczenia, dodawania, odejmowania.
Jak pomóc swoim dzieciom w osiągnięciu dojrzałości szkolnej? - radzi Ewa Ulrich- Załęska psycholog, Kierownik ds. programów w Edukado - Akademii Zabawy i Twórczego Rozwoju.
Dziecko „gotowe do szkoły" jest przygotowane do niej pod względem poznawczym, emocjonalnym, społecznym i fizycznym. Rodzice mogą aktywnie wspierać rozwój we wszystkich tych obszarach. Oto kilka przykładów zajęć, które mogą wykonywać:
● Rozumienie, zapamiętywanie, umiejętność formułowania zdań, koncentracja. Dla rozwoju tych umiejętności pożyteczne będzie np. wspólne czytanie książek i rozmowa o przeczytanych fragmentach tekstu. Zachęcajmy dziecko, by opowiedziało o przeczytanym tekście, podzieliło się swoimi spostrzeżeniami na temat przeżyć bohaterów i przebiegu zdarzeń. Delikatnie naprowadzajmy dziecko wyłącznie we fragmentach, których wyraźnie nie rozumie i gdy ma trudności ze zwerbalizowaniem swoich myśli.
● Koordynacja wzrokowo-ruchowa, sprawność dłoni i koncentracja. Dla rozwoju tych umiejętności pożyteczne będzie np. obrysowywanie szablonów, kolorowanie konturów, lepienie z plasteliny, wydzieranie z papieru, wycinanie nożyczkami, kładanie obrazków z części, przerysowywanie wzorów, szlaczków, rysowanie po śladach, kolorowanie obrazków.
Podobnie jak przy ćwiczeniu powyżej, postarajmy się tak prowadzić dziecko by wykonywało zadanie samodzielnie. Chwalmy za każdy postęp, o trudnościach rozmawiajmy i pokazujmy jak je rozwiązać. Trudne zadania powtarzajmy kilka razy, rozkładając kolejne próby w czasie aż dziecko wyćwiczy umiejętność.
● Rozwój emocjonalny i społeczny. Warto zadbać, by dziecko miało możliwość kontaktów z rówieśnikami, by uczyło się funkcjonowania w grupie. W domu rozmawiając, czytając ksiązki, oglądając telewizję, nie zapominajmy o poruszaniu wątku dotyczącego uczuć. Uczmy dziecko nazywania, rozpoznawania i wyrażania emocji i uczuć. Pozwólmy na przeżywanie zarówno tych wesołych jak i smutnych, pomagając dziecku rozpoznawać i nazywać własne emocje, a także emocje innych ludzi.
Postarajmy się, by zadania stawiane przed dzieckiem tylko trochę przewyższały jego możliwości - osiągnięcie sukcesu buduje wiarę we własne siły i potencjał u dziecka. Pozwólmy na samodzielność w działaniu i podejmowaniu decyzji, by w ten sposób wzmocnić samoocenę.
● Rozwój ruchowy i fizyczny. We wczesnym, jak i w późniejszym okresie życia dziecka aktywność ruchowa doskonale stymuluje pracę mózgu. Odpowiedni stopień rozwoju osiągniemy między innymi dbając o prawidłowe odżywianie i nawyki dziecka. Zadbajmy o odpowiednią ilość ruchu tak, by dziecko miało okazję ćwiczyć: utrzymywanie równowagi, zwinność ruchów, koordynację ruchową. Osiągniemy to bawiąc się w zabawy ruchowe (np. gra w piłkę, bieganie, chodzenie po linie, skakanie, pływanie, taniec, jazda na rowerze i temu podobne).
Nadesłał:
ap
|