Zaangażowanie i zadowolenie pracowników oraz sposoby pomiaru tych wskaźników
Doświadczenia wielu minionych lat potwierdzają, że sukces firmy zależy nie tylko od podaży i popytu, ale również od takich spraw jak zaangażowanie i zadowolenie pracowników. W monitorowaniu obu tych czynników bardzo pomaga przeprowadzane regularnie badanie satysfakcji pracowników, którego wyniki są niezbędne do poznania sposobu na podniesienie efektywności przedsiębiorstwa.
Zaangażowanie pracowników
Mówi się, że odpowiednie zaangażowanie pracowników jest niezwykle ważnym elementem właściwie prowadzonej polityki personalnej. Dobry pracownik wyróżnia się kompetencją, umiejętnościami koniecznymi do pracy na danym stanowisku, odpowiednią ilością specjalistycznej wiedzy typowej dla branży, w której działa jego przedsiębiorstwo, ale przede wszystkim właściwą motywacją do pracy. Zaangażowanie pracownika to wykładnik jego podejścia do wykonywanych obowiązków oraz jeden z kluczowych czynników wpływających na sukces firmy.
Zadowolenie pracowników
Zadowolenie pracowników to coś, co należy rozpatrywać przede wszystkim w kategorii psychosocjologicznej. Na zadowolenie pracowników składa się kilkanaście różnych czynników materialnych i pozamaterialnych. Poziom zadowolenia i satysfakcji z wykonywanej pracy jest wyznacznikiem spodziewanej i łatwej do przewidzenia postawy pracownika wobec jego pracodawcy, funkcji, firmy, a nawet zawodu.
Do czynników odpowiedzialnych za poziom zadowolenia pracowników zaliczamy m. in.:
- efekty prac i osiągnięcia zawodowe (pozytywnie wykonane zadania);
- świadomość uznania i doceniania przez współpracowników, przełożonych i firmę jako całość;
- ciągłe zainteresowanie wykonywaną pracą;
- świadomość zaufania, jakim przełożeni darzą swoich pracowników;
- możliwość wypowiadania własnych opinii na tematy związane z pracą i pewność, że opinie te zostaną wzięte pod uwagę;
- prawo do decydowanie w sprawach związanych z wykonywaną funkcją;
- świadomość możliwości awansu, zwiększenia uprawnień i możliwości.
Badanie satysfakcji pracowników
Badania satysfakcji pracowników to jedno z podstawowych narzędzi służących do określania poziomu zadowolenia pracowników w wybranych obszarach ich działalności. Jednym z takich obszarów jest np. atmosfera panująca w pracy. Badanie satysfakcji pracowników pozwala określić ich prawdziwe emocje związane z danym obszarem - w tym przypadku poznać ich myśli na temat klimatu, w którym funkcjonują i w którym wykonują swoje obowiązki. Przeprowadzając badania nad ważnymi dla pracowników wartościami, można zdobyć informacje na temat ich wizji przedsiębiorstwa, stopnia identyfikacji z nim oraz na temat zmian, które sami uważają za najpilniejsze do wprowadzenia.
Artykuł powstał przy współpracy z: http://www.gdp-krakow.pl/
Nadesłał:
blackppp
|