Zakupy – przewaga w biznesie


2012-09-19
Firmy ciągle dążą do optymalizowania procesów, redukcji kosztów i zwiększania konkurencyjności. Bez względu na wielkość, profil działalności czy zasięg, przychodzi moment na rozpoczęcie działań wewnątrz działów zakupów, które umożliwiają osiągnięcie tych celów.

Dlaczego Zakupy?

Sprawne działanie i odpowiednia strategia działu zakupów mają bezpośredni wpływ na rachunek zysków i strat w przedsiębiorstwie. Jego optymalizacja pozwala na wykorzystanie dotąd niedostrzeganych możliwości redukcji kosztów. Mogą one być powiązane zarówno z głównym obszarem działalności przedsiębiorstwa, jak i z działaniami pozornie nieistotnymi z punktu widzenia prowadzenia biznesu.

Najczęściej występującymi problemami w działach zakupowych przedsiębiorstw w Polsce są:

·           brak jasnego podziału obowiązków (w obszarze negocjacji z dostawcami, zamówień, obsługi klienta i reklamacji),

·           brak analizy strategicznej (niewiedza o strukturze wolumenów zakupowych i dostawców we własnej organizacji),

·           brak umów ramowych oraz niewystarczająca wiedza na temat aktualnej sytuacji rynkowej,

·           brak lub złe zdefiniowanie procesów zakupowych.

 

„Reorganizacja działań zakupowych prowadzić powinna do dokładnego określenia kompetencji i uprawnień oraz rozdzielenia, które zasoby firmy mają być wykorzystywanie przy realizacji konkretnych zadań.” – zauważa Roman Zabłocki, lider zespołu w Antal Engineering & Operations.

 

Zakupy – redukcja kosztów

Redukcja kosztów w obszarze zakupów to przede wszystkim krytyczna analiza pozyskiwanych kategorii produktów, usług i dostawców oraz szukanie możliwości konsolidacyjnych i substytucyjnych dostępnych na rynku. Szczegółowo rozpatrując poszczególne kategorie zakupowe, można odkryć obszary z mniejszym lub większym potencjałem oszczędności. Mogą to być: drobne oszczędności przy olbrzymich wolumenach, transakcje na preferencyjnych zasadach lub dodatkowe korzyści wynikające z długofalowych relacji z dostawcami. Prawidłowa ocena dostępnych rozwiązań zależy przede wszystkim od tego, na ile dokładnymi i wiarygodnymi danymi dysponuje organizacja i jakie wnioski z nich wyciąga.

 

 

Trendy globalne w działach zakupów

Międzynarodowe firmy, korporacje o zasięgu globalnym zwiększają swoją konkurencyjność poprzez konsolidację działań. Jednym z takich przykładów jest funkcjonowanie globalnych działów zakupów, które dzięki szerokiemu obszarowi swojego działania, dostępie do informacji z całego świata i wspólnej strategii potrafią wygenerować każdego roku olbrzymie oszczędności. Byłoby to niemożliwe bez odpowiednich kompetencji, możliwości i motywacji pracowników działów zakupów.

„Firmy coraz częściej wdrażają regionalne strategie zakupowe. Dotyczy to przede wszystkim regionów z dużym potencjałem kadrowo-gospodarczym, takich jak Azja czy CEE. Stanowiska związane z regionem CEE często są ulokowane w Polsce. Wysokie kwalifikacje i kompetencje polskich specjalistów i menedżerów umożliwiają skuteczną implementację ustalonych założeń. Kandydaci, którzy zdobyli takie doświadczenia w kraju i w regionie, później chętnie są zatrudniani również na szczeblach globalnych organizacji.” – komentuje Roman Zabłocki, lider zespołu w Antal Engineering & Operations.

Najczęstsze powody utworzenia nowego lub relokowania już istniejącego stanowiska do Polski to:

·         lepsze zrozumienie prowadzenia biznesu i negocjacji z dostawcami z rejonu CEE,

·         wzrost zainteresowania inwestycjami w tej części Europy,

·         zdecydowanie niższe koszty pracy wysoko wykwalifikowanej kadry,

·         bardzo dobra opinia pracodawców o wykształceniu, kompetencjach i zaangażowaniu polskich specjalistów i menedżerów pracujących za granicą lub w międzynarodowych strukturach.

 

„Zachodzące zmiany niosą ze sobą wzrost liczby obowiązków specjalistów i menedżerów w działach zakupów. Na przykład powstają biura zakupowe obsługujące działalność firm poza granicami Polski, konsolidują się działy zakupów firm o podobnym profilu działalności w grupie i rozwijają się zwiększając obszar działania i odpowiedzialności na inne kraje.” – wylicza Roman Zabłocki, lider zespołu w Antal Engineering & Operations.

Firmy poszukują specjalistów i menedżerów z bardzo wysokimi kwalifikacjami, umożliwiającymi sprostanie nowym wyzwaniom. W tabeli poniżej zostały zawarte przykłady zrealizowanych rekrutacji takich pracowników.

 

Nazwa stanowiska

Branża

Zakres odpowiedzialności

Oczekiwania finansowe kandydatów

Global Indirect Buyer

Przemysł ciężki

Odpowiedzialność za procesy, zakupy nieprodukcyjne, głównie logistykę i transport w Europie dla 7 zakładów produkcyjnych.

8 000-10 000 PLN brutto miesięcznie

MRO Buyer

Motoryzacja

Zakupy materiałów nieprodukcyjnych dla 3 zakładów w Polsce.

Ścisła współpraca ze służbami utrzymania ruchu i działem inwestycyjnym.

7 000- 9 000 PLN brutto miesięcznie

Global Commodity Manager

Motoryzacja

Zakup materiałów i implementacja nowej polityki zakupowej dotyczącej elementów plastikowych dla 9 zakładów produkcyjnych w Europie.

Ograniczenie aktywnych dostawców, a także zmiana preferowanych dostawców na kraje LCC.

12 000 – 14 000

PLN brutto miesięcznie

 

Źródło: Antal International, opracowanie własne na podstawie projektów rekrutacyjnych w latach 2011- 2012

 

Roman Zabłocki, lider zespołu w Antal Engineering & Operations - specjalizuje się w rekrutacji na stanowiska średniego i wyższego szczebla w firmach produkcyjnych w obszarze przemysłu ciężkiego i motoryzacji. Świetna znajomość tych branż pozwala mu znaleźć odpowiednich kandydatów nawet z bardzo specyficznymi kwalifikacjami. Są to m.in. główni technolodzy, inżynierowie procesu, metalurdzy, estymatorzy kosztów, kierownicy i specjaliści działów zakupów oraz działów R&D. Z Antal International związany jest od 4 lat, od 1 sierpnia br. prowadzi projekty we wrocławskim biurze firmy.

 

O Antal International

Antal International jest międzynarodową firmą executive recruitment posiadającą 107 oddziałów w 33 państwach w Europie, Azji, Afryce i obu Amerykach. Firma powstała w 1993 roku, a obecnie zatrudnia ponad 550 konsultantów. Więcej informacji na www.antal.com.

 

O Antal International w Polsce

 

Polski oddział rozpoczął działalność w 1996 roku. Biura w Warszawie, Wrocławiu i Krakowie liczą kilkudziesięciu konsultantów. Antal International jako jedna z pierwszych firm rekrutacyjnych wprowadził podział zespołów na specjalizacje, dzięki czemu konsultanci specjalizują się w wąskich branżach i sektorach, co czyni ich ekspertami w swoich dziedzinach. To pozwala na lepsze zrozumienie branży i, co za tym idzie, wymagań kandydatów i potrzeb pracodawców. Więcej informacji na www.antal.pl

Nadesłał:

Antal

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl