Wyzwania komunikacyjne sektora energetycznego
Jak wynika z badania PBS DGA przeprowadzonego na zlecenie On Board PR Ecco Network, ponad 44% badanych uważa, że fuzje i przejęcia w sektorze energetycznym niekorzystnie odbijają się na sytuacji pracowników tych przedsiębiorstw. Fuzje i przejęcia spółek kapitałowych nie pozostają bez wpływu na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Struktura powstająca z połączenia dwóch spółek lub wcielenia spółki przejmowanej do przejmującej stanowi nową jakość. Jednak jak wynika z badań przeprowadzonych przez PBS DGA na zlecenie On Board PR Ecco Network, 44% respondentów twierdzi, że takie rozwiązania mają zły wpływ na zatrudnienie wśród pracowników firmy.
Przeprowadzone przez PBS DGA na zlecenie On Board PR badanie ukazało obawy Polaków dotyczące negatywnego wpływu fuzji i przejęć w przedsiębiorstwach na pracowników szeregowych. Ponad 30 procent wskazało na pracowników szeregowych firm, które są w procesie fuzji i przejęcia, jako tę grupę, którą w największym stopniu dotykają omawiane procesy. Mniej niż co piąty respondent wskazuje klientów firmy. Tylko co 10 osoba zwróciła uwagę na kadrę zarządzającą jako tę grupę, którą najbardziej dotykają omawiane procesy. Na kadry menedżerskie wskazuje co 20 pytany.
Co ciekawe nawet w badaniach opinii, opartych o szerokie postrzeganie społeczne tematu, jasno widać grupę, która jest i może być w przyszłości liderem zmian w polskich przedsiębiorstwach - są nią: kierownicy i kadra menedżerska średniego szczebla. Jest ona wskazywana, jako ponosząca najmniejsze koszty społeczne procesów fuzji i przejęć - wynik o połowę lepszy, niż w przypadku najwyższego szczebla zarządzającego. Oznacza to, że komunikowanie do tej grupy, szans wynikających z fuzji lub przejęcia dla ich rozwoju kariery może być wiarygodnym elementem wspierającym komunikację wewnętrzną, skierowaną do pracowników.
On Board zapytał również Polaków o to, jaki wpływ mają fuzje i przejęcia na szeregowych pracowników firm uczestniczących w transakcji fuzji lub przejęcia. Badani najczęściej wskazali negatywny wpływ (18% raczej negatywny, 6% zdecydowanie negatywny). Niemal 15% ankietowanych uważa, że wpływ taki nie zachodzi, zaś 18% postrzega go w kategoriach pozytywnych (2% zdecydowanie pozytywny; 16% raczej pozytywny). Aż 43% wskazuje na brak wiedzy lub opinii w tej kwestii.
Z punktu widzenia komunikacji, bardzo pomocne w takim procesie przeprowadzanym często na dużych grupach pracowników, jest komunikowanie z odwołaniem do wartości wspólnych dla załogi, właściciela i klienta firmy. Pozwala ono na sprawne wdrożenie informacji o kierunku, w którym ma rozwijać się firma i jednocześnie wskazuje na oczekiwania rynku i otoczenia w stosunku do firmy.
Spośród licznych zaniedbań w zakresie komunikacji na rynku fuzji i przejęć ankietowani wskazali na niedostateczny dialog z pracownikami, jako najczęściej pojawiający się problem. Pozostałe obszary: komunikacja ze związkami zawodowymi, komunikacja z rynkiem, komunikacja
z decydentami oraz komunikacja z mediami, wskazywane są znacznie rzadziej.
Raport „Komunikacja przede wszystkim, czyli fuzje i przejęcia w energetyce", jest następnym z serii opracowań On Board PR Ecco Network przygotowanych we współpracy z PBS DGA. Ideą projektu jest analiza otoczenia komunikacyjnego i pomoc organizacjom oraz przedsiębiorcom różnych branż w planowaniu działań komunikacyjnych. Raport „Komunikacja przede wszystkim, czyli fuzje i przejęcia w energetyce" jest udostępniony bezpłatnie na stronie www.onboard.pl.
On Board PR Ecco Network. Firma świadczy usługi w dziedzinie doradztwa public relations. Jest laureatem nagrody Impactor 2009 dla najbardziej podziwianej agencji PR w Polsce. Zajmuje czwarte miejsce na świecie pod względem dynamiki wzrostu przychodów spośród 200 największych firm PR świata (wg rankingu The Holmes Report 2006). Wspólnie z firmami PR z kilkudziesięciu krajów tworzy międzynarodową sieć ECCO Network - jedną z największych sieci firm PR na świecie. Od 2007 roku posiada własne biuro w Kijowie na Ukrainie. On Board PR jest członkiem Związku Firm Public Relations, partnerem Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, laureatem wielu nagród w międzynarodowych i polskich konkursach (IPRA GWA, Magellan, Złote Spinacze). Firma zapewnia kompleksową obsługę w zakresie komunikacji oferując strategiczne doradztwo m.in. w obszarach: Brand Public Relations, Corporate & Financial Communications, Investor Relations, Crisis Management. On Board PR działa w ramach grupy skupiającej m.in. agencję reklamową San Markos i agencję interaktywną Think Kong.
PBS DGA Sp. z o.o. (dawniej: Pracownia Badań Społecznych) została założona w 1990 roku i jest według rankingu PTBRiO za rok 2009 największą polską firmą badawczą. Świadczy kompleksowe usługi w zakresie badań ilościowych i jakościowych, pracując m.in. dla klientów z sektora przedsiębiorstw i usług publicznych. Od 2008 roku w PBS DGA funkcjonuje Zespół ds. badań rynku pracy, który swą działalność opiera o wieloletnie doświadczenie zarówno badaczy, jak i licznego grona najwyższej klasy ekspertów. Zajmując się szeroko rozumianą tematyką rynku pracy, nie tylko specjalizuje się w realizacji badań z tego obszaru, ale bazując na ich wynikach oraz dogłębnych analizach danych wtórnych, idzie krok dalej - uzupełnia uzyskiwane dane o eksperckie analizy i rekomendacje.GA na
Dodatkowych informacji udziela:
Dariusz Chrzanowski
On Board Public Relations Sp. z o.o.,
Ul. Wolska 88, 01-141 Warszawa
tel.(+48 22) 321-51-00
e- mail: dchrzanowski@onboard-sanmarkos.pl