Wyniki finansowe Grupy UNIQA po I półroczu 2009 roku
W I półroczu 2009 roku UNIQA odnotowała lepsze niż rynek wskaźniki dynamiki składek. Spółki Grupy UNIQA zebrały łącznie 895 mln zł składki - 499 mln zł przez spółkę życiową, oraz 396 mln przez spółkę majątkową. Obie spółki wypracowały zysk - wynik finansowy brutto UNIQA TU SA wyniósł 6,3 mln zł, a UNIQA TU na Życie SA 0,9 mln zł.
UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie SA
UNIQA TU na Życie SA w I półroczu 2009 roku uzyskała przypis w wysokości 499,3 mln zł. Składka regularna wyniosła 21,6 mln zł i wzrosła o 36,9% w porównaniu z I półroczem 2008 roku. Podobnie jak w pierwszym kwartale, na wysoką dynamikę zebranej składki regularnej znaczący wpływ miały ubezpieczenia grupowe, których wzrost w omawianym okresie wyniósł ponad 107%. Składka jednorazowa wyniosła natomiast 477,7 mln zł. Jej spadek o 6,1% odwzorowuje aktualne tendencje występujące na rynku ubezpieczeń na życie, który wg szacunków - z powodu zmniejszenia sprzedaży tej grupy produktów - skurczył się w I półroczu 2009 roku nawet o 25%.
Dynamiczny rozwój sprzedaży produktów ze składką regularną oraz ścisła kontrola poziomu ponoszonych kosztów przyczyniły się do znacznej poprawy wyniku technicznego ubezpieczeń na życie, który w pierwszym półroczu 2009 roku wyniósł 1,3 mln zł. Wynik finansowy brutto spółki za pierwsze półrocze 2009 roku wyniósł 0,9 mln zł. Osiągnięty w pierwszym półroczu 2009 roku wynik finansowy jest zgodny z planami finansowymi na bieżący rok.
Na dzień 30 czerwca 2009 roku UNIQA TU na Życie S.A. spełniała wszelkie wymogi ustawowe w zakresie wypłacalności. Wskaźnik pokrycia środkami własnymi marginesu wypłacalności wyniósł 121%, kapitału gwarancyjnego 322% a wskaźnik pokrycia rezerw techniczno-ubezpieczeniowych aktywami 105%. Utrzymanie wskaźników na powyższym poziomie gwarantuje pełne bezpieczeństwo Klientów oraz wiarygodność Ubezpieczyciela.
UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń SA
UNIQA TU SA w I półroczu 2009 roku odnotowała wzrost składki przypisanej brutto na poziomie 6,5%, do kwoty 396 mln zł. Oznacza to dalszy wzrost w tempie wyprzedzającym rynek non-life, który wg wstępnych szacunków wzrósł w pierwszych 6 miesiącach br. roku jedynie o ok. 3,5-4%.
Na powyższą dynamikę sprzedaży największy wpływ kwotowy miały ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, gdzie wzrost wyniósł 6,6%, a także ubezpieczenia mieszkaniowe (wzrost o 11,7%) i ogniowe (wzrost o 6%). W dalszym ciągu dynamicznie rozwijają się ubezpieczenia zdrowotne (wzrost o 26,6%) oraz ubezpieczenia związane z produktami bankowymi oferowane przez strategicznego partnera UNIQA w zakresie bancassurance - Grupę Raiffeisen. Poprawiła się również sama struktura portfela, dzięki dynamicznemu wzrostowi ubezpieczeń majątkowych o charakterze nie-komunikacyjnym. Udział ubezpieczeń komunikacyjnych w portfelu po 6 miesiącach 2009 spadł do 58%, w porównaniu z 59,2% w analogicznym okresie 2008 roku.
Zgodnie z ogólnymi tendencjami na rynku ubezpieczeń, szkodowość brutto była wyższa niż w I półroczu 2008 roku (66,6% w porównaniu do 58,6%). Jej wzrost uwarunkowany był relatywnie dużą liczbą zdarzeń atmosferycznych (ulewne deszcze, burze, wiatry) pojawiających się w omawianym okresie; określony wpływ miały także pojedyncze duże szkody w ubezpieczeniach ogniowych. Ponadto, obserwowany na rynku znaczny wzrost szkodowości w ubezpieczeniach Auto Casco również wpłynął negatywnie na szkodowość tej linii biznesowej w portfelu UNIQA. Jednocześnie, dzięki wzrostowi sprzedaży oraz podjętym działaniom ograniczającym koszty działalności, spółka istotnie obniżyła wskaźnik kosztów (obejmujący koszty akwizycji i administracji), który spadł do 31,5%.
Zysk brutto spółki majątkowej UNIQA wyniósł po 6 miesiącach 2009 roku 6,3 mln zł.
Na dzień 30 czerwca 2009 roku UNIQA TU spełniała wszelkie wymogi ustawowe w zakresie wypłacalności. Wskaźnik pokrycia środkami własnymi marginesu wypłacalności wyniósł 149%, kapitału gwarancyjnego 183% a wskaźnik pokrycia rezerw techniczno-ubezpieczeniowych aktywami 108%. Utrzymanie wskaźników na powyższym poziomie gwarantuje pełne bezpieczeństwo Klientów oraz wiarygodność Ubezpieczyciela.
Podsumowanie
Pierwsze 6 miesięcy 2009 roku uważam za kolejny udany okres dla naszych spółek. Nawet w obliczu spowolnienia gospodarczego oraz kurczącego się rynku ubezpieczeń na życie, nasza Grupa nie zaprzestaje intensywnego rozwoju w strategicznych dla siebie obszarach. Szczególnie istotny jest dla nas wzrost w zakresie grupowych ubezpieczeń na życie oraz ubezpieczeń majątkowych o charakterze nie-komunikacyjnym. Z pewnością przyczynił się do tego wprowadzony program lojalnościowy UNIQA Bonus Club, którego celem jest zwiększenie grupy klientów, którzy oprócz samochodu ubezpieczają u nas inne składniki swojego majątku. Z licznych przywilejów programu, nasi Klienci szczególnie ceną sobie możliwość uzyskania zwrotu części składki. W drugim półroczu będziemy zdecydowanie kontynuować strategię rozwoju produktowego oraz będziemy nadal dynamicznie inwestować w rozwój kanałów sprzedaży. - mówi Jarosław Parkot, Prezes Zarządu Grupy Ubezpieczeniowej UNIQA w Polsce.
Nadesłał:
ap
|