Zwiedzający widzą, słyszą i czują świat komunikacji firmy emporia
emporia Telecom opracowuje telefony komórkowe nie tylko dla klientów, ale — co istotne — razem z nimi. Ta austriacka firma, specjalizująca się w łatwych w obsłudze telefonach komórkowych, przywiązuje ogromną wagę do zrozumienia potrzeb różnych grup użytkowników.
W ramach koncepcji Inclusive Design (projektowanie uwzględniające) można opracowywać produkty łatwe i przyjemne w obsłudze dla osób w każdym wieku. Proste, atrakcyjne i funkcjonalne „Staramy się opracowywać produkty na tyle proste, by nie wykluczać żadnego potencjalnego użytkownika. Jednocześnie dbamy o atrakcyjny wygląd telefonów, aby uniknąć szufladkowania klientów. W ten właśnie sposób emporia Telecom interpretuje koncepcję Inclusive Design” — wyjaśnia Albert Fellner, założyciel firmy emporia. Okazuje się, że
40- i 50-latkowie mają zupełnie inne oczekiwania wobec telefonów komórkowych niż osoby po sześćdziesiątce i starsze. „Dążymy do zaspokojenia zróżnicowanych wymagań
i oczekiwań, oferując różne modele telefonów komórkowych wyposażone w pewne specyficzne funkcje” — podkreśla Fellner. W tym celu należy dobrze poznać i rozumieć sytuację życiową poszczególnych grup użytkowników. Kącik empatii na stoisku wystawienniczym W kąciku empatii na stoisku firmy emporia Telecom goście mogą spodziewać się niecodziennych wrażeń. Przy użyciu specjalnego zestawu rękawicy i okularów mają możliwość wczuć się w sytuację potencjalnych użytkowników. Rękawicę i okulary opracowano na Uniwersytecie w Cambridge. Zestaw ten jest uważany za najbardziej interaktywne i sugestywne narzędzie do oceny produktów pod kątem łatwości obsługi. Specjalna rękawica ogranicza swobodę ruchów palców, a okulary osłabiają wzrok. W kąciku empatii można symulować skutki pogorszenia wzroku, słuchu oraz czucia zauważalne podczas korzystania z typowych urządzeń i gadżetów. Można przekonać się na przykład, jak trudno używa się telefonu komórkowego z małymi klawiszami i małym ekranem, nożyczek do paznokci czy otwieracza do butelek. Na monitorach w kąciku empatii można włączyć efekt szarości i zamazania obrazu, aby zobaczyć, jak nieczytelny bywa drobny druk. Na stanowisku odsłuchowym można przekonać się, jak słyszą 80-latkowie. Oprócz tych praktycznych eksperymentów emporia oferuje gościom wiele interesujących informacji o procesie starzenia się ludzi. Zmiany sprawności motorycznej i czułości zmysłów Wiele osób nie wie, że ograniczenia biologiczne dotykają nie tylko osób po sześćdziesiątce. Wzrok i słuch zaczynają się pogarszać już po trzydziestce, a zmysł dotyku zaczyna zawodzić nawet około trzydziestki. „W wyniku naturalnego starzenia ludzie przestają zauważać pewne niuanse. Wskutek tego trudniej jest posługiwać się technicznymi gadżetami, które nie zostały przystosowane pod kątem tych zmian” wyjaśnia Eveline Pupeter-Fellner, dyrektor zarządzająca i współwłaścicielka firmy emporia Telecom.
Dane o zmianach zachodzących w ciele człowieka WzrokU czterdziestolatków oczy stają się bardziej wrażliwe na blask i trudniej jest im przystosować się do jasnego światła. Od pięćdziesiątki znacząco pogarsza się ostrość widzenia oraz elastyczność soczewek. W wieku około 70 lat pogarsza się także zdolność rozróżniania kolorów. Nadal dość dobrze rozpoznaje się kolor czerwony, pomarańczowy i żółty. SłuchU mężczyzn słuch zaczyna zawodzić wkrótce po trzydziestce, a u kobiet od ukończenia około 37 lat. Czterdziestokilkulatkom coraz bardziej przeszkadzają hałasy z otoczenia. Co druga osoba w wieku 45–65 lat ma problemy ze słuchem. Około siedemdziesiątki zaczynają występować uszkodzenia słuchu związane z wiekiem, na które cierpi co druga osoba. DotykCzułość ludzkiej skóry zaczyna słabnąć od około trzydziestki. W całym okresie życia elastyczność kości, mięśni i stawów pogarsza się nawet o 20 procent. |
„W naszym kąciku empatii zwiedzający mogą sami wszystkiego spróbować i spojrzeć
w — nie tak bardzo odległą — przyszłość”. Główne grupy docelowe firmy emporia W Polsce żyje około 5,1 miliona osób w wieku ponad 65 lat. To około 13% całkowitej populacji kraju. Liczba osób starszych w porównaniu z młodszymi pokoleniami nieustannie rośnie. Osoby starsze są i nadal będą ważną grupą docelową. Firma emporia zdała sobie z tego sprawę już dawno. Głównym kryterium grup docelowych firmy emporia nie jest jednak wiek. Trzy najważniejsze grupy typowych użytkowników łączy tak naprawdę co innego — szczególna waga, jaką przywiązują do łatwej obsługi używanych przez siebie urządzeń, w tym telefonów komórkowych. Pierwsza grupa to niezorientowani technicznie 50–69-latkowie, którzy używają telefonów komórkowych rzadziej niż raz na tydzień. Druga grupa to ludzie po sześćdziesiątce, dla których istotne są kwestie zdrowia i bezpieczeństwa. Ze względu na bezpieczeństwo nie rozstają się nigdy z telefonami komórkowymi. Trzecia grupa to mocno związane z rodziną osoby w wieku 40–49 lat, które używają głównie podstawowych funkcji telefonów komórkowych. Wiedza ta umożliwia firmie emporia Telecom opracowywanie telefonów komórkowych, które są jak najłatwiejsze w obsłudze, najwygodniejsze i najbardziej przydatne dla wszystkich grup wiekowych. Kontakt dla mediów: Anna KoperAccount Executive agencja 21ul. Brukselska 44a lok. 403-973 Warszawatel. +48 22 511 13 85fax. +48 22 511 13 87
Nadesłał:
agencja21
|