Zafałszowany obraz wyników matur z języków obcych!! Czy MEN manipuluje wynikami?
Minister Edukacji Narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska chwaliła dziś wyniki matur 2015, mówiąc do maturzystów: „daliście radę”. Egzamin z języka angielskiego na poziomie podstawowym zdało 97% maturzystów. Wg Jacka Członkowskiego, Prezesa PASE, Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych, biorąc pod uwagę poziom testów maturalnych z języków obcych, kryteria ocen oraz wyniki matur, należy uznać, że egzaminy maturalne z języków obcych dobrze zdało zaledwie 20% maturzystów! Ta sytuacja potwierdza fatalny poziom nauki języków obcych w szkołach publicznych.
„Żeby nie zdać egzaminu z języka angielskiego na poziomie podstawowym, trzeba było zapomnieć długopisu!!" - podkreśla Jacek Członkowski. „Egzamin z języka angielskiego na poziomie podstawowym był tak łatwy, że na podobne pytania mógłby spokojnie odpowiedzieć nie jeden uczeń szkoły podstawowej. W testach tych tylko 20% pytań było otwartych, a to uniemożliwia sprawdzenie umiejętności komunikacji w języku obcym" - dodaje Prezes PASE.
Do egzaminu rozszerzonego z języka angielskiego, którego poziom PASE uznaje za dobry, przystąpiło tylko 35% maturzystów, co oznacza, że 2/3 tegorocznych maturzystów nie czuje się dobrze z językiem obcym. Ponadto, dobry wynik z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym osiągnęło tylko 20% maturzystów!! Ponad 40% maturzystów osiągnęło wynik poniżej 60%.
„Należy pamiętać, że normalne kryteria ocen zgodne ze standardami międzynarodowymi zakładają, że dopiero 60% dobrze rozwiązanego testu świadczy o znajomości języka. W przypadku tegorocznej matury uznanie przez MEN 30% poprawnie rozwiązanego testu za znajomość języka obcego przez ucznia, jest jakimś kuriozum. To powinno się zmienić, bo takie osoby trafią na wyższe uczelnie lub do instytucji i firm, wymagających znajomości języka obcego i brutalnie zderzą się z rzeczywistością" - tłumaczy Jacek Członkowski.
PASE apeluje o reformę systemu nauki języków obcych w szkołach publicznych i zahamowanie fikcji, jaką próbuje utrzymywać MEN w nauczaniu oraz ocenie umiejętności językowych polskich dzieci.
„W czasach otwartych granic i konieczności poznania dobrze przynajmniej jednego języka obcego, polskie dzieci kształcone są na analfabetów językowych i pod tym względem bardzo odstają od swoich kolegów z innych krajów europejskich. Szkoła publiczna nie uczy języków obcych, a umiejętność mówienia w języku obcym sprawdzana jest dopiero na maturze. Te dzieci, które dobrze znają języki obce, znają je tylko dlatego, że rodzice opłacają dodatkowe, prywatne lekcje" - podkreśla Jacek Członkowski, Prezes PASE.
PASE to Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych, które stworzyło system inspekcji szkół językowych, a instytucjom, które spełniają nowoczesne standardy nauczania języków obcych, przyznaje znak jakości PASE, skupia doświadczonych metodyków i menedżerów akademickich z najlepszych polskich placówek dydaktycznych, ułatwia wybór profesjonalnej szkoły językowej, wspiera szkoły językowe w osiągnięciu wysokich standardów nauczania, umożliwia wymianę doświadczeń lektorów oraz inicjuje dyskusje ważne dla środowiska nauczycieli języków obcych.
Nadesłał:
Agpress
|