Złociste świętowanie


Złociste świętowanie
2013-08-05
Złocisty trunek z pianką doczekał się swojego święta - 5 sierpnia przypada Międzynarodowy Dzień Piwa i Piwowara. Jego pomysłodawcy chcieli w ten sposób zwrócić uwagę na narodowe odmiany piwa i docenić pracę ich producentów. Polscy browarnicy na brak kreatywności nie mogą narzekać.
Piwo jak każdy alkohol, jest przeznaczone dla osób dorosłych, zdających sobie sprawę ze skutków jego picia. Święto Piwa (choć wciąż mało znane w naszym kraju) stanowi dobrą okazję by na popularne „złociste z pianką” spojrzeć z nieco innej perspektywy i docenić wyroby małych, regionalnych browarów.

Co kraj to obyczaj
Obchody wspomnianego już Międzynarodowego Dnia Piwa i Piwowara zostały zainaugurowane w Stanach Zjednoczonych, w 2007 roku. Pomysł szybko znalazł zwolenników na całym świecie. Obecnie dzień ten jest celebrowany w ponad 50 krajach. Znacznie bardziej zakorzenionym w naszej świadomości świętem jest jednak Octoberfest. Wbrew nazwie (w j. niem. october to październik) odbywa się na przełomie września i października. Z kolei u naszych południowych sąsiadów, a ściślej w północno-zachodniej części Czech, święto piwa o nazwie Dočesná przypada na przełom sierpnia i września.

Piwo – nie tylko do picia
Słowo Pivo pochodzi z języka prasłowiańskiego i oznacza  tyle, co napitek. Przeciętny Polak w ciągu roku spożywa  blisko 100 litrów trunku z pianką.  Litr piwa zawiera ok 50 ml czystego alkoholu i ok 430 kcal. Poza tym, zawarte są  w nim m.in. witaminy z grupy B, C i PP, a także potas, wapń, fosfor, żelazo i cynk. Picie piwa jest zalecane osobom cierpiącym na dolegliwości nerek, potwierdzone jest także korzystne działanie tego napoju na układ krwionośny i serce. Co ciekawe, dla naszego zdrowia od całkowitej abstynencji bardziej korzystne jest  spożywanie piwa w umiarkowanych ilościach.  Nie oznacza to jednak, że należy traktować go jako środek leczniczy. Zawarty w nim alkohol może prowadzić do uzależnienia, trzeba więc racjonalnie go sobie dawkować.
Amatorzy gotowania zdają sobie sprawę z tego, że piwo świetnie sprawdza się także w kuchni. Jego smak dobrze komponuje się nie tylko z golonką. Piwo (podobnie jak wino) może być dodawane do gotujących się lub pieczony potraw, stosuje się go jako zalewę lub składnik sosu.

Z uwagi na zawarte w piwie drożdże i dwutlenek węgla, trunek ten ma zastosowanie także kosmetyce i medycynie. Drożdże korzystnie działają na skórę (wygładzają ją  i przyspieszają gojenie się ran), a gaz poprawia jej ukrwienie. Chmiel jest z kolei ceniony przez branżę kosmetyczną jako składników szamponów do włosów. Także w domowych warunkach z pomocą odgazowanego piwna można przygotować maseczki i płukanki do włosów. Relaks rodem z dobrego SPA zafundujemy sobie zaś za sprawą kąpieli w piwie. Do wanny wypełnionej ciepłą wodą należy wlać dobrej jakości trunek lub skorzystać ze specjalnego piwa kąpielowego - naturalnego dodatku do kąpieli, które w swojej ofercie posiada BOSS Browar Witnica.

Propozycje rodzimych mini-browarów
Na wyroby małych, lokalnych producentów warto zwrócić uwagę nie tylko od święta. O ile do smaku  piw pochodzących z dużych browarów o ogólnopolskim zasięgu, zdążyliśmy już przywyknąć, propozycje małych browarników mogą zaskoczyć niejednego miłośnika piwa. Niektóre mają tak niecodzienny smak, że z pewnością zainteresują także osoby, które na co dzień nie gustują w tym rodzaju alkoholu.
Pierwszy polski mały browar został założony w 1992 roku. Mowa o Browarze Gościszewo, którego siedziba znajduje się w miejscowości o tej samej nazwie, w woj. pomorskim. Firma jest członkiem założycielem Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich oraz laureatem Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie”. Celem tego przedsięwzięcia jest promowanie rodzimych wyrobów wysokiej jakości. Honorowy patronat nad programem sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Wśród ponad 500 artykułów spożywczych nagrodzonych przez Lożę Ekspertów certyfikatem „Doceń polskie” znajdziemy wyroby pięciu browarów.
Poza piwami z Gościszewa, godłem promocyjnym nadanym przez pięcioosobowe jury, mogą pochwalić się wyroby produkowane przez  Browar Kormoran, BOSS Browar Witnica, Browar Zamkowy z Raciborza i firmę Dionizos.

Olsztyński Browar Kormoran w swojej ofercie posiada m.in. piwo o smaku gorzkiej czekolady oraz orkiszowe piwo z czosnkiem. Poza tym produkuje także takie, w których odnajdziemy owoce (Jabłko w Piwie, Wiśnia w Piwie czy Śliwka w Piwie), miód (Miodne) czy przyprawy korzenne (Świąteczne). Z kolei w raciborskim Browarze Zamkowym powstaje m.in. intrygujące Raciborskie Rżnięte (połączenie jasnego  i ciemnego piwa) oraz Raciborskie Zielone, które jak sama nazwa wskazuje ma kolor szmaragdu.
Poza samymi walorami smakowymi, wyroby małych browarów wyróżniają się także ciekawą szatą graficzną. Dobrym tego przykładem są produkty radomskiej firmy Dionizos. Oferowane przez  nią piwa (m.in.. Czarny Kot) są dostępne w butelkach o nietypowym kształcie, zaś w przypadku butelek piw Bearnard standardową etykietkę zastąpioną papierową zawijką.

Piwa nagrodzone godłem promocyjnym „Doceń polskie”:
Orkiszowe z miodem (TOP PRODUKT) - Browar Kormoran z Olsztyna,
Lubuskie miodowe jasne 4,2 proc., Zielone 4,2 proc., Lubuskie jasne 6,1 proc. oraz Black Boss 8,5 proc. (TOP PRODUKT) z Browaru
Raciborskie Miodowe i Twierdzowe (oba zdobyły tytuł TOP PRODUKT) z Raciborskiego Browaru Zamkowego
Pszeniczne Viva Hel oraz Jęczmienne Naturalne Niefiltrowane z Browaru Gościszewo
Bearnard Czarna Porzeczka, Bearnard Miód&Malina, Czarny Kot firmy Dionizos.



* * *
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.blog.docenpolskie.pl
Celem programu „Doceń polskie”  jest promocja wysokiej jakości produktów spożywczych dostępnych na polskim rynku. Ich selekcją, oceną i przyznaniem certyfikatu „Doceń polskie” zajmuje się piątka specjalistów zawodowo związana z żywnością i technologią żywienia, która tworzy Lożę Ekspertów. Zasiada w niej m.in. reprezentant Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a także członkowie Fundacji Klubu Szefów Kuchni.
Twórca programu „Doceń polskie” jest  także organizatorem projektu BlogerChef (blogerchef.pl) – innowacyjnego projektu skierowanego do blogerów kulinarnych. Celem przedsięwzięcia jest propagowanie wspólnego gotowania wśród pasjonatów kuchni, którzy swoją wiedzą i przepisami dzielą się w Internecie. Dzięki ogólnopolskiemu konkursowi, warsztatom i pokazom kulinarnym, blogerzy mają okazję do spotkań, poznawania nowych miejsc i produktów, wymiany doświadczeń, nauki oraz dobrej zabawy.


* * *
KONTAKT

Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.blog.docenpolskie.pl

Anna Koza
specjalista ds. public relations
anna.koza@adventure.media.pl

Adventure Media s.c. Agencja Public Relations
www.adventure.media.pl
tel. 32 724 28 84
fax 32 417 01 70

Nadesłał:

Adventure Media

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl