Edukacja szkolna – więcej niż program MEN-u


2015-06-17
Absolwent szkoły podstawowej może umieć zarządzać domowym budżetem. Może odnajdywać się w wielokulturowym społeczeństwie i cieszyć zagranicznymi przyjaźniami. A przede wszystkim może być odpowiedzialnym młodym człowiekiem, który znalazł swoje miejsce w społeczeństwie.

Pomaga w tym właściwa edukacja, realizowana m.in. w Warsaw Bilingual School.


Dziecko w szkole podstawowej musi nauczyć się czytać, pisać i liczyć. Powinno też poznać kluczowe fakty z zakresu historii i przyrody. Jednak to nie wystarczy. Młody człowiek poznaje mechanizmy rządzące społeczeństwem i ekonomią, zaczynając od swojej rodziny i domowego budżetu. O tym, jak odnajdzie się we współczesnym świecie, decydują edukacja szkolna, zaangażowanie rodziców oraz własna ciekawość poznawcza dziecka. Dwujęzyczna Szkoła Podstawowa Warsaw Bilingual School stara się, aby jej absolwenci byli jak najlepiej przygotowani do dorosłego życia, a także by już teraz doskonale radzili sobie w różnych sytuacjach.


„Nie ograniczamy się do programu MEN-u. Duży nacisk kładziemy na rozwój praktycznych umiejętności, budowanie relacji międzyludzkich oraz na kształtowanie wrażliwości wobec innych ludzi.. Realizujemy nasz autorski program wzbogacony o projekty edukacyjne z zakresu finansów, rozwoju emocjonalnego, czy międzynarodowej wymiany doświadczeń związanych z kulturą. Nasi absolwenci są gotowi rozpocząć naukę po angielsku w każdym państwie, niezależnie od obowiązującego w nim systemu oświaty” – mówi Dorota Masiak, dyrektor Warsaw Bilingual School.


Jak nauczyć kilkulatka troski o finanse? Wsparciem są międzynarodowe programy, w ramach których dzieci poznają wartość pieniądza w różnych państwach oraz porównują koszyk codziennych zakupów w danym kraju. Dzieci uczą się nazw najbardziej powszechnych produktów żywnościowych w 10 krajach Europy, zdobywają wiedzę na temat przepływu pieniądza i uczą się bycia świadomym konsumentem. Szkoła uczestniczy również w programie Od Grosika do Złotówki Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości, w którym dzieci poznają świat finansów dzięki piosenkom, zabawom, a nawet ćwiczeniom fizycznym.

 Ważnym elementem programu jest angażowanie rodziców – uczniowie
dostają naklejki z prośbą „Porozmawiaj ze mną o…”, które mają skłonić
opiekunów do wtajemniczenia młodego człowieka w dorosłe sprawy. Dzieci są również zachęcane do oszczędzania – nie tylko pieniędzy, ale również zdrowia i środowiska. A co najważniejsze, uczą się, że prawdziwe bogactwo to nie odsetki na koncie, ale to, co sobą człowiek reprezentuje.


Dzieci biorą udział w programach Fundacji Nasza Ziemia, zdobywają wiedzę o Wiśle i otaczającym ich świecie przyrody, segregują śmieci, zbierają nakrętki, baterie, opiekują się psami w schronisku. Nieco starsze dzieci biorą udział w programie Global Partners Junior, pozarządowej organizacji New York City Global Partners. Program jest częścią edukacji dwujęzycznej i jest nie tylko najlepszym ćwiczeniem w praktyce języka angielskiego, ale pozwala uczniom nawiązać nowe przyjaźnie online z rówieśnikami z Nowego Jorku, Bombaju czy Hongkongu. Uczniowie wymieniają się informacjami na temat życia w danym mieście, poznają różnice kulturowe, a równocześnie budują własną tożsamość i poczucie wspólnoty, poznają świat  kontakcie z drugim człowiekiem i z wykorzystaniem nowych technologii.


Ważnym aspektem w edukacji najmłodszych jest również nauka troski o własne bezpieczeństwo oraz rozwój emocjonalny. W Warsaw Bilingual School w ramach edukacji programu Smok Mądragon Daje Radę razem z dziećmi z klas 1-3. Jest to bohater programu Stowarzyszenia Laboratorium Troski, który pokazuje bezpieczną drogę do szkoły, uczy zasad udzielania pierwszej pomocy czy radzi jak asertywnie zachowywać się w sytuacji zagrożenia. Dzieci zostają również Przyjaciółmi Zippiego (program upowszechniany w Polsce przez Centrum Pozytywnej Edukacji), który uczy je rozpoznawać własne emocje oraz o nich mówić. Doradza jak nawiązywać przyjaźnie i troszczyć się o nie. Nie pomija kwestii trudnych – mówienia „przepraszam”, straty bliskiej osoby czy innej trudnej życiowo sytuacji.


Dzieci kończące tak wzbogaconą edukację w szkole dwujęzycznej, nie tylko potrafią to, co ich rówieśnicy, lecz także wiedzą, jak odpowiedzialnie poruszać się w dzisiejszym świecie. Łatwo odnajdują się w różnych, wielokulturowych środowiskach i potrafią zadbać o własne bezpieczeństwo. A do tego rozmawiają o emocjach i sprawach życia codziennego – po polsku i po angielsku! Realizowany przez Warsaw Bilingual School program doceniają nie tylko rodzice i wychowankowie – szkoła już trzykrotnie otrzymała European Language Label a nowatorskie inicjatywy w nauczaniu języków obcych.

Nadesłał:

JBcomm

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl