Wyzwania związane z ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych skłaniają sektor transportu i logistyk
Wyzwania związane z ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych skłaniają sektor transportu i logistyki do poszukiwania alternatyw dla oleju napędowego.
Oprócz pojazdów elektrycznych, które już dziś wykorzystywane są w centrach dużych miast, opcją dla zeroemisyjnego transportu na dłuższych dystansach mogą być ciężarówki napędzane ogniwami wodorowymi. DACHSER we współpracy z Uniwersytetem Nauk Stosowanych w Kempten bada możliwość wykorzystania ciężarówek wodorowych w swojej sieci logistycznej.
Studium wykonalności przeprowadzone przez Uniwersytet Nauk Stosowanych w Kempten na podstawie symulacji wykazało, że wykorzystanie ciężarówek z napędem wodorowym w sieci logistycznej DACHSER jest możliwe.
„W trakcie badań ustaliliśmy, że przy zastosowaniu technologii sprężonego wodoru o ciśnieniu 350 barów możliwe jest osiągnięcie zasięgu nieco ponad 500 kilometrów. Problemem jest jednak brak odpowiednich pojazdów oraz rozbudowanej sieci stacji tankowania tego paliwa. Ciekawą alternatywą jest wodór ciekły. Technologia tankowania, nad którą pracuje przede wszystkim Daimler Trucks, jest jedynym sposobem na zwiększenie zasięgu pojazdów ciężarowych do 1000 km. Ponadto umożliwia montowanie znacznie mniejszych i lżejszych zbiorników, co rozwiązuje problem zwiększonej masy całkowitej czy długości pojazdów z napędem wodorowym” – powiedział prof. Werner E. Mehr z Wydziału Inżynierii Mechanicznej Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Kempten.
Transport przyszłości
Wspieranie badań oraz innowacji w dziedzinie napędów i paliw alternatywnych jest częścią strategii zrównoważonego rozwoju DACHSER. Wykorzystując swoją wiedzę i doświadczenie, firma angażuje się w działania na rzecz ochrony klimatu we współpracy z producentami pojazdów, instytutami badawczymi, uniwersytetami i stowarzyszeniami. „W ramach koncepcji logistyki miejskiej DACHSER Emission-Free Delivery stawiamy na pojazdy elektryczne. Tylko one spełniają wymagania stawiane pojazdom bezemisyjnym. Niestety, liczba dostępnych pojazdów, które nadają się do użytku w całej Europie, nadal jest niewielka. Obecnie w naszej flocie mamy osiem 7,5-tonowych pojazdów FUSO eCanter i jedną 18-tonową ciężarówkę Mercedes-Benz eActros. W najbliższej przyszłości liczymy na dostawę kolejnych elektryków. Nasza sieć obejmuje również inne, w pełni elektryczne furgonetki, samochody osobowe, a nawet wspomagane elektrycznie rowery towarowe” – powiedział Andre Kranke, Department Head Trends and Technology Research w DACHSER.
Ogniwa wodorowe mają ogromny potencjał, aby sprawdzić się w zeroemisyjnym transporcie dalekobieżnym. Jednak zanim to nastąpi, trzeba przezwyciężyć jeszcze wiele przeszkód technologicznych, prawnych i ekonomicznych. Obecnie infrastruktura do produkcji i dystrybucji wodoru produkowanego z wykorzystaniem energii odnawialnej, czyli tak zwanego "zielonego wodoru" zarówno w Niemczech, jak i całej Europie, jest jeszcze słabo rozwinięta. Dlatego zdaniem prof. Mehr z pragmatycznego punktu widzenia nic nie stoi na przeszkodzie, aby w pierwszej kolejności w mobilności i transporcie wykorzystywać "wodór szary" będący produktem ubocznym przemysłu chemicznego. Eksperci szacują, że ciężarówki napędzane wodorem zaczną być eksploatowane na masową skalę pod koniec obecnej dekady, jednak DACHSER już teraz analizuje efekty ich zastosowania w swojej sieci logistycznej.
Nadesłał:
konkretpr
|