Współczesnej mamie jest trudniej
By sprostać wyzwaniom XXI w. statystyczna mama, łączy obowiązki domowe i opiekę nad dzieckiem z pracą zawodową – wynika z raportu „Zmieniająca się twarz macierzyństwa” przeprowadzonego przez Social Issues Research Centre.
Wyniki badania, w którym naukowcy porównują wyzwania współczesnych kobiet, z tymi z lat trzydziestych XX wieku, ukazują statystyczną kobietę, jako zapracowaną żonę i matkę, z zaledwie 26 minutami dziennie poświęcanymi samej sobie.
Polki podobnie jak Brytyjki wpisują się w światowy trend chronicznego braku czasu. Przeciętna mieszkanka naszego kraju to najczęściej kobieta ze średnim wykształceniem, zatrudniona w biurze, usługach, niekiedy na kierowniczym stanowisku. Zarabia mniej niż mąż, a swoje obowiązki rozkłada pomiędzy między pracę, prowadzenie domu i wychowanie potomstwa. Przeważnie ma jedno lub dwoje dzieci - pierwsze urodziła w wieku 25-30 lat. Większość swojego wolnego czasu poświęca rodzinie. To ona robi zakupy i gotuje obiady, ona sprząta i odrabia lekcje z dziećmi*. W pełnieniu swojej roli pomagają jej także dziadkowie oraz inne matki, z którymi kontaktuje się za pośrednictwem Internetu.
Wg brytyjskich danych przeciętna ilość czasu jaką mama poświęca swojemu dziecku w ciągu dnia wynosi 145 minut dziennie. 9 na 10 kobiet biorących udział w badaniu Social Issues Research Centre ma poczucie, że spędza za mało czasu z dziećmi, a 3 na 10 dotkliwie odczuwa presję na bycie idealną matką. Po zsumowaniu wszystkich innych zajęć w przeciągu tygodnia statystycznej mamie zostają maksymalnie trzy godziny czasu wolnego dla siebie. Przy tak szybkim i wyczerpującym tempie życia Internet okazuje się wtedy dużą pomocą w wypełnianiu rodzinno-zawodowych obowiązków i oszczędzaniu przy tym czasu. – Globalna sieć to nie tylko niekończąca księga wiedzy i dobrych rad dla kobiety, ale także wielość ułatwień. Współczesna mama dzięki Internetowi może robić zakupy, nadawać przesyłki, płacić rachunki itd. i zamiast stać w kolejce, przeznaczyć oszczędzony czas dla siebie lub dziecka – komentuje Grzegorz Mazik – Wietrzyński z internetowego serwisu 4Logis.pl. Rynek ewidentnie wyczuwa popyt na odciążenie kobiet z niektórych obowiązków. Coraz więcej w Polsce miejsc przyjaznym mamom i firm świadczących usługi wyłącznie dla mam. To dobrze wróży, bo przecież chodzi o to by czuć się nie tylko spełnioną w zawodzie i roli matki zarazem, ale także by być wypoczętą. *m.in. wg CBOS, 2007 r., wg OBOP 2008 r.,
Nadesłał:
5_tka
|