XIX-wieczny budynek w centrum Rudołtowic odnowiony!
Kompleks dworsko-pałacowy z przełomu XVIII i XIX wieku to serce Rudołtowic – wsi położonej w województwie śląskim. Pałac związany z historią Książąt Pszczyńskich stanowi dumę lokalnych społeczności.
Budynek w Rudołtowicach, tzw. dworska oficyna, jest jedną z lokalizacji wybranych do odnowienia w 2. etapie programu „Cif. Witaj, piękna Polsko!”. Stanowi on część historycznego kompleksu parkowego, położonego w wyjątkowo urokliwej lokalizacji. Jest też bardzo ważnym miejscem na mapie regionu. To duma lokalnej społeczności, a dodatkowo funkcjonuje tu Centrum Edukacyjno-Leczniczo-Rehabilitacyjne dla Dzieci i Młodzieży prowadzone przez organizację pozarządową. Tutaj organizowane są wydarzenia edukacyjne i integracyjne: pikniki rodzinne, imprezy, warsztaty, zajęcia dla dzieci i młodzieży. Z miejsca tego korzystają nie tylko mieszkańcy Rudołtowic, ale i okolicznych gmin.
Dotychczas budynek ten wyraźnie różnił się wyglądem od pozostałych - był bardzo zanieczyszczony, podobnie jak przylegający do niego chodnik. W ramach renowacji w programie „Cif. Witaj, piękna Polsko!” został naprawiony tynk oraz starannie wyczyszczono mocno zabrudzoną frontową elewację oficyny oraz chodniki wokół budynku. Dodatkowo przed oficyną stanęły duże drewniane skrzynie z ogródkami zielnymi i różnokolorowymi kwiatami, które nie tylko będą cieszyły lokalną społeczność swoim pięknem, ale także staną się elementem terapii sensorycznej dla podopiecznych Centrum. Miejsce nabrało nowego blasku!
W działania na rzecz poprawy wyglądu rudołtowickiej lokalizacji w ramach programu „Cif. Witaj, piękna Polsko!” mocno zaangażowała się także kadra Centrum Edukacyjno-Leczniczo-Rehabilitacyjnego, a pod adresem akcji padło wiele ciepłych słów.
1.
Przykładowo, realizując projekt odnawiania przestrzeni w jednym z australijskich miast badano stosunek mieszkańców do najbliższego otoczenia przed i po wprowadzeniu ulepszeń. Po renowacji znacząco wzrosła liczba mieszkańców mówiących, że w ich sąsiedztwie znajdują się atrakcyjne budynki (64% po renowacji vs 18% przed renowacją), o wiele częściej mówili o poczuciu przynależności do społeczności sąsiedzkiej (70% po renowacji vs 48% po renowacji), a swoje otoczenie określali jako bezpieczne (27% po renowacji vs 8% przed renowacją). Co też niezwykle ważne, więcej osób przybywających do tej okolicy z zewnątrz chciałoby tu pozostać (54% po renowacji vs 13% przed renowacją).2
Podobne wnioski płyną z przeprowadzonego niedawno eksperymentu. Zbadano wówczas reakcje ponad 2 tysięcy uczestników obcujących z rzeczami codziennego użytku, wśród których znajdowały się przedmioty „piękne”, „funkcjonalne” i „piękne i funkcjonalne”. Monitorowano rytm serca badanych oraz wydzielanie potu. Okazało się, że obiekty czysto funkcjonalne, które nie były piękne, powodowały wzrost negatywnych emocji o 23%. Natomiast obcowanie z rzeczami jednocześnie pięknymi i funkcjonalnymi wywoływało pozytywne emocje, takie jak spokój i zadowolenie, redukując aż o 33% takie odczucia jak gniew czy irytacja3. Te wnioski płynące z badań potwierdzają ważną funkcję, jaką spełnia program „Cif. Witaj, piękna Polsko!” oraz właściwy dobór miejsc do renowacji – zarówno pięknych, jak i funkcjonalnych. Dzięki temu przeprowadzone remonty będą poprawiać jakość życia i samopoczucie mieszkańców.
O programie
„Cif. Witaj, piękna Polsko!” to akcja społeczno-edukacyjna, której misją jest uświadamianie Polakom, jak ważne jest, by dbać o swoje otoczenie – nie tylko we własnym domu, ale także na zewnątrz, w miejscu zamieszkania. Przestrzeń, w jakiej funkcjonujemy, wpływa bowiem na jakość i komfort życia. Marka Cif realizuje ten cel, odnawiając w polskich miastach te miejsca, które odgrywają ważną rolę w życiu lokalnych społeczności. W ramach akcji w 2018 r. zostanie przeprowadzonych 12 renowacji. Podejmowane działania mają na celu stwarzanie mieszkańcom warunków, w których mogą poprawić komfort swojego życia oraz budować wzajemne więzi. Program ma charakter edukacyjny, mając inspirować Polaków do aktywnego działania na rzecz zmian w swoim otoczeniu.
Urban Forms
Partnerem akcji „Cif. Witaj, piękna Polsko!” jest Fundacja Urban Forms. Od 2009 r. zajmuje się ona szeroko pojętą kulturą miejską. Organizuje, promuje i wspiera inicjatywy artystyczne, przeprowadza działania edukacyjne i społeczne. Angażuje się w aktywności, które przyczyniają się do poprawy jakości życia w mieście. Misja Fundacji – przywracanie piękna zaniedbanej przestrzeni, żeby ożywić lokalną społeczność, idealnie harmonizuje się z misją Cif, dlatego Fundacja przyjęła zaproszenie do realizacji wspólnego projektu.
1 Eziyi O. Ibem , Dolapo Amole. Subjective life satisfaction in public housing in urban areas of Ogun State, Nigeria. Cities Volume 35, December 2013, Pages 51–61.
2 Raport „Jak piękniejsze otoczenie wypływa na nasze samopoczucie”, dr Simone Moor, 2016.
3 jw.
Nadesłał:
Anna1
|