Nie szaleństwo, a rozsądek – w tym roku do zakupu prezentów Polacy podchodzą „z głową”
Pomimo rosnącej presji finansowej, tradycja obdarowywania bliskich prezentami podczas świąt pozostaje dla Polaków niezwykle istotna. Jednocześnie konsumenci coraz skuteczniej łączą sentyment z racjonalnością. Eksperci wskazują na istotne zmiany zachowań przed świętami.
Od planu do prezentu
Podczas tegorocznego okresu przedświątecznego z zakupowym szaleństwem wygrywa rozsądek - wynika z rynkowych analiz. Choć w tym szczególnym sezonie Polacy planują wydać na zakupy o 4-5 proc. więcej niż w ubiegłym roku, to przygotowują się do nich z rozwagą, a przy wyborze prezentów kierują się planem, a nie impulsem. Jak pokazują dane Klarny, ruch w aplikacji zakupowej marki zaczyna wzrastać już w październiku.
- Stopniowy wzrost liczby użytkowników od końca września do listopada wskazuje, że konsumenci planują i realizują zakupy z wyprzedzeniem, unikając tym samym impulsywnych decyzji finansowych na ostatnią chwilę podczas grudniowego szału zakupów. W ostatnim miesiącu roku sytuacja się stabilizuje, ponieważ nasi użytkownicy mają już zakupione prezenty świąteczne, co świadczy o ich przemyślanym podejściu - zauważa Karolina Falkowska, Business Development Manager w Klarnie.
Kup teraz, zapłać po świętach? Opcja nie dla każdego
Przemyślane podejście do świątecznych zakupów to więcej niż wczesne planowanie. Elastyczne formy finansowania pozwalają rozłożyć w czasie wydatki na prezenty, co znacząco ułatwia zarządzanie budżetem w wymagającym okresie, gdy jednocześnie trzeba pokryć koszty związane z organizacją rodzinnych spotkań. Eksperci Klarny podkreślają jednak, że opcje takie, jak płatność w ratach lub „kup teraz, zapłać później" sprawdzają się tylko przy odpowiedzialnym i świadomym korzystaniu.
- Elastyczne zarządzanie świątecznymi wydatkami może być prawdziwym sprzymierzeńcem domowego budżetu. Warunek jest jeden - odpowiedzialność. Dzięki temu można wejść w nowy rok ze spokojem i przeświadczeniem o własnej finansowej dojrzałości - mówi Karolina Falkowska.
Przykład klientów Klarny pokazuje, że odpowiedzialne korzystanie z takich narzędzi jest możliwe dzięki działaniom wzmacniającym postawy konsumentów, takim jak regularne przypomnienia o spłatach oraz inicjatywy edukacyjne, które pomagają budować zdrowe nawyki zarządzania budżetem. Dodatkowo, Klarna aktywnie wspiera odpowiedzialne podejście do zakupów, analizując historię zakupową i zachowania użytkowników. Dzięki temu jej usługi finansowania trafiają do osób świadomie zarządzających swoimi wydatkami, co sprzyja tworzeniu zdyscyplinowanej bazy klientów.
Nadesłał:
SEC Newgate
|