Atmosfera bezpieczeństwa kluczem do rozmowy i sukcesu


Atmosfera bezpieczeństwa kluczem do rozmowy i sukcesu
2011-08-19
Dobra komunikacja w firmie i bezpieczeństwo relacji to podstawa sukcesu każdej organizacji. Z drugiej strony brak tych cech w firmie może doprowadzić do biznesowej porażki. Mając to na uwadze, trudno zrozumieć, dlaczego wciąż w wielu firmach brakuje kultury komunikacji.

 Brak komunikacji źródłem kłopotów

Taka postawa, choć wydaje się być bezpieczniejsza, prędzej czy później doprowadzi do kryzysu. Przykład? Katastrofa platformy BP w Zatoce Meksykańskiej. Wiele osób za to wydarzenie obwinia prezesa BP, Tony’ego Haywarda, który jeszcze zanim został prezesem, wiedział o nieprawidłowo działających urządzeniach, ale mimo tego wszędzie szukał oszczędności. To musiało doprowadzić do katastrofy. Mało tego, o problemach wiedzieli prawdopodobnie inni menedżerowie, którzy nie potrafili (lub po prostu bali się) skrytykować zachowanie swojego szefa. W BP zabrakło najprawdopodobniej kultury organizacyjnej, w której prowadzi się kluczowe rozmowy. Zabrakło też budowania atmosfery bezpieczeństwa i zaufania, która pozwoliłaby menedżerom na ujawnienie swojego zdania bez obawy o konsekwencje.  Tylko w takiej atmosferze pracownicy dzielą się swoimi pomysłami, obawami  i emocjami. I tylko w takiej atmosferze możliwe jest zapobieganie sytuacjom kryzysowym i dalszy rozwój firmy.

Poczucie bezpieczeństwa kluczem do sukcesu

Konieczność prowadzenia odpowiednich rozmów świetnie widać na przykładzie firmy Pride, która  zajmuje się odwiertami w Zatoce Meksykańskiej. Jej prezes, Chris Johnston, w 2007 r. zatrudnił firmę VitalSmarts do przeszkolenia menedżerów i supervisorów. W sumie w ciągu roku przeszkolono blisko 500 pracowników, a owoce szkoleń firma zbiera do dziś. Już po roku od zakończenia pierwszych szkoleń rotacja wśród pracowników spadła o 40 proc., a liczba wypadków na platformie została zredukowana o 55 procent. Jak tego dokonano? Stworzono w firmie atmosferę bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania. Pracownicy porozumiewali się takim samym językiem, nie bali się reagować, gdy zauważyli problem, tylko dyskutowali nad jego rozwiązaniem. Zamiast szukać winnych i stosować klasyczną spychologię, wspólnie szukali źródła problemu i jego rozwiązania. Wystarczyło usprawnić komunikację w firmie, by poprawić jej funkcjonowanie na rynku. To takie proste, a jednak wielu menedżerów o tym zapomina.

Stworzony przez VitalSmart trening Kluczowe rozmowy dostępny jest również w Polsce. Więcej informacji, jak szybko określać powstające problemy komunikacyjne oraz maksymalizować zaangażowanie i wkład w ich rozwiązywanie, można odnaleźć TUTAJ. 

Autorem tekstu jest: Alicja Hendler            

Nadesłał:

Belman

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl