Zwrot nadpłaty akcyzy za samochody sprowadzone z UE!
Prezydent RP podpisał 27 czerwca 2008 roku ustawę z dnia 9 maja 2008 r. o zwrocie nadpłaty w podatku akcyzowym zapłaconym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego.
W praktyce oznacza to, że osoby, które nabyły samochód z Unii Europejskiej pomiędzy 1 maja 2004 roku a 30 listopada 2006 r. i zapłaciły 65% akcyzę mają prawo ubiegać się o zwrot nadpłaconej akcyzy.
Przypomijmy, że w Polsce obowiazują tylko dwie stawki podatku akcyzowego od nabycia samochodów po raz pierwszy rejestrowanych w Polsce. Podatek jest uzależniony wyłacznie od pojemności skokowej silnika. Dla samochodów z silnikami o pojemności do 2000 ccm wynosi 3,1% wartości podanej na fakturze zakupu, dla samochodów o pojemności powyżej 2000 ccm podatek wynosi 13,6%.
Ustawa wskazuje, że zwrot nadpłaty (różnica pomiędzy zapłaconą 65% akcyzą a prawidłową stawką 3,1% bądź 13,6%) przysługuje podatnikowi podatku akcyzowego, który nabył wewnątrzwspólnotowo samochód osobowy albo dokonał importu samochodu osobowego po upływie 2 lat kalendarzowych od jego produkcji, licząc rok produkcji jako pierwszy rok kalendarzowy.
Przepisy określają także w jaki sposób będzie ustalana przez organy wartość pojazdów, cyt: "Średnią wartością rynkową samochodu osobowego jest wartość ustalana na podstawie notowanej na rynku krajowym, w miesiącu powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego, a jeżeli miesiąc powstania obowiązku podatkowego nie jest możliwy do ustalenia - w miesiącu zapłaty podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego, średniej ceny zarejestrowanego na terytorium kraju samochodu osobowego tej samej marki, modelu, roku produkcji oraz - jeżeli jest to możliwe do ustalenia - z tym samym wyposażeniem i o przybliżonym stanie technicznym, co nabyty wewnątrzwspólnotowo albo importowany samochód osobowy, od którego zapłacono podatek akcyzowy z tytułu jego nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu".
Osoby, które z różnych przyczyn wykazały na dokumencie zakupu niższą wartość pojazdu niż średnia wartość rynkowa powinny pamiętać, że jeżeli wysokość podstawy opodatkowania bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od średniej wartości rynkowej to organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wezwie podatnika do zmiany wysokości podstawy opodatkowania lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie jej wysokości w kwocie znacznie odbiegającej od średniej wartości rynkowej samochodu.
W razie nieudzielenia przez podatnika odpowiedzi, niedokonania zmiany wysokości podstawy opodatkowania lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie jej wysokości znacznie odbiegającej od średniej wartości rynkowej, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej sam określi wysokość podstawy opodatkowania. Warto mieć na uwadze, że gdy wysokość podstawy opodatkowania ustalona z uwzględnieniem opinii biegłego powołanego przez organy odbiega co najmniej o 33% od zadeklarowanej podstawy opodatkowania, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi podatnik.
Nowa ustawa w art. 5 reguluje także kwestię odsetek od nadpłaconej akcyzy. W przypadku zwrotu nadpłaty oprocentowanie przysługuje za okres:
1) od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu – pod warunkiem złożenia przez podatnika wniosku o zwrot nadpłaty w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do 30 dnia po dniu wejścia w życie ustawy;
2) od dnia powstania nadpłaty do 30 dnia od dnia wejścia w życie ustawy – jeżeli wniosek o zwrot nadpłaty został złożony po upływie 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy.
Oznacza to, że podatnicy aby nie tracić odsetek za nadpłatę akcyzy powinni jak najszybciej złożyć wnioski o zwrot nadpłaty pamiętając, że ustawa wchodzi w życie 19 lipca 2008 roku.
Kwotę zwrotu akcyzy ustala się według następującego wzoru:
Z = a – n
gdzie:
- Z - oznacza kwotę zwrotu akcyzy,
- a - oznacza podatek akcyzowy zapłacony z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego,
- n - oznacza podatek akcyzowy zawarty w cenie samochodu osobowego zarejestrowanego na terytorium kraju ustalany:
- dla samochodów osobowych o pojemności skokowej silnika powyżej 2000 cm3 zgodnie z wzorem: n = (średnia wartość rynkowa samochodu: 1,22 : 1,136) x 0,136;
- dla pozostałych samochodów osobowych, zgodnie ze wzorem: n = (średnia wartość rynkowa samochodu : 1,22 : 1,031) x 0,03.
Nadesłał:
sp
|