5 kroków do stawania się świadomym człowiekiem
Poznaj 5 kluczowych elementów inteligencji emocjonalnej, których rozwijanie sprawi, że zaczniesz stawać się bardziej świadomym liderem. Kiedy myślisz o liderze prawie doskonałym, co przychodzi Ci głowy? Czy wyobrażasz sobie kogoś, kto nigdy nie pozwoli, aby jego temperament wymknął się spod kontroli, bez względu na problemy, jakie pojawiają się przed nim? A może myślisz o kimś, kto ma pełne zaufanie pracowników, szacunek w zespole, porozumiewa się z łatwością i zawsze świadomie podejmuje decyzje? To cechy osoby z wysokim stopniem inteligencji emocjonalnej.
Inteligencja emocjonalna to umiejętność rozumienia i zarządzania swoimi emocjami oraz emocjami ludzi wokół siebie. Osoby z wysokim stopniem inteligencji emocjonalnej wiedzą, jakie emocje odczuwają i jak one mogą wpływać na innych ludzi. Dla liderów jest ona niezbędna do osiągania sukcesu. Kto ma większe prawdopodobieństwo sukcesu - przywódca, który krzyczy na swój zespół pod wpływem stresu, czy przywódca, który kontroluje i spokojnie ocenia sytuację?
Wg Daniela Golemana, amerykańskiego psychologa, który spopularyzował inteligencję emocjonalną, istnieje pięć głównych elementów.
1. Samoświadomość
Jeśli jesteś świadomym człowiekiem, wiesz, jak się czujesz i wiesz, jak Twoje emocje i działania mogą wpływać na ludzi wokół Ciebie. Będąc świadomym liderem, znasz swoje mocne i słabe strony oraz zachowujesz się z pokorą. Co możesz zrobić, aby zwiększyć samoświadomość?
Prowadź dziennik - poświęć kilka minut każdego dnia i zapisuj swoje niekorzystne myśli, następnie przepracuj je z procesem coachingu.
Zwolnij - kiedy wykreujesz w sobie gniew lub inne silne emocje, zorientuj się najszybciej, jak możesz. Pamiętaj przy tym, że zawsze możesz wybrać sposób reagowania. Czy chcesz, aby gniew przejął na Tobą kontrolę, czy abyś Ty kontrolował swoje emocje?
2. Samoregulacja
Skuteczni liderzy rzadko atakują kogoś werbalnie lub podejmują emocjonalne decyzje albo działają wbrew swoim wartościom.
Poznaj swoje wartości - co jest dla Ciebie najważniejsze? Jaki jest Twój kodeks etyczny? Jeśli wiesz, co jest dla Ciebie najważniejsze, minimalizujesz ryzyko podjęcia nieetycznej decyzji - masz szansę dokonywać zawsze właściwych wyborów.
Zachowuj odpowiedzialność - czy masz tendencję do obwiniania innych, gdy coś pójdzie nie tak? Przestań. Naucz się przyznawać do swoich błędów i ponoś konsekwencje. Będziesz lepiej spał w nocy, a ludzie szybko nabiorą szacunku do Ciebie.
Ćwiczenia oddechowe - ucz swoją fizjologię pozostawać w opanowanym stanie.
3. Motywacja
Dlaczego wykonujesz swoją pracę? - łatwo zapomnieć jest, co kochasz w swojej robocie, jeśli czujesz się nieszczęśliwy i nie radzisz sobie, wykonaj proces 4 pytań dlaczego, aby znaleźć źródło problemu. Upewnij się również, że twoje cele zawodowe są ekscytujące.
Wiesz, gdzie stoisz - zatrzymaj się i podsumuj, za co jesteś wdzięczny.
Kreuj nawyk dobrego myślenia - za każdym razem, gdy stajesz przed wyzwaniem lub nawet popełniając porażkę, znajdź co najmniej jedną dobrą rzecz w tej sytuacji
4. Empatia
Jest ona kluczem do zarządzania zespołem z sukcesem. Liderzy mający empatię potrafią odnaleźć się w każdej sytuacji, dają konstruktywne opinie, słuchają ich, kiedy potrzebują.
Wejdź w perspektywę innego człowieka - przyjrzyj się sytuacjom i perspektyw innych ludzi. Pozycje percepcyjne.
Mowa niewerbalna - język ciała mówi, jak naprawdę osoba czuje się w konkretnej sytuacji. Nauka mowy ciała to prawdziwy atut lidera, który będzie dzięki niej lepiej określał, jak ktoś naprawdę się czuje, mogąc mądrzej reagować.
5. Umiejętności społeczne
Ludzie posiadający takie umiejętności są świetnymi komunikatorami. Są zarówno otwarci na złe, jak i dobre wieści. Potrafią wspierać swój zespół i czuć podekscytowanie nową misją lub projektem. Ponadto są dobrzy w zarządzaniu zmianami i rozwiązywaniu konfliktów w sposób dyplomatyczny.
Rozwiązywanie konfliktów - podstawową umiejętnością lidera jest skuteczne uwalnianie grupy od wewnętrznych problemów. Wpływają one na jakość pracy i kontakty z klientami. Unikaj ignorowania konfliktu, dlatego radź sobie z nim najszybciej, jak się da. Bądź przy tym otwarty i uważnie reaguj na ludzkie problemy, wyrażaj się bezpośrednio bez dwuznaczności i jątrzenia sprawy. Promuj jasną i uczciwą komunikację, parafrazuj zdania innych, dzięki temu ludzi zrozumieją, że ich naprawdę słuchasz.
Poprawa umiejętności komunikacyjnych - poszerzaj swoje kompetencje w tym zakresie dzięki modelom komunikacyjnym nlp i hipnozy. Nauczysz się porozumiewać się językiem zmysłów, poznasz koncepcje precyzyjnej komunikacji, dowiesz się, jak dostosowywać lingwistykę do poziomu świadomości czy wyznawanych wartości drugiej osoby.
Mądre komplementowanie - daj ludziom poczucie ważności ich roli w organizacji, niech uświadomią sobie, że lider naprawdę się o nich troszczy i identyfikuje z nimi. Doceniaj ich wkład i poświęcenie. Bądź wdzięczny za wykonywaną przez nich dobrą pracę. Ucz się sprawiedliwego podziału nagród dla pracowników.
Nadesłał:
przemyslawmosakowski
|